اعتراض روسیه به رزمایش ناتو در گرجستان

کدخبر: 2029170

روسیه ضمن انتقاد از رزمایش آتی ناتو در گرجستان، آن را اقدامی تحریک آمیز خواند که ثبات منطقه قفقاز را برهم می‌زند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزارت خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این حضور پایدار سازمان نظامی ناتو در خاک گرجستان را اقدامی تحریک آمیز می‌دانیم که هدف از آن ایجاد بی‌ثباتی تعمدی در وضعیت سیاسی و نظامی در جنوب قفقاز است.»

در این بیانیه آمده است: «واشنگتن و هم‌پیمانانش که آشکارا در پی برآورده کردن آرزوهای انتقام‌جویانه تفلیس هستند، به اندازه قابل توجهی به این مساله (بی ثباتی) کمک می کنند.»

پرس تی وی نوشت: بنا بر اعلام این وزارتخانه، رزمایش دو هفته‌ای «نوبل پارتنر 2016» که از 22 اردیبهشت آغاز می‌شود چندین هدف دارد از جمله آماده کردن ارتش گرجستان برای پیوستن به نیروهای واکنش سریع ناتو و افزایش توان گرجستان برای دفاع از قلمرو خود.

گروهی متشکل از هشت تانک آبرامز و هفت خودروی زرهی برادلی به همراه خودروهای مهندسی و پزشکی و دیگر تجهیزات نظامی روز پنج‌شنبه وارد پایگاه نظامی وازیانی در بندر پوتی در 20 کیلومتری تلفیس شدند.

در این رزمایش حدود هزار و 300 نیروی نظامی مشتمل بر 650 سرباز امریکایی، 500 سرباز گرجستانی و 150 سرباز انگلیسی شرکت خواهند داشتند.

روسیه و گرجستان در سال 2008 جنگ کوتاه مدتی با یکدیگر داشتند. در آن زمان گرجستان برای در اختیار گرفتن جمهوری اوستیای جنوبی که در پی کسب استقلال بود، حمله گسترده‌ای انجام داد.

روسیه در واکنش به این حمله، نیروهای خود را به منطقه اعزام و سربازان گرجستانی را از اوستیای جنوبی و آبخازیا به عقب راند.

روابط روسیه و ناتو در سال‌های اخیر به دلیل آنچه مسکو تقویت این سازمان نظامی در نزدیکی مرزهای خود می‌خواند، به تیرگی گراییده است.

کرملین نیز در واکنش به این مساله حضور نظامی در مرزهای غربی خود را افزایش داده است.

ارسال نظر: