خبر خوش معاون درمان وزارت بهداشت،

۲۱۶۰ ماما امسال در وزارت بهداشت جذب می‌شوند

کدخبر: 2029223

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: امسال ۲۱۶۰ ماما در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت جذب خواهند شد که با این تعداد در مجموع ۵۰۰۰ ماما در جریان تحول نظام سلامت به کار گرفته‌شده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در برنامه نبض با موضوع چالش‌های مامایی گفت: در حال حاضر کمبود نیروی کادر درمانی در مراکز درمانی کشور وجود دارد، اما خبر خوش این است که مجوز جذب 2160 ماما در سال 95 در 570 زایشگاه و بلوک زایمانی صادرشده است که می‌تواند تا حدودی این کمبود را جبران کند.

وی افزود: در حال حاضر سالانه ورودی مجموعه دانشگاه دولتی و آزاد 3000 نفر در رشته مامایی است که نسبت آن در دانشگاه آزاد 2 برابر دولتی است و نکته قابل‌تأملی است و همچنین فیلد کافی برای کارورزی و فراگیر زایمان یکی از معضلات اساسی برای تربیت نیروی انسانی متبحر و کارآزموده بود که یکی از سیاست‌های دولت یازدهم برای آموزش مامایی کاهش ظرفیت پذیرش و از سوی دیگر ارتقاء کیفیت خدمات بود که منجر به افزایش تعداد زایمان طبیعی در دوران کارورزی می‌شد. در دانشگاه آزاد هم‌مرکز آموزشی هم مربی کافی نداشتیم لذا یادگیری مناسب تحت نظر مربی صورت نمی‌گرفت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته این روند در حال اصلاح است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر برای اشتغال ماماها اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است که بعد از انقلاب کم‌سابقه است. در این راستا حدود 1000 ماما به شبکه بهداشتی و درمانی روستایی و 2200 ماما در قالب مراقبین سلامت جذب سیستم بهداشت و درمان کشور شده‌اند. همچنین با صدور مجوز، در سال 1395، 2160 ماما در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش جذب خواهند شد. درمجموع 5000 ماما در جریان تحول نظام سلامت به کار گرفته‌شده‌اند یا تا پایان سال 95 به کار خواهند گرفته شد.

آقاجانی در ادامه در تشریح فعالیت شبکه بهداشت و ارائه خدمات سلامت مادران در این مراکز گفت: در اوایل دهه 60 شبکه خدمات بهداشت اولیه برای روستاییان راه‌اندازی شد که در حال حاضر 23 میلیون تحت پوشش خدمات این مراکز و بهورزان شاغل در آنجا هستند که خدمات بهداشتی را به گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌داد. تا قبل از برنامه تحول نظام سلامت این خدمات فقط مختص مناطق روستایی بود و به شهر توسعه نیافت. با اجرای برنامه تحول نظام سلامت برنامه‌ای برای ارائه خدمات سلامت در حاشیه شهرها و شهرهای با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر طراحی شد که حدود 25 میلیون نفر است.

وی ادامه داد: خدمات در 2000 پایگاه سلامت ارائه می‌شود که در هر پایگاه 5 نفر در 5 رشته مختلف ( بهداشت عمومی، مراقب سلامت مادر و نوزاد و ...) با تحصیلات کارشناسی که دوره‌های تکمیلی را نیز گذرانده‌اند مشغول خدمت هستند و ارائه خدمات برای 3000 نفر برنامه‌ریزی‌شده است. در این مراکز مراقب سلامت خدمات پایه در سطح یک ارائه می‌شود و در صورت نیاز به فرد به سطح دو و سپس به بیمارستان ارجاع می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در این پایگاه‌ها، مراقبت‌های ادغام یافته توسط کارشناسان چند پیشه و طی سطح‌بندی خدمات در شبکه ارائه می‌شود. در شهر به دلیل وجود بیمارستان و امکان زایمان در بیمارستان می‌توان فرد را به‌سرعت و به‌راحتی ارجاع داد این در حالی است که این شرایط در برخی روستاها فراهم نیست. در شهر حجم خدمات سلامت بسیار متفاوت است و از نظر اقتصاد سلامت به‌صرفه است که سطح‌بندی خدمات را داشته باشیم. سیاست وزارت بهداشت به جذب ماماها با هویت حرفه‌ای است و جذب 2200 نفر فرصت بسیار مناسبی برای جذب و شاغل شدن ماماهای بیکار است.

وی افزود: این امر تضمین‌کننده کیفیت خدمت است زیرا نمی‌توانیم 11 رشته را در سطح اول خدمات بچینیم. خدمات مامایی برای مادران باردار را در سطح 2 در مرکز جامع سلامت در کنار پزشک خواهیم داشت. در سطح 2 خدمات نیز خدمات بهداشت و سلامت مادران پیش‌بینی و تدوین‌شده و اجرا خواهد شد ولی مرز آن به دلیل وجود بیمارستان در شهر برای بارداری‌های پرخطر بسیار باریک است. با اجرای این مهم هویت حرفه‌ای ماماها مخدوش نخواهد شد.

وی ضمن تبیین اقدامات انجام‌شده در حوزه معاونت درمان گفت: قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت، درصد سزارین بین شاخص‌های بهداشتی بدترین شاخص و در طی 20 سال گذشته حدود 56 درصد بود و این یعنی دور شدن از سلامت مادر و نوزاد، لذا برنامه جامعی طی جلسات مختلف با صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف علمی تحت عنوان ترویج زایمان طبیعی با 9 اقدام و محور مهم طراحی شد.

وی افزود: توانمندسازی 140 هزار مادر باردار طی برگزاری 8 جلسه آموزش رایگان برای هر مادر، ارتقاء دانش و مهارت ارائه‌دهندگان خدمت طی 500 دوره آموزشی در 15 محور در سراسر کشور در راستای بهبود کیفیت خدمات، گسترش بلوک زایمانی مشتمل بر 1770 واحد اختصاصی زایمان، برای ایجاد یک محیط اختصاصی زایمان و فراهم کردن امکانات از شروع تا پایان زایمان، حریم خصوصی و امکان حضور همسر و همراه در کنار مادر در مراحل زایمان که تأثیرات بسیار خوبی خواهد داشت.

آقاجانی گفت: اصلاح تعرفه‌ها به صورتی که تعرفه زایمان طبیعی کمتر از زایمان سزارین تعیین شد که در افزایش میزان زایمان طبیعی مؤثر بوده است، همچنین رایگان کردن زایمان طبیعی و پوشش مالی 900 هزار زایمان طبیعی از ابتدای برنامه تاکنون از مهم‌ترین برنامه‌ها و دستاوردهای این برنامه ملی است.

وی ادامه داد: ما سال‌ها به دنبال حمایت از خدمات مامایی بودیم ما چون برای سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم بود لذا پوشش بیمه‌ای 8 ویزیت و 3 سونوگرافی در طی دوران بارداری که توسط ماماها درخواست و انجام می‌شد در شورای عالی بیمه مطرح و مصوب شد. در این راستا این مصوبه به‌صورت پایلوت در اردبیل، اصفهان و گلستان باید انجام می‌شد. در اجرای این مهم ما مانعی نمی‌بینیم، بسته به قرارداد بیمه‌ها و دفاتر کاری ماماها باید هر چه زودتر اجرا شود.

وی در پایان گفت: خبر خوش برای ایرانیان این‌که در طی 20 سال میزان سزارین به 56 درصد رسیده بود که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت 6 درصد کاهش سزارین داشته‌ایم که با کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان نیز همراه بوده است.

ارسال نظر: