وقتی ترکیه راهش را از اروپا جدا می‌کند

کدخبر: 2029249

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ضمن مخالفت با خواست اتحادیه اروپا برای تغییر قانون مبارزه با تروریسم ، گفت که اروپا به راه خود برود و ترکیه هم به راه خود ادامه می دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این اظهارات اردوغان درپاسخ به درخواست اتحادیه اروپا برای تجدید نظردر قانون مبارزه با تروریسم ترکیه و تطبیق آن با قوانین اتحادیه، مطرح شد.

این درخواست یکی از 72 معیاری است که اتحادیه اروپا برای ورود شهروندان ترکیه ای به حوزه روادید شنگن مطرح کرده و خواستار تصویب آن در مجلس ترکیه شده است. ترکیه از این تعداد درخواست اروپا 69 معیار را پذیرفته و آن را اجرا کرده است.

العالم نوشت: اردوغان طی سخنانی در استانبول، افزود:" اتحادیه اروپا اکنون به ما می گوید که برای (برداشتن) ویزا باید قانون مبارزه با تروریسم را تغییر دهید. شما به تروریست ها اجازه برپایی چادر در کنار پارلمان اروپا را می دهید، این ذهنیت را چرا تغییر نمی دهید؟. اگر به تروریست ها اجازه برپایی چادر می دهید و آن را به اسم دموکراسی معرفی می کنید و از ما برای (برداشتن) ویزا درخواست تغییر قانون مبارزه با تروریسم را می کنید، شما به راه خودتان و ما نیز به راه خودمان ادامه می دهیم، بروید با هر کسی که می توانید به توافق برسید".

در ماه مارس گذشته، شماری از هواداران گروه تروریستی پ.ک.ک به هنگام سفر احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به بروکسل، چادری برای این گروه تروریستی در نزدیکی ساختمان پارلمان اروپا ترتیب داده بودند.

این چادر پس از اعتراض آنکارا برچیده شد، اما هواداران پ.ک.ک بار دیگر آن را برپا کردند و شهرداری بروکسل نیز طی بیانیه ای اعلام کرد این چادر تا تاریخ یک آوریل برپا خواهد ماند.

گفته می شود یکی از مهمترین اختلاف نظرهای داود اواغلو نخست وزیر و اردوغان نیز رهیافت متفاوت دو طرف به موضوع درخواست اتحادیه ا روپا برای تغییر قانون مبارزه با تروریسم است.

داود اوغلو که هفته گذشته از سمت ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه کناره گیری کرده، تلاش می کرد مذاکراتی را که با اتحادیه اروپا در خصوص مهار مهاجرت های غیرقانونی به اروپا و درمقابل آن لغو روادید شنگن برای شهروندان این کشور را عملی سازد.

با مخالفت آشکار امروز اردوغان با اصلاح این قانون، روشن نیست که موضوع سرنوشت قرارداد بسیار مهم ترکیه با اتحادیه اروپا چه خواهد شد.

ارسال نظر: