سفر برندگان جایزه "نوبل" به کره‌شمالی

کدخبر: 2029454

گروهی از برندگان جایزه نوبل به‌رغم مخالفت‌های کره‌جنوبی با هدف تقدیم شاخه زیتون از سوی جامعه آکادمیک و غیرسیاسی راهی کشور کره‌ شمالی شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از خبرگزاری رویترز، کره‌شمالی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی گسترده بر سر برنامه جنجالی هسته‌ای خود با جهان خارج ارتباط چندانی ندارد. این کشور چهارمین آزمایش اتمی خود را ماه ژانویه انجام داد. دولت پیونگ‌یانگ که از نفوذ خارجی هراس دارد، همچنین عرصه را بر مردمش تنگ کرده و اجازه نمی‌دهد که آنها درباره جهان اطلاعات زیادی داشته باشند و یا با خارجی‌ها تعامل کنند.

سه تن از برندگان جایزه نوبل برای تکمیل برنامه‌ای که عمدتا تبادلات آکادمیک در دانشگاه‌های پیونگ‌یانگ را شامل می‌شد تحت حمایت بنیاد صلح بین‌الملل مستقر در وین در تاریخ 29 آوریل به کره‌شمالی سفر کردند. رئیس بنیاد مذکور پس از بازگشت از پیونگ‌یانگ به خبرنگاران گفت که پیش از سفر با سفیر کره‌جنوبی در بانکوک دیدار داشته‌ و از وی خواسته بود تا این سفر به بعد از کنگره حزب کارگران پیونگ‌یانگ موکول شود که این گروه نپذیرفته بود. آنها از ما نخواستند که سفر را لغو کنیم. واقعیت این است که هماهنگ کردن شخصیت‌های آکادمیک به لحاظ مشغله زیاد آنها دشوار است و این سفر از دو سال و نیم پیش برنامه‌ریزی شده بود. دولت آمریکا هرگز در این باره اظهارنظری نکرد.

به گفته این مقام، دیداری با مقام‌های ارشد سیاسی کره‌شمالی صورت نگرفت و این گروه تنها در زمینه‌های پزشکی و اقتصادی و نه مسائل هسته‌ای بحث و گفت‌وگو کردند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: