رئیس دیوان محاسبات در همایش "فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها":

دولت یازدهم می‌گوید فرآیند بودجه‌ریزی عملیاتی را آغاز کرده؛ اما این اقدام فقط "شکلی" است

کدخبر: 2029600

رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه در دولت‌های نهم و دهم هیچ اقدامی درباره بودجه‌ریزی عملیاتی انجام نشد، اظهار داشت: دولت یازدهم اعلام کرده است که فرایند بودجه ریزی عملیاتی را آغاز کرده است اما من به عنوان رئیس دیوان محاسبات می‌گویم که این اقدام فقط شکلی بوده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

امین‌حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور صبح امروز (یکشنبه) 19 اردیبهشت ماه در دومین روز از همایش «فرایند قانون‌گذاری؛ الزامات و راهکارها» که در ساختمان قدیم مجلس و با حضور منتخبان مجلس دهم برگزار شد، با اشاره به کار تخصصی و حرفه‌ای این دیوان و تلاش آن جهت پرهیز از حاشیه‌ها به عنوان سمی مهلک و نیز پرهیز از اکتفا کردن به برخوردهای قضایی و در پیش گرفتن اقدامات پیشگیرانه، گفت: ما سالیانه بودجه هنگفتی را خرج می‌کنیم اما نتایج توسعه در کشور رخ نمی‌دهد.

وی از ایرادات ساختاری و مالی بودجه‌ در کشور و نیز بی‌انضباطی و فساد به عنوان علت عدم تناسب توسعه و هزینه بودجه در کشور یاد کرد و تصریح کرد: خصوصی‌سازی در کشور به صورت درست اجرا نشده و ساختار آن باید اجرا شود.

رحیمی با یادآوری اینکه بودجه جاری کشور در سال 90، 82 هزار میلیارد تومان، در سال 94 و 170 هزار میلیارد تومان بوده و در سال 95، 209 هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت‌: اگر ساختار بودجه‌ریزی در کشور اصلاح نشود در سال‌های آینده باید درآمدهای نفتی،‌مالیاتی و درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها را صرف هزینه‌های جاری کنیم.

وی با اشاره به بودجه 28 هزار میلیارد تومانی عمرانی در سال 90 خاطرنشان کرد: این میزان در سال 94 به 21 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

رئیس دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبلغ اعلام شده درباره بودجه جاری کشور بدون در نظر گرفتن هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است، گفت: اگر بخواهیم بودجه‌ریزی عملیاتی را اجرا کنیم باید به دستگاه‌ها مثلا به جای 500 واحد بودجه 300 واحد بدهیم و کارمندان دولتی باید تعدیل شوند در حالیکه حجم دولت زیاد شده است.

*دولت یازدهم صرفا در بودجه‌ریزی عملیاتی اقدامات شکلی انجام داده است

وی با تصریح بر اینکه دولت نهم و دهم هیچ اقدامی در بودجه‌ریزی عملیاتی انجام نداد، تأکید کرد: دولت یازدهم گفته است که این فرایند را آغاز کرده است اما من به عنوان رئیس دیوان محاسبات می‌گویم که این اقدامات شکلی بوده است.

*نظام بودجه‌ریزی در کشور چانه‌زنی است

رحیمی نظام بودجه‌ریزی در کشور را نظامی چانه‌زنی خواند و گفت: وزرا پیش نمایندگان مجلس می‌آیند و می‌گویند اگر سازمان مدیریت بودجه ما را اندک قرار داده است شما در مجلس اضافه کنید. در نتیجه امسال 12هزار میلیارد تومان به بودجه جاری کشور اضافه شد.

وی درباره وظیفه مبارزه با فساد دیوان محاسبات کل کشور نیز با اشاره به اینکه این دیوان بازوی نظارتی مجلس است، افزود: دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران از آنجایی که یک نظام قضایی در خود داشته که به صفر تا صد مسائل رسیدگی می‌کند، در دنیا ویژگی منحصر به فردی دارد.

رئیس دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت‌: اما همین نظام قضایی بلای جان دیوان شده است چرا که برای کوچکترین مسائل پرونده تشکیل می‌شود. اما در این دوره ما کوشیدیم تا آنجا که امکان دارد به سمت پیشگیری حرکت کنیم. چرا که اکثر مدیران تعمدی در فساد ندارند و صرفا از قانون بی‌اطلاع هستند و تخلفاتی که در دیوان محاسبات بررسی می‌شود لزوما فساد و اختلاس نیست.

وی با تأکید بر لزوم کنترل سن جهت جلوگیری از تخلف تصریح کرد: بعضی دستگاه‌های اجرایی که نمی‌خواهند کار کنند دیوان محاسبات را بهانه می‌کنند که ترمزی برای کار آنهاست. در حالیکه ما می‌خواهیم هر مدیری که خواست کار کند از دیوان محاسبات نترسد بلکه برعکس فقط مدیرانی که قصد تخلف دارند از این دیوان بترسند.

*گزارش تفریغ بودجه سه ماه یکبار ارائه می‌شود

رئیس دیوان محاسبات کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از مجلس مجوز اخذ کرده‌ایم که حسابرسی بودجه کل کشور را که تاکنون سالانه صورت می‌گرفت سه ماه یکبار انجام داده و گزارش آن را ارائه دهیم و به دستگاه‌ها گواهی تأیید، مشروط و یا عدم تأیید بدهیم.

ارسال نظر: