جابری‌انصاری در نشست خبری:

التزامی از سوی تروریست‌ها در زمینه آتش‌بس سوریه وجود ندارد/ با روند فعلی عربستان امکان اعزام حجاج نیست

کدخبر: 2030047

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به سازوکار برقراری آتش‌بس در سوریه گفت: تحولاتی که از اعلام آتش بس صورت گرفته نشان داده التزامی از سوی جریان‌های مقابل در زمینه آتش بس وجود ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسین جابری انصاری در نشست خبری امروز خود در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین بررسی‌های دستبرد امریکایی‌ها به دو میلیارد دلار از دارایی های کشورمان گفت: کمیته کشوری که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود جلساتش را برگزار کرد و بررسی‌هایش را انجام داد و نتیجه این بررسی‌ها را به رئیس جمهور ارائه کرد.

وی افزود: گزارشی از این بررسی ها نیز به جلسه صبح امروز شورای عالی امنیت ملی ارائه شد که پس از جلسه این شورا نتیجه بررسی ها و اقدامات در قالب بیانیه ای منتشر می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان سفر نخست وزیر ژاپن به کشورمان گفت: سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در دستور کار دو کشور است که زمان آن قریب‌الوقوع خواهد بود اما به محض نهایی شدن زمان این سفر در این باره اطلاع رسانی می کنیم.

وی افزود: همسر نخست وزیر ژاپن برای شرکت در اجلاسی که در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است اکنون در تهران حضور دارد.

* تحولات خان طومان، تأیید پیش بینی ایران بود

سخنگوی وزارت امور خارجه تحولات اخیر در خان طومان سوریه را تأیید کننده پیش بینی و ارزیابی ایران از ملتزم نبودن گروه های مسلح به آتش بس دانست.

حسین جابری انصاری در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره نقض آتش بس در سوریه و آخرین مذاکرات ما با روسیه در این باره گفت: طبعاً رایزنی های مستمری میان ایران و روسیه درباره مسائل و روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه و بین المللی وجود دارد.

وی افزود: در آخرین گفتگوها میان مقامات وزارت خارجه دو طرف تحولات صحنه سوریه و رویدادهای عمومی منطقه بررسی شد.

جابری انصاری با اشاره به اعلام‌ آتش بس در طی نشست ها و مذاکرات مرتبط با این کشور و ساز و کارهای پیش بینی شده در این باره گفت: از ابتدا اعلام کرده بودیم یکی از مشکلات اساسی طرح های صلح این است که دولت سوریه به عنوان یک طرف بحران با آدرس مشخص به تعهدات پایبند است که قابل رسیدگی است اما طرف مقابل چون آدرس مشخصی ندارد عملاً تضمینی برای مراعات توافقات ندارد.

وی افزود: این از مشکلات اساسی در روند صلح و پیگیری توافقات مرتبط با نشست های بین المللی است که در رایزنی ایران و روسیه و برخی کشورهای دیگر در حال پیگیری است.

*نتایج عملی برجام را با جدیت دنبال می کنیم

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه آیا در پی دیدار اخیر وزراء خارجه ایران و آمریکا در نیویورک تغییر جدی در موانع اجرای برجام از جانب طرف مقابل ایجاد شده است گفت: در مجموعه گفتگوها در حاشیه سفر آقای ظریف به نیویورک دو دور مذاکره با وزیر خارجه امریکا انجام شد که بحث اصلی و دستور کار آن آخرین وضع اجرای برجام و بطور مشخص فعالیت های مرتبط با امور بانکی و مالی کشورمان بود.

جابری انصاری افزود: در نتیجه دور اول گفتگوها آقای جان کری در آغاز دور دوم مذاکرات، مواضع آمریکا را در متنی که آماده کرده بود اعلام کرد و دستور کار این گفتگوها همین مسئله بود.

وی تأکید کرد: ما به طور جدی نتایج عملی برجام را در زمینه های مختلف پیگیری می کنیم و برخی مسائل فنی موضوع نیز در حال پیگیری است.

جابری انصاری گفت: در موضوع اتصال به سیستم مالی بین المللی با توجه به اینکه پس از دوره ای چند ساله از انتقطاع، به این شبکه بین المللی مرتبط می شویم طبعاً ما باید اقداماتی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اما فضای سیاسی، اعمال فشارها و اقدامات کشورهای غربی و امریکا در این باره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و مجموعه دیپلماسی کشور در تلاش است تا این مشکلات هر چه سریعتر، برطرف و امکان استفاده بهینه ایران از نتایج عملی برجام را هر چه بیشتر فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این مسیری است که مقداری زمانبر است اما قطعاً مسیر پیش روی ما خواهد بود و همانطور که ملت ایران برای تثبیت حقوقش اراده کرده است دولت به نمایندگی از ملت منافع ملی را پیگیری خواهد کرد.

جابری انصاری از رسانه ها خواست با توجه به منافع ملی کمک کننده باشند تا این مسیر برای تحقق اهداف و منافع ملت به درستی طی شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش ترکیه در تأمین سلاح تروریستها در سوریه هشدار داد: بارها اعلام کرده ایم سیاست مبتنی بر استفاده ابزاری از تروریسم در تحولات منطقه سیاست عقیمی است که به نتایج معکوس منجر خواهد شد.

جابری انصاری با اشاره به حضور جریانات تروریستی در کل منطقه افزود: آنان مایلند اوضاع را برهم بزنند به همین علت نقش آفرینی و قدرت گرفتن آنان به نفع هیچ یک از بازیگران منطقه ای و بین المللی نخواهد بود.

وی گفت: ممکن است وجود این جریانها در کوتاه مدت برای برخی کشورها منافعی داشته باشد اما این موضوع تبعات راهبردی و بلندمدتی برای این طرفها خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در همه گفتگوها و روابط با کشورهای منطقه بر این موضوع تأکید و همواره اعلام کرده ایم توقع ما از همسایگان این است که این مسائل را با ابعاد راهبردی در سیاستهایشان مد نظر قرار دهند و اجازه ندهند جریان های تروریستی که در پی برهم زدن اوضاع منطقه هستند موفق شوند چون این اتفاق ضد منافع و مصالح همه ملت ها و دولت های منطقه خواهد بود.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد: فهم مشترک در قبال تروریسم هر چه سریعتر میان کشورهای منطقه تحقق یابد و امکان برخورد با این پدیده فراگیر در منطقه و جهان فراهم شود تا آنان از اختلافات میان کشورهای منطقه فضای تنفس پیدا نکنند.

* درصورت ادامه کارشکنی عربستان، اعزام حجاج ایرانی ممکن نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر روند کارشکنی های دولت عربستان سعودی ادامه یابد عملاً اعزام حجاج ایرانی برای ادای مناسک حج امسال ممکن نخواهد بود.

جابری انصاری در پاسخ به پرسشی درباره تعلل عربستان در زمینه سازی برای اعزام حجاج ایرانی گفت: جلسه شورای عالی حج دیروز برگزار و آخرین تحولات مرتبط با حج بررسی شد.

وی با ابراز تاسف از کارشکنی دولت عربستان برای تسهیل اموری که هر ساله ملزم به اجرای آن بوده است افزود: اگر روند کارشکنی ها در روزهای آینده که آخرین مهلت برای پیگیری مسائل اجرایی حج است ادامه یابد دولت عربستان عملاً سد راه اعزام زائران ایرانی شده است.

جابری انصاری ابرازامیدواری کرد دولت عربستان حتی در آخرین لحظات از این سیاست و رویه اشتباه دست بردارد و به وظایف طبیعی و بدیهی خود به عنوان دولت میزبان مناسک حج متعهد و ملتزم باشد.

وی افزود: اما اگر رویه ای که تاکنون در پیش گرفته است ادامه یابد متاسفانه عملاً امکان اعزام حجاج ایرانی فراهم نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ارزیابی کشور ما از تغییرات سیاسی ترکیه و احتمال تغییر در سیاست‌های این کشور با کناره گیری داود اوغلو گفت: تحولات داخلی ترکیه مربوط به امور داخلی این کشور است و ما بنا نداریم درباره مسائل داخلی کشورها اظهار نظر کنیم.

جابری انصاری در عین حال افزود: تاکید ما بر سیاست راهبردی کشورمان برای گسترش همکاری ها با همسایه بزرگ غربی است و امیدواریم تحولات این کشور در مسیر قانونی و طبق خواسته ملت این کشور ادامه یابد.

وی ابراز امیدواری کرد زمینه‌های گسترش همکاری راهبردی دو کشور به‌ویژه در شرایط بسیار بحرانی کنونی در منطقه هرچه بیشتر فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت بخشی از اشیاء عتیقه کشورمان از امریکا و احتمال ادامه رایزنی ها برای بازگشت دیگر اموال کشورمان گفت: در پی رایزنی های دو طرف که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود این اشیاء تاریخی به سرقت رفته از کشورمان با اقدام دولت امریکا در اختیار طرف ایرانی قرار گرفت.

جابری انصاری افزود: ‌این اشیاء دیروز در مراسمی رسمی در اختیار رئیس موزه ملی قرار گرفت و اطلاعات فنی و جزئی‌تر در این باره از طریق موزه ملی اعلام شد و اخبار تکمیلی نیز ارائه می شود.

وی تاکید کرد: در خصوص مسائل و اقدامات دیگر امریکا علیه کشورمان موضع ما ثابت و دستور کار ما پیگیری برای احقاق حقوق ملی است؛ ما دولت امریکا را در این باره مسئول می دانیم و دیر یا زود این دولت باید به وظایف بین المللی خود در زمینه روابط با کشورها و حقوق و مصونیت دولت‌ها و اموال حاکمیتی دولت‌ها عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:‌ ما از همه روش‌های قانونی در چارچوب بررسی های کمیته ای که در این باره تشکیل شده است برای تحقق منافع ملی استفاده خواهیم کرد.

جابری انصاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: وضع فلسطین به شکل عمومی و وضع غزه به طور خاص از نمونه هایی است که آزمایشگاه عملی همه شعارها و ادعاهای بزرگ و مطرح در جامعه بشری در زمینه حقوق بشر محسوب می شود.

وی افزود: همه شعارهای مطرح بین المللی درباره حقوق بشر، استقلال و حاکمیت ملی ، حقوق ملت ها در تعیین سرنوشت، کنوانسیون‌های بین المللی ناظر بر شرایط جنگ و اشغال، اصول و موازین بین المللی و شعارهای سیاسی و ارزش‌هایی که به طور مستمر در جهان مطرح می شود در آزمایشگاه عملیاتی فلسطین در چند دهه گذشته به سخره گرفته شده است.

جابری انصاری اضافه کرد: همه این روش ها لحظه به لحظه و ساعت به ساعت نقض شده است و بدیهی ترین حقوق انسانی ملت فلسطین در زمینه زندگی عادی و تحقق حقوقش، حق تعیین سرنوشت و حقوق اساسی آنان دائم از جانب صهیونیست‌ها نقض می شود.

وی با اشاره به محاصره ضدانسانی غزه از سال‌های گذشته تاکنون از بی توجهی ملت‌های اسلامی و منطقه به ملت فلسطین ابراز تاسف کرد و افزود: به علت درگیری‌های مصنوعی و دائم در منطقه به نقض مستمر حقوق فلسطین دامن زده می شود و کمترین توجهی به حقوق این ملت نمی شود که این لکه ننگی بر جبین انسان معاصر و سیاست بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدامات صهیونیست‌ها در بمباران مناطق مختلف غزه، بازداشت بی رویه، مستمر و غیرقانونی فلسطینیان اعم از اطفال و نمایندگان فلسطین و ایجاد ایستگاه‌های بازرسی و اقدامات مشابه دائم در حال تکرار است و هیچ اقدامی از جانب نهادهای مسئول بین المللی و کشورهای منطقه برای جلوگیری از این اقدامات انجام نمی شود.

جابری انصاری افزود: اینکه بمباران‌های اخیر غزه به مثابه در پیش بودن جنگ است یا نه، باید گفت با توجه به اقدامات مستمر صهیونیست ها در این خصوص همواره چنین احتمالی هست.

وی اضافه کرد: تا وقتی چنین شرایطی وجود دارد احتمال وقوع جنگ های جدید در منطقه و فلسطین هست؛ امیدواریم وجدان انسان معاصر به‌ویژه مسئولیت شناسی رهبران و نخبگان کشورهای اسلامی برای اقدامات مشترک به منظور مقابله با صهیونیست‌ها و حل و فصل تناقضات در منطقه به حرکت درآید.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد: با ایفای نقش رهبران و نخبگان جهان اسلام،‌ اتحادی برای مقابله با صهیونیست ها و اقدامات توسعه طلبانه آنها و نیز مقابله با جریان های تروریستی در منطقه ایجاد شود.

وی گفت: فلسطین حقیقتا مظلوم است و ما باید حداقل وظیفه انسانی و اخلاقی را در این باره ایفاکنیم؛ شرمنده روی کودکان فلسطینی و ملت مظلوم این کشور هستیم و امیدواریم این حس مسئولیت نوعی فهم دقیق در قبال مشکلات کنونی در منطقه میان نخبگان فراهم کند و با تمرکز بر مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی امت اسلام، امکان خروج از بحران کنونی فراهم شود.

* رایزنی برای برگزاری نشست بین المللی گروه تماس سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه از رایزنی ها برای برگزاری نشست بین المللی گروه تماس سوریه خبر داد.

جابری انصاری در پاسخ به پرسشی درباره احتمال برگزاری نشست بین المللی گروه تماس سوریه در اواخر اردیبهشت و احتمال حضور وزیر امور خارجه در این نشست گفت: این موضوع به ما منتقل شده است که در حال بررسی آن هستیم.

وی افزود: ما عضو فعال این گروه بوده و هستیم و بر اساس سیاست های ثابت کشورمان که تأکید بر حل سیاسی مسائل سوریه است در این روند شرکت کرده و مشکلات این روند را در نشست های پیشین در رایزنی با مقامات کشورهای مختلف اعلام کرده ایم که این مسیر ادامه خواهد یافت.

جابری انصاری موفقیت مصوبات مطرح در نشست های بین المللی پیشین گروه تماس سوریه را منوط به رفع مشکلات مرتبط با آتش بس، تشکیل دولت وحدت ملی، گفتگوهای سوری ـ سوری و رجوع به آراء ملت این کشور برشمرد.

وی گفت: ایران با ادامه این سیاست اصولی در نشست های بین المللی گروه تماس سوریه تعاملش را با دیگر کشورها ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا وزارت امور خارجه ساز و کار جدیدی برای تسهیل در روابط با مجلس دهم خواهد داشت گفت: ساز و کارهای قانونی در این زمینه اعم از قانون اساسی و قوانین موضوعه در خصوص وظایف ذاتی قوا به ویژه قوای مجریه و مقننه وجود دارد و نیازی به هیچ راهکار فوق العاده یا ساز و کار جدیدی در این باره نیست.

جابری انصاری همکاری میان دولت و وزارت امور خارجه با مجلس شورای اسلامی را همکاری مستمری دانست که در مقاطع مختلف ادامه یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد: این همکاری ها با مجلس در دوره جدید برای کمک به تأمین منافع ملی و اهداف راهبردی کشورمان به طور جدی و شفاف پیگیری شود.

جابری انصاری گفت: دولت و وزارت امور خارجه برای همکاری‌ها در این باره آمادگی کامل دارند و جلسات اخیر میان نمایندگان منتخب با رؤسای قوای مجریه و مقننه و نیز حضور وزیر خارجه و شمار دیگری از وزرا و مسئولان در این نشست ها نمادی از آمادگی های کامل برای کمک به تعامل حداکثری با مجلس برای خدمت به تأمین منافع ملی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اخبار برخی رسانه ها در خصوص سفر مقتدا صدر به کشورمان افزود: مقتدا صدر در مقطع اخیر هیچ سفر رسمی به کشورمان نداشته و با مقامات کشورمان دیدار رسمی نکرده است.

وی گفت: البته برخی بستگان آقای مقتدا صدر در شهرهای کشورمان سکونت دارند و وی رفت و آمدهای مستمر و غیررسمی در مقاطع مختلف به ایران داشته است اما تأکید می کنم که در مقاطع اخیر برای رایزنی با مقامات کشورمان هیچ سفر رسمی ای به ایران نداشته است.

جابری انصاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه غیر از پست الکترونیکی چه ابزارهای فشاری برای ملتزم کردن طرف های مقابل به اجرای تعهداتشان در چارچوب برجام داریم، افزود: ساز و کارهایی در داخل کشورمان برای نظارت بر برجام پیش بینی شده است که هیئت عالی نظارت بر برجام در همین چارچوب در شورای عالی امنیت ملی جلساتش را زیر نظر رهبر معظم انقلاب برپا و نتایج بررسی هایش را به ایشان ارائه می کند.

وی گفت: مهم‌ترین وظیفه این هیئت عالی این است که مصادیق نقض برجام و نقض تعهدات طرف مقابل را به شکل مستدل جمع بندی و در مسیر گردش کار برای جمع بندی به مسئولان عالی کشور ارائه می کند که این هیئت عالی در حال کار است و جلسات منظمی را در فواصل مشخص زمانی برگزار می کند و در خصوص تصمیمات مربوط به آن در صورت لزوم از طریق دبیر شورای عالی امنیت ملی اطلاع رسانی می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در متن برجام نیز ساز و کار دیگری در قالب کمیسیونی مشترک ایجاد شده است که ایران و همه طرف های مقابل عضو آن هستند. این کمسیون مشترک نیز وظیفه نظارت بر روند اجرای برجام را برعهده دارد کمیسیونی که به درخواست کشورمان ایجاد شده است تا تصمیمات لازم یا اعلام تصمیم گیری های خاص خود را در این خصوص داشته باشد.

وی گفت: اینکه آیا در این ساز و کار راهی به سوی منافع و حقوق ما خواهد بود یا نه، پرسشی است که در برابر کل برجام هم از ابتدا بوده اما آنچه ضمانت تحقق منافع ملی ماست اراده ملت و دولت ایران در ایستادگی بر حقوق و پیگیری منافع خود است.

جابری انصاری با بیان اینکه در روابط بین المللی هیچ نهاد تضمین دهنده قاطعی برای اجرای تعهدات وجود ندارد افزود: خلاف ساز و کارهای قاطعی که در قوانین داخلی کشورها از طریق نهاد قضایی به عنوان ضامن اجرای عملی تعهدات و قوانین وجود دارد در سطح بین المللی چنین ساز و کارهایی یا نیست یا بسیار ناقص است.

وی گفت: اما آنچه منافع دولت ها را در این مسیر محقق می کند ایستادگی دولت ها و ملت ها بر حقوق و منافعشان است همان امری که با وجود سال ها فشار و تحریم بر کشورمان به تثبیت حقوق ملی در چارچوب برجام منجر شد پس همین روند با ایستادگی و ثبات قدم در منافع ملی ضامن اساسی ادامه مسیر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران جزیره ای نیست، دولت سیاست های نظام را در این زمینه پیگیری می کند و از نخبگان در سطوح اجتماعی و رسانه ای انتظار داریم در ارائه ایده ها، نقد سازنده، طرح مشکلات و حمایت از سیاست های ملی برای پیگیری منافع ملی به دستگاه دیپلماسی کمک کنند.

*آتش بس در سوریه بدون ساز و کارهای قوی ممکن نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: تا زمانی که ساز و کارهای قوی برای پشتیبانی از توافقات در زمینه آتش بس و گفتگوهای سوری ـ سوری فراهم نشود امکان حرکت جدی به سمت آتش بس فراهم نخواهد شد.

حسین جابری انصاری در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره نقش ترکیه در تسلیح تروریست ها و واکنش ما به این موضوع گفت: رویداد خان طومان صحنه ای از مجموعه صحنه های نبرد در قالب بحران سوریه است و جنگ نیز قواعد خاص حاکم بر خود را دارد.

وی افزود: برخی مستشاران ایرانی نیز که در نزدیکی صحنه نبرد بودند در این رویداد به شهادت رسیدند و این اتفاق نشانه آن است که ساز و کاری جدید و لازم برای نظارت بر آتش بس در چارچوب توافقات پیش بینی نشده است.

جابری انصاری گفت: یک سوی این آتش بس، دولت سوریه است که باید به آتش بس پایبند باشد و اگر متعهد نماند استیضاح می شود اما طرف مقابل گروه های تروریستی هستند که هیچیک از ضوابط بین المللی را قبول ندارند و در پی برهم زدن صحنه اند گروه هایی که از ابتدا به راه حل سیاسی باور نداشته اند و بر آتش بحران دمیدند زیرا منافعشان را در ادامه بحران می بینند.

وی تأکید کرد: باید مشخص شود که طرف مقابل چه کسانی هستند و ضمانت اجرای آتش بس را به عهده بگیرند آنچه در خان طومان روی داد نقض آشکار آتش بس از جانب تروریست ها بود این به معنی ممکن نبودن آتش بس با وجود مشکلات کنونی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر آتش بس مسیری برای تجدید قوای گروه های تروریستی باشد با مشکل مواجه خواهد شد و روند صلح نمی تواند مسیرش را طی کند اینها مواضعی است که از جانب مقامات کشورمان در رایزنی های منطقه ای و بین المللی پیگیری می شود.

جابری انصاری به کشورهای حامی تروریسم هشدار داد که: همه دولت های حامی تروریسم در منطقه و جهان بدانند که استفاده ابزاری از گروه تروریستی به ضد خودش تبدیل می شود و حتی اگر این سیاست در کوتاه مدت فوایدی داشته باشد ادامه آن در بلند مدت به زیان این دولت ها خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره رویکرد برخی طرف ها در عراق برای تجزیه این کشور گفت: از دید جمهوری اسلامی ایران استقلال، وحدت و تمامیت ارضی در عراق ضامن منافع آحاد ملت این کشور و دیگر کشورهای منطقه و جهان است.

جابری انصاری با هشدار درباره خطر تروریسم و افراط گرایی با عنوان تهدیدکننده اصلی عراق ابراز امیدواری کرد: نخبگان و جریان های سیاسی در این کشور با درک شرایط خطیر و توجه به این خطر اصلی به گفتگوهای ملی میان جریان های مختلف برای استمرار حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان و مقابله کارآمد با جریان های تروریستی کمک کنند.

وی از همه طرف ها در عراق خواست با رعایت موازین و رویکردهای قانونی با گفتگوهای ملی بتوانند اختلافات داخلی را حل و فصل کنند زیرا رویکردهای گروهی، قومی و مذهبی حلال مشکلات این کشور نیست و نمی تواند تأمین کننده ثبات و امنیت عراق باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات نخست وزیر سابق ارمنستان مبنی بر داشتن تسلیحات اتمی یا تکمیل آن برای اهداف دفاعی گفت: ما وظیفه نداریم درباره اظهارات مقامات غیرمسئول دیگر کشورها اعلام موضع کنیم مواضع رسمی ما در واکنش به اظهارات مقامات مسئول کشورها مطرح می شود.

جابری انصاری در عین حال افزود: مواضع کشورمان در خصوص گسترش سلاح های کشتار جمعی در منطقه و جهان شفاف است و سالها پیش طرح منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی را در همه نشست های بین المللی مطرح و پیگیری کرده ایم که این مسیر ادامه می یابد.

وی گفت: این سلاح ها محقق کننده منافع هیچ دولتی نیست و خطر و تهدیدات آن برای ملت ها بسیار بیشتر از منافع محتمل آن است بر این اساس سیاست کشورمان تدوین شده و موضع ما درباره این سلاح ها در منطقه و جهان شفاف است.

جابری انصاری با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در تولید و نگهداری سلاح های هسته ای و کشتار جمعی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی همه مقررات بین المللی را آشکارا نقض کرده است و این موضوع باید در دستور کار نشست های منطقه ای و بین المللی قرار گیرد و به آن توجه شود.

*هیچ تغییری در سیاست های دفاعی کشور ایجاد نمی شود

سخنگوی وزارت امور خارجه بر تغییرناپذیری برنامه ها و سیاست های دفاعی و موشکی کشورمان تأکید کرد.

حسین جابری انصاری در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی رسانه ها در خصوص پیشنهاد آمریکا برای ایجاد امکان دسترسی ایران به تبادلات تجاری با دلار در قبال آغاز مذاکرات در زمینه برنامه موشکی گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مرتبط با منظومه دفاعی و موشکی کشورمان روشن است.

وی با اشاره به تلاش نافرجام طرف مقابل برای شمول موضوع موشکی با عنوان یکی از محورهای گفتگو در حین مذاکرات هسته ای افزود: ما این خواسته طرف مقابل را نپذیرفتیم و این سیاست ثابت ماست و تکرار مواضع و سیاست های طرف مقابل هیچ تغییری در این سیاست ثابت نخواهد کرد.

جابری انصاری منظومه دفاعی کشورمان را تابعی از نیازهای طبیعی در چارچوب امنیت جمهوری اسلامی ایران و خارج از چارچوب گفتگو و توافق با هر دولت و بازیگری در جهان دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: برنامه موشکی منظومه ای دفاعی است و در دو سه سده گذشته و در بیش از سه دهه گذشته ثابت کرده ایم که سیاستی دفاعی داریم و نه فقط علیه هیچ کشوری تهاجم نکرده ایم بلکه همواره در موضع تهاجم دیگر کشورها نیز قرار گرفته ایم بر این اساس به ویژه تجربه تلخ جنگ تحمیلی تأمین نیازهای ما مبتنی بر منظومه دفاعی ماست و هیچ تغییری در این سیاست ثابت ایجاد نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ورود نیروهای آمریکایی به یمن، مداخله نیروهای خارجی در بحران های منطقه ای را منجر به پیچیده تر شدن تحولات دانست و تأکید کرد: برای حل و فصل بحران ها باید از راهکار گفتگو میان طرف های درگیر در مسیر راه حل سیاسی و مسئولیت پذیری و کمک دولت های منطقه استفاده کرد.

جابری انصاری گفت: ما از ابتدا طرفدار حل و فصل سیاسی بحران یمن بودیم و امیدواریم زمینه های توافق میان فرزندان ملت یمن فراهم شود.

وی هشدار داد: مداخله گسترده برخی کشورها در امور یمن وضع این کشور را به نقطه بحرانی کنونی رسانده و به گسترش کشتارها، تخریب زیربناها و امکانات یمن منجر شده است.

جابری انصاری پایان دادن به این سیاست عقیم و تسهیل در گفتگوهای یمنی ـ یمنی را زمینه ساز موفقیت در گفتگوهای آشتی ملی در یمن دانست.

ارسال نظر: