سهامداران نگران بانک صادرات بخوانند

۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات "صادرات" برای امیر منصور آریا هدر شد

کدخبر: 2030460

بابت ۶ درصد جریمه سود دیرکرد مازاد بر نرخ اوراق مشارکت و تسهیلات در تضمین دولت بالغ بر ۷۶۶ر۷ میلیارد ریال لحاظ شده که شواهدی دال بر پذیرش آن توسط دولت ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » نتایج یک بررسی نشان داده که در سالهای 1388 تا 1390 تعداد 134 فقره اعتبار اسنادی ریالی به مبلغ 680ر27 میلیارد ریال توسط بانک صادرات ایران به نفع شرکت های زیر مجموعه موسوم به گروه امیرمنصور آریا صادر شده و توسط بانکهای دیگر از جمله بانکهای ملی ایران، پارسیان و سامان هم تنزیل شده،‌ که چگونگی تسویه مطالبات بانک صادرات ،‌ بابت اعتبارات اسنادی و سایر بدهیهای ارزی و ریالی در مجموع بالغ‌ بر مبلغ 195ر6 میلیارد ریال،‌ تعیین تکلیف نشده است.

بر اساس ‏دستورالعمل ایفای تعهدات ارزی گذشته در تاریخ های مورخ 3/12/1391 و 16/9/ 1392 بانک مرکزی، بانک صادرات با ثبت تعهدات ارزی با نرخ مرجع در سامانه بانک مرکزی مدعی مبلغ 2/615ر2 میلیون دلار طلب از بانک مذکور بوده که آن بانک تاکنون معادل مبلغ 5/394ر1 میلیون دلار آن را مورد تایید قرار داده است.

این گزارش می افزاید: مبلغ 7/220ر1 میلیون دلار از رقم مذکور مورد پذیرش بانک مرکزی نبوده و در این خصوص تعیین آثار مالی ناشی از سود ناشی از تسعیر برای سال مالی 95 ، منوط به انجام حسابرسی ویژه ارزی و حل و فصل آن با بانک مرکزی و وصول مطالبات ارزی مذکور از مشتریان می‌باشد.

از قرار معلوم، بانک مرکزی در اواخر سال 1390 اقدام به برداشت مبلغ 497ر1 میلیارد ریال از حساب جاری بانک صادرات ایران کردهکه تااین زمان، موضوع فوق به نتیجه نهایی منجر نشده است.

این گزارش می افزاید: بابت جریمه سود دیرکرد مازاد بر نرخ اوراق مشارکت عهده ناشرین و سود دیرکرد تسهیلات معوق به جای 6 ماه برای مدت 18 ماه محاسبه شده است.

سرفصل وجه التزام دریافتی از محل سایر مطالبات شامل سود فروش اقساطی مطالبات از سازمان توسعه برق ایران بابت اوراق مشارکت سررسید شده، به مبلغ 279ر7 میلیارد ریال و مطالبات از شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی بابت فروش نیروگاه منتظر قائم به مبلغ 145ر2 میلیارد ریال بوده که در مجموع مبلغ 424ر9 میلیارد ریال می باشد.

بر اساس رسیدگی های به عمل آمده، بر خلاف استانداردهای حسابداری ،علی‌رغم معوق شدن مطالبات، سود شناسایی شده ورود جریان منافع اقتصادی آتی آن برای سازمان حسابرسی محرز نشده است.

مضاف بر اینکه بابت 6 درصد جریمه سود دیرکرد مازاد بر نرخ اوراق مشارکت و تسهیلات در تضمین دولت بالغ بر 766ر7 میلیارد ریال لحاظ شده که شواهدی دال بر پذیرش آن توسط دولت ارائه نشده است.

بر اساس مفاد آئین‌نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده‌ها، مصوب هیات وزیران، حق عضویت سالانه برابر با بیست و پنج صدم درصد میانگین مانده روزانه تمامی سپرده‌های سال مالی قبل پس از کسر سپرده قانونی تا سقف تضمین صندوق تعیین شده که حق عضویت سالانه سال مالی مورد گزارش مشخص نشده و ذخیره‎ای از این بابت در صورت مالی مورد گزارش لحاظ نشده است.

این اطلاعات بخشی از گزارش سود و زیان پیش‌بینی شده بانک صادرات ایران برای سال مالی منتهی به تاریخ 30 اسفند ماه 1395 بوده است.

ارسال نظر: