در نشست " پژوهش درحوزه سیاست خارجی" با حضور عراقچی عنوان شد:

باید ادبیات دیپلماسی آب در کشور گسترش یابد/ دیپلمات ها ذاتا محافظه کار هستند/ رعایت اعتدال در شغل دیپلماسی واجب است

کدخبر: 2031761

نشست " پژوهش درحوزه سیاست خارجی" با حضورعباس عراقچی و محمد صدر در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست بررسی سیاست خارجی با توجه به تازه های نشر با حضور دکتر صدر، مشاور عالی وزیر خارجه، باقری، عراقچی در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

آثار در نمایشگاه های استانی نیز ارائه می شود

دامن پاک در ابتدای برنامه گفت: تازه های نشر امسال اهمیت موضوعی دارد که در چهار حوزه اصلی منتشر شد.

وی ادامه داد: نشر وزارت خارجه سعی کرده. هر ساله آثار جدیدش را در نمایشگاه کتاب عرضه کند البته ابن انتشارات آثار خود را در استان های دیگر نیز ارایه می کند و در نمایشگاه های کتاب استانی نیز شرکت می کند.

دامن پاک افزود: آثار انتشارات وزارت خارجه به سایر زبان ها ترجمه و در کشورهای دیگر نیز عرضه می شود و ابن انتشارات طی سال های اخیر به حوزه های جدیدی از جمله تلاش برای ترویج ادبیات غیرانگلیسی دیپلماسی بوده است و تلاش داریم آثار ترجمه غیر از انگلیسی از جمله عربی، روسی و... را انجام دهیم.

از سربازی به سرداری رسیدم

در ادامه برنامه محمدرضا باقری نویسنده کتاب "دوران خدمت در وزارت خارجه" گفت: ماموریت 27 ساله من در وزارت خارجه مملو از کار من در سیاست خارجی و سیاست خارجه بر من بود، هر کسی در دنیای خود افتخاری دارد و افتخارم نیز این است که اگر کارشناسی در سیاست خارجی سربازی و مدیریت در ابن حوزه سرداری باشد من از سربازی به سرداری رسیدم.

وی ادامه داد: دهه 60 کشور لیبی و کویت به لحاظ مسائل ویژه جنگ ، دهه 70 مسائل کشور ترکیه خاطرات زیادی در حوزه معاونت آسیایی برایم مهیا کرد که هر کدام خاطرات مفصلی دارند، این کشورها مسائل ناگفته زیاد دارد که شاید در آینده بتوان گفت.

وی افزود: در طول 6 سالی که در بعثه رهبری در حج هستم 6 جلد کتاب درباره حج و 4 کتاب متناسب با رشته ام تاریخ درباره زنان پیامبر تدوین شد ولی در حوزه وزارت خارجه اولین کتابی است که به توصیه انتشارات وزارت خارجه نوشتم.

باقری افزود: کتابم را به شهدای مکه و منا به خصوص شهید رکن آبادی تقدیم کردم.

دیپلمات ها ذاتا محافظه کار هستند

در ادامه سیدمحمد صدر، مشاور عالی وزیر امور خارجه درباره کتاب مسائل سیاسی و دیپلماتیک در دولت اصلاحات گفت: خوشحالم که بحث تاریخ شفاهی در وزارت خارجه راه اندازی شد و مدت ها به این فکر بودم که چرا در ایران و به ویژه وزارت خارجه آنگونه که باید به تاریخ شفاهی نمی پردازیم در حالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست.

وی افزود: البته ثبت تاریخ شفاهی اعضای وزارت خارجه در کشورهای عربی نیز وجود ندارد که این مهم به شرایط داخلی کشورها بر می گردد و هر کشوری که آزادی و دموکراسی بیشتری داشته باشد ثبت خاطرات بیشتری دارند البته در کشور ما نیز بعد از انقلاب اسلامی ثبت تاریخ شفاهی به خوبی انجام می شد ولی در حوزه سیاست خارجه اینگونه نبود، البته دیپلمات ها ذاتا محافظه کار هستند چرا که دیپلماسی با امنیت و منافع ملی در ارتباط است.

مشاور عالی وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم همانگونه که تعداد انتشار کتاب افزایش پیدا می کند ، انتشار کتاب ها در حوزه تاریخ شفاهی نیز افزایش یابد.

صدر با بیان اینکه بخشی از دیپلماسی تئوریک است گفت:دیپلمات ها باید در عرصه عمل به این مهم برسند که چگونه باید رفتار و حرف بزنند که منافع و امنیت کشورش حفظ شود.

وی تصریح کرد: باید به نقادان فرصت نقد دیپلماسی را بدهیم تا دیپلماسی کشور از طریق نقد رشد کند.

دیپلماسی آب های مرزی و فرامرزی به قلم عراقچی

سیدعباس عراقچی، نویسنده کتاب "دیپلماسی آب های مرزی و فرامرزی" در بخش دیگری از مراسم گفت: امیدوارم این کتاب بتواند به دیپلماسی آب که سرفصل جدیدی در روابط بین الملل است کمک کند.

وی ادامه داد: این کتاب به طور مشخص به اختلاف ما با کشور عراق و مسائل مبتلا به می پردازد و برخوردم به این موضوع از همان زمان اختلاف ما با عراق شروع شد، وقتی به ژاپن رفتم به بحث دیگری از بحث آب در روابط بین المللی آشنا شدم ، البته الان توکیو یکی از منظم ترین شهرهای دنیا است و اگر به تاریخ به شهر مراجعه کنیم می بینیم که آلودگی هوا و ترافیک همانند تهران است ولی با کار زیاد این دردها را درمان کردند و یکی از کارهایی که آنها انجام دادند کاهش هدر رفتن آب های شهری بود که متاسفانه این مهم در کشور ما بیش از 30 درصد است .

وی افزود: وقتی از ژاپن برگشتم در معاونت آسیا با بخش دیپلماسی آب مجازی روبه رو شدم و اینکه لزومی ندارد محصولاتی که نیازمند آب فراوان است را در داخل کشور تولید کنیم و وصعیت آب در شرایط بدی است و همه از جنگ آب در آینده در خاورمیانه شنیده اید و آب در آینده با توجه به شرایط اقلیمی و زیستی و جمعیتی مسائلی مانند عدم امنیت، مهاجرت و... را ایجاد می کند.

عراقچی افزود: مفهومی به عنوان دیپلماسی آب شکل گرفته و هر روز هم جدی تر می شود ما نیز باید به عنوان یک کشور خشک و نیمه خشک این مهم را جدی بگیریم.

وی افزود: امیدوارم ادبیات دیپلماسی آب در کشور گسترش بیشتری یابد و بیشتر درباره این موضوع کتاب نوشته شود.

رعایت اعتدال در شغل دیپلماسی واجب است

ابراهیم رحیم پور، سفیر سابق ایران در ایرلند با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب گفت: البته فردا برای نوشتن دیر نیست چرا مه هر چه افراد به پختگی بیشتر برسند، بهتر است و دیپلمات های ما نیز هر چه به پختگی برسند و حتی اگر بعد از بازنشستگی برسند، بهتر است چرا که تجریبات و خاطرات بهتری دارند.

وی افزود: فکر می کردم عراقچی درباره دیپلماسی نان صحبت می کردند چرا که کاری که در این 3 سال گذشت دیپلماسی نان بود و حتما در جلد بعدی درباره نان می نویسند، چرا که چند نفر سنگی را در چاه شورای امنیت انداختند و عراقچی و 100 نفر دیگر آن را رفع کردند و نان را جای نفت سر سفره آوردند.

وی افزود: اعتدال گرایی در شغل ما واجب است البته ممکن است که به ضدانقلابی گری متهم شویم ولی شغل ما به گونه ای است که باید احتیاط کنیم و می گویند اگر بین دو کشوری جنگ شود باید اول سفیر دو کشور را اعدام کرد و این نشان از اهمیت شغل ما است.

نگاه ویژه ای باید به دریای خزر باشد

در ادامه الهه کولایی گفت: تا زمانی اتحادیه شوروی بود دریای خزر بین ایران و شوروی یود ولی بعد از فروپاشی این دریاچه به یک مسئله اساسی تبدیل شد.

وی افزود: بحث درباره خزر تنها ذر مجلس ششم به طور جدی دنبال شد و در اجلاسیه عشق آباد حتی یک بیانیه درباره این دریاچه صادر نشد و این دریاچه یکی از عرصه های پیچیده در منطقه است و ما فکر می کنیم باید نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم.

در پایان مراسم 30 کتاب انتشارات وزارت خارجه رونمایی شد.

ارسال نظر: