در مراسم رونمایی از کتاب آثار نیما پتگر عنوان شد :

طراحی برای نیما پتگر، نوعی مراقبه بود

کدخبر: 2032562

مراسم رونمایی از کتاب آثار نیما پتگر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی از کتاب آثار نیما پتگر شنبه 25 اردیبهشت در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این برنامه که با حضور چهره هایی همچون فرشته یمینی شریف، مجید رجبی معمار، بهنام کامرانی، حسن حامدی، مانی پتگر و.. برگزار شد، سخنرانان به ایراد نظرات خود در خصوص آثار و شخصیت نیما پتگر پرداختند.

بهنام کامرانی نخستین سخنران مراسم بود که در مورد جایگاه آثار پتگر در هنر ایران گفت: نیما پتگر اهل مناسبات متداول هنرمندان نبود، بلکه در خلوت و با وسواس کار می کرد و در نمایش آثارش نیز همین گونه بود. تعداد، تنوع و کیفیت طراحی های او شگفت انگیز است. او قادر است با کمترین خط و رنگ، اثری خلق کند که فخامت یک بنای یادبود را دارد. طراحی از همان دوران کودکی برای او اهمیت داشته و هرچه جلوتر آمده ایم، بر اهمیت آن افزوده شده است.

این منتقد هنری ادامه داد: امروزه طراحی را به مثابه نقاشی معاصر می نگرند. یعنی طراحی نه چیزی در کنار نقاشی، بلکه یک رسانه مستقل و مکفی محسوب می شود. این ویژگی را نیز به خوبی می توان در آثار نیما به خوبی مشاهده کرد. طراحی برای پتگر اهمیت بسیار زیادی داشت و در واقع یک نوع مراقبه به شمار می رفت. همان نگاهی که لئوناردو داوینچی به نیروهای جاری در طبیعت مانند باد، موج و.. داشت در نگاه پتگر نیز یافت می شود.

کامرانی در پایان و ضمن نمایش تصاویری از آثار طراحی پتگر گفت: هایکو و نقاشی ذن نیز در دوره ای تاثیر زیادی بر نیما پتگر داشت. می بینیم که او چطور از یک شکل رئالیستی، به جوهره ی آن می رسد و عالم را در شکل های ساده خلاصه می کند. این روح عمیق نیما را نشان می دهد که صرفا به دنبال کشیدن یک منظره نبوده، بلکه همواره می خواست به جوهره ی آنچه به تصویر می کشد دست یابد. ضمن اینکه خیلی دقیق از فضای منفی بهره می گیرد و از آن استفاده بیانی می کند. او در کارهای رنگی نیز رفتار طراحانه دارد و طراحی برای پتگر در واقع وسیله ای برای تعمق و مراقبه است.

پس از آن حسن حامدی در سخنرانی خود به سیر هنر در گذشته تاریخی خانواده پتگر تا به امروز پرداخت و به تاثیر متقابل نیما و نامی پتگر بر یکدیگر و همچنین تلاش آنها برای گذر دادن هنر و نقاشی از برهه های دشوار تاریخی اشاره کرد.

در بخش بعدی این مراسم با حضور فرشته یمینی شریف، مجید رجبی معمار و حسن حامدی از کتاب آثار نیما پتگر رونمایی شد. این کتاب که دوره های مختلف کاری نیما پتگر را دربر دارد، به زودی توسط موزه هنرهای معاصر روانه بازار نشر خواهد شد.

در ادامه فرشته یمینی شریف به بیان نکاتی در خصوص آثار پتگر پرداخت و گفت: نقد و بررسی آثار او بر عهده متخصصین این کار است. اما در مورد نحوه کار کردنش باید بگویم که نیما با دقت و تمرکز بسیار بالایی کار می کرد و در واقع در عالم طراحی غرق می شد. به شخصه از میان مجموعه آثارش، به مجموعه ی «زخم ها» علاقه دارم. انسان ها همواره در زندگی خود زخم هایی می خورند که بر روح و روانشان اثرگذار است. نیما سعی داشت این زخم ها را التیام یافته فرض کند و به همین دلیل در آثارش با آدم هایی مواجه هستیم که برای زندگی پیش رو، مصمم و محکم و استوار هستند.

وی ادامه داد: پتگر به دنبال کشف جایگاهش در میان دو عالمِ هستی و نیستی بود. دلمشغولی او انسان بود، و اینکه از پشت چهره ها و نگاه ها بتواند دنیاهای عجیبی کشف کند. طراحی برای او حرف اول و آخر را می زد. پتگر عزلت طلب بود، به این معنا که ترجیح می داد در کناری باشد و به کارهای خودش بپردازد. حتی به برگزاری نمایشگاه هم علاقه ای نداشت و با همت و اصرار دیگران بود که چنین اتفاقی می افتاد. آرزو داشتم کتاب آثار او در زمان حیاتش آماده و منتشر شود، اما کمال طلبی او نیز موجب شد که این اتفاق نیفتد. از تمام افرادی که در یکسال گذشته برای انتشار کتاب زحمت کشیدند تشکر می کنم و امیدوارم نمایشگاه برپا شده، رضایت مخاطبان را برآورده کند. جا دارد از تمامی پرسنل خانه هنرمندان ایران نیز قدردانی کنم که کمال همکاری را با ما داشتند.

ارسال نظر: