هاشمی در نشست خبری " هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران":

هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران؛ پیوند دیرینه تهران و عشق‌آباد

کدخبر: 2032638

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست خبری تشریج برنامه‌های "هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران"، گفت: در طول یک هفته‌ای که میزبان کاروان ۵۰ نفره هنرمندان ترکمنی هستیم، از این فرصت جهت ارتقای روابط علمی و هنری بهره خواهیم جُست.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، نشست خبری سیدمحمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور تشریح برنامه‌های « هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران»، پیش از ظهر امروز، (۲۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور احمد قربانف، سفیر ترکمنستان در محل این سازمان برگزار شد.

سیدمحمدحسین هاشمی طی سخنانی، با اشاره به برگزاری برنامه «هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران» روزهای ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در نقاط مختلف تهران گفت: این رویداد فرهنگی در راستای تعمیق روابط دیرینه ایران و ترکمنستان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ افزود: در طول یک هفته‌ای که میزبان کاروان 50 نفره هنرمندان این کشور هستیم از این فرصت برای ارتقای روابط علمی و هنری بهره خواهیم جست.

هاشمی همچنین، گفت: در زمان دولت‌های مختلف و در طول تاریخ همواره این دو همسایه به عنوان دو دوست در کنار هم بوده و روابط متقابل آن‌ها تداوم داشته است.

وی با اشاره به اهمیت روابط و تمیق سطح مناسبات تهران با ترکمنستان اظهار کرد: در مدت مسئولیت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلیل وجود امن‌ترین مرزهای مشترک و ریشه‌دار بودن مشترکات و پیوندهای قومی و فرهنگی، دکتر ابراهیمی ترکمان در طول برگزاری هفته‌ و روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد دو مرتبه به این کشور سفر داشته‌اند.

هاشمی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اسفندماه سال گذشته برنامه «روزهای فرهنگی ایران در عشق‌آباد» را برگزار کرد که با استقبال بسیار زیاد و به شکلی بسیار مطلوب برپا شد؛ امید است تا «هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران» هم باشکوه برگزار شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ همچنین، ادامه داد: برنامه «هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران» شامل بخش‌های متعددی از حوزه موسیقی محلی و آیینی گرفته تا هنرهای تجسمی، صنایع دستی، فیلم های سینمایی و مستند و همچنین نشست های ادبی می‌شود.

هاشمی، در خصوص برگزاری آیین افتتاحیه برنامه «هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران» گفت: این رویداد فرهنگی طی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱5 با حضور وزرای فرهنگ دو کشور در تالار وحدت برگزار می‌شود؛ در این مراسم همچنین شاهد اجرای موسیقی آیینی و محلی ترکمنستان هم خواهیم بود.

نمایش هنرهای تجسمی ترکمنستان در فرهنگستان هنر

وی به برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی ترکمنستان در فرهنگستان هنر اشاره و تصریح کرد: در روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه آیین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی ترکمنستان در فرهنگستان هنر برپا خواهد شد و همچنین، شاهد نمایش فیلم ترکمن و همچنین نشست ادبی با حضور شعرای دو کشور خواهیم بود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ اظهار کرد: برنامه تهران‌گردی برای هیات اعزامی ترکمنستان با همکاری شهرداری تهران، نمایش صنایع دستی و آثار موزه‌ای این کشور و نمایش فیلم در سالن فرهنگستان هنر هم از دیگر برنامه‌های روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران است که طی روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

بازدید هیأت اعزامی از ترکمنستان از مرقد مطهر امام خمینی(ره)

وی همچنین، به بازدید هیات اعزامی از مرقد مطهر امام خمینی(ره) ادامه فعالیت نمایشگاه صنایع دستی و آثار موزه‌ای این کشور و نیز نمایش فیلم در سالن فرهنگستان هنر و بازدید همه میهمانان از برج میلاد به عنوان برنامه‌های آخرین روز کاری برنامه روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران اشاره کرد و گفت: در روز پایانی شاهد اجرای موسیقی ترکمنی در فضای باز برج میلاد خواهیم بود.

هاشمی در ادامه سخنان خود، گفت: ما در این برنامه میزبان هیأتی ۵۰ نفره از هنرمندان ترکمنستان هستیم که در بین آنها هم هنرمندان برجسته‌ای از این کشور حضور خواهند داشت. به علاوه مسئولان فرهنگی ترکمنستان از جمله مدیر موزه ملی ترکمنستان و رئیس تئاتر ملی این کشور، هیأت یاد شده را همراهی می‌کنند.

هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران؛ پیوند دیرینه تهران و عشق‌آباد

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ ضمن اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و ترکمنستان از اشتراکات فراوان دو کشور به خصوص در حوزه‌های فرهنگی سخن گفت و یادآور شد: نامی درخشان همچون مختوم‌قلی فراغی، شاعر ملی ترکمن که آرامگاهش در کشورمان واقع شده است، ایران و ترکمنستان را به هم پیوند داده است، فلذا برگزاری روزهای فرهنگی ترکمنستان در تهران نوعی پیوند دیرینه تهران و عشق آباد را به نمایش خواهد گذاشت.

وی با اشاره به موافقتنامه فرهنگی که میان دو کشور ایران و ترکمنستان به امضا رسیده است، گفت: براساس این موافقتنامه، تفاهم‌نامه مبادلات فرهنگی بین ایران و ترکمنستان هم امضا شده که تا دو سال دیگر هم اعتبار دارد و برنامه روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران بر اساس این مبادلات برپا خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان به برگزاری روزهای فرهنگی دیگر کشورها در ایران اشاره کرد و گفت: ما تا پایان سال، برنامه روزهای فرهنگی تاجیکستان، تاکستان، تونس و الجزایر در کشورمان را در دستور کار داریم.

هاشمی در سخنان پایانی خود، به ورود وزیر فرهنگ ترکمنستان به تهران برای حضور در برنامه روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران در شب دوشنبه و دیدارهای جداگانه او با همتای ایرانی خود و همچنین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همین روز خبر داد.

ضرورت توسعه روابط دو جانبه بین دو ملت ایران و ترکمنستان

احمد قربانف، سفیر ترکمنستان در ایران طی سخنانی، ضمن تقدیر از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری برنامه فرهنگی روزهای ترکمنستان در ایران گامی بزرگ در مسیر روبه توسعه روابط دو کشور است. برگزاری این گونه برنامه‌های فرهنگی موجب توسعه روابط دو جانبه بین دو ملت ایران و ترکمنستان خواهد شد.

وی همچنین، با اشاره به برگزاری برنامه روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران طی روزهای ۱۷ تا ۲۰ ماه مه میلادی در تهران گفت: ما شبیه همین برنامه فرهنگی را از سوی ایران در ترکمنستان شاهد بودیم، برگزاری روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان باعث شور و اشتیاق زیادی بین مردم ترکمنستان شد که نشان‌دهنده روابط دیرینه‌ای است که بین این دو کشور وجود دارد.

سفیر ترکمنستان در ایران ضمن تقدیر ویژه از قربانقلی بردی‌محمدف و حسن روحانی، رؤسای جمهور دو کشور ایران و ترکمنستان به جهت مساعدت و شرایط مناسبی که برای برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی در دو کشور فراهم کرده‌اند، گفت: ما تلاش خواهیم کرد روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران با شرایط خوبی برگزار شود و همه اصحاب رسانه و همچنین مردم خوب و شریف ایران را برای مشارکت در این برنامه دعوت کنیم.

قربانف به حضور دانشجویان این کشور و تحصیل آنها در دانشگاه‌های ایران اشاره و تصریح کرد: علاقه آنها به آشنایی با ایران، باعث شده که آنها با هزینه خودشان به ایران بیایند و در این کشور تحصیل کنند که تعدادشان حدودا ۱۰ نفر است.

وی ادامه داد: همچنین، جمعی از مطرح‌ترین هنرمندان ترکمنستان در اجرای موسیقی آیینی در برج میلاد که حضور در آن برای عموم مردم آزاد و رایگان است، شرکت می‌‌کنند.

قربانف اذعان کرد: امسال ۸۰ نفر از نخبگان فرهنگی و هنری ترکمنستان، هنرمندان و اصحاب رسانه برای زیارت آرامگاه مختومقلی فراغی به ایران سفر خواهند کرد که ما به این خاطر از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

ارسال نظر: