سایت "ساندی مورنینگ هرالد":

چرا صعود قیمت نفت در جهان موقتی است؟

کدخبر: 2033124

در حالی که بهای نفت همچنان در حال افزایش است، تحلیلگران این روند را موقتی می دانند.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ بهای نفت این روزها همچنان به روند رو به افزایش خود ادامه داده است و به بشکه ای 50 دلار نزدیک می شود. در همین حال افرادی هستند که معتقدند این رشد بها موقت است.

باشگاه خبرنگاران نوشت: بازارهای جهانی از ابتدای سال با نفت مازاد مواجه بوده اند، اتفاقی که بهای طلای سیاه را به پایین ترین حد در 12 سال گذشته رساند.

از سه ماه گذشته، روند افزایش بهای نفت آغاز شده است و تا امروز به بشکه ای 49 دلار رسیده است. نفت خام برنت اکنون نسبت به بهای 20 ژانویه (30 دی 94)، بشکه ای 27.88 دلار، با 76 درصد افزایش مواجه بوده است.

اقتصاددانان در مواجهه با افزایش بهای نفت با احتیاط رفتار کرده اند. آن ها باور دارند کاهش تولید در نیجریه، ونزوئلا و کانادا موقت است.

آتش سوزی های شدید در مناطق جنگلی کانادا، تولید نفت را در این کشور به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است. بحران سیاسی در ونزوئلا نیز تولید این کشور را با موانعی مواجه کرده و حمله نیروهای مسلح در نیجریه به زیرساخت های نفتی این کشور، استخراج نفت را کاهش داده است.

با انقلاب صنعت نفت شیل در آمریکا، بسیاری از تولید کنندگان موفق شدند نفت این کشور را به صورت مستقیم تامین کرده و وابستگی آن را به کشورهای منطقه خاورمیانه کاهش دهند. اما با کاهش ناگهانی بهای نفت و با توجه به بالا بودن هزینه تولید نفت شیل، این تولید کنندگان با ضرر هنگفتی مواجه شدند و بسیاری از آن ها ناچار به توقف فعالیت هایشان شدند.

"جولیان ژاسوپ"، رئیس پژوهش کالا در کاپیتال اکونومیکس، در این باره اظهار کرده است: "با بازگشت بخشی از استخراج از دست رفته به بازار، می توان انتظار داشت بهای نفت بار دیگر کاهش یابد."

وی در ادامه افزود: "تغییرات احتمالی در نظام مالیاتی آمریکا نیز می تواند فشار را از تولید کنندگان این کشور برداشته و راه را برای ورود دوباره آن ها به بازار نفت باز کند."

ارسال نظر: