شرایط افراد متقاضی تأسیس مدارس غیردولتی مشخص شد

کدخبر: 2033169

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط افراد متقاضی تاسیس مدارس غیردولتی را مشخص کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مواد دیگری از این لایحه را مصوب کردند.

با تصویب مجلسی ها در ماده 8 متقاضیان تأسیس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی باید واجد شرایط زیر باشند:

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

ب- اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن شهرت

پ- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه

ت- نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروههای منحرف و غیرقانونی

ث- نداشتن پیشینه کیفری مؤثر

ج - حداقل مدرک کارشناسی و یا معادل آن

چ- حداقل 30 سال سن

ح - تأهل برای مردان

مجلسی ها در تبصره 1 نیز تصویب کردند: در صورتی که مؤسس یا مؤسسان، شخص یا اشخاص حقوقی باشند فرد یا افرادی که به‌عنوان نماینده ایشان معرفی می شوند باید دارای شرایط مندرج در این ماده باشند.

همچنین در تبصره 2 مقرر شد: اقلیت‌های دینی شناخته‌ شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید معتقد و ملتزم به مبانی و احکام دین خود و برخوردار از حسن شهرت باشند.

نمایندگان مجلس همچنین در ماده 9 وظایف مؤسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را به ‌شرح زیر مصوب کردند:

الف- أخذ مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش جهت تأسیس مدرسه یا مرکز

ب- تضمین منابع مالی لازم جهت تأمین هزینه های مدرسه یا مرکز، حداقل برای یک ‌سال

پ- تأمین منابع انسانی، فضا و امکانات موردنیاز طبق ضوابط وزارت آموزش و پرورش

ت- تنظیم بودجه و اداره امور مالی مدرسه یا مرکز

ث- پیشنهاد دو فرد واجد شرایط برای مدیریت مدرسه یا مرکز به آموزش و پرورش

ج- نظارت بر امور آموزشی، پرورشی، اداری و مالی مدارس و مراکز تحت پوشش و پاسخگویی به مراجع ذیربط

با تصویب نمایندگان در تبصره 1، وزارت آموزش و پرورش مجاز است از هر متقاضی تأسیس مدرسه یا مرکز موضوع این قانون، دو میلیون (000/000/2) ریال دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی - ملی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

معادل وجوه واریزی از محل اعتبار درآمد اختصاصی مربوط، در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی قرار می گیرد تا برای نظارت و کمک به توسعه مشارکت در مناطق محروم هزینه شود. مجوز تأسیس صادرشده حداکثر دو سال اعتبار دارد.

مجلسی ها در تبصره 2 نیز مقرر کردند: وزارت آموزش و پرورش مجاز است متناسب با عواملی از قبیل کاهش هزینه های دولتی ناشی از اصلاح ساختار اداری و کاهش نیروی انسانی و نرخ تورم، هر سه‌ سال یک ‌بار نسبت به کاهش یا افزایش مبالغ ریالی دریافتی اقدام کند و آن ‌را به شورای نظارت استان ابلاغ نماید.

در تبصره 3 تصویب شد: به منظور شفافیت عملکرد مالی مدارس و مراکز موضوع این قانون، مؤسس یا مدیر، گزارش مالی سالانه را به انجمن اولیاء و مربیان ارائه می‌کند.

براساس ماده 10، بانک های کشور موظفند طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا با معرفی وزارت آموزش و پرورش از سی‌ و پنج‌ درصد(35%) تا پنجاه ‌درصد(50%) از نیاز مالی مؤسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را که از کارکنان دولت و دارای سابقه آموزشی می باشند جهت تهیه و یا توسعه فضای آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز به صورت وام قرض الحسنه و برای سایر اشخاص از دیگر منابع اعتبارات بانکی تأمین کنند.

تبصره 1- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف مدت دوماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، دستورالعمل اجرای این ماده را تدوین و به بانک ها ابلاغ نماید.

تبصره 2- گزارش نحوه اجرای موضوع این ماده به صورت سالانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش به هیأت وزیران و کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

تبصره 3- برخورداری از حمایت‌ها و تسهیلات در این ماده منوط به تضمین کیفیت آموزشی و پرورشی می‌باشد.

ماده 11- دولت موظف است همه ‌ساله، یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا، تجهیزات و تعمیرات مدارس غیردولتی را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی کند.

مجلسی ها در ماده 12 به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند مطابق قوانین و مقررات، زمین و ساختمان های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار نماید. آیین نامه نحوه تعیین قیمت فروش و اجاره و شرایط واگذاری ساختمان ها و اراضی مذکور ظرف مدت سه‌ماه پس از لازم الاجراء‌ شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. واگذاری ها در هر محل مشروط برآن است که دسترسی مردم به مدارس دولتی در آن محل دچار خلل نشود.

مجلسی ها در ماده 13 مقرر کردند: به منظور حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی با اولویت مناطق محروم، وزارت آموزش و پرورش موظف است با مشارکت مؤسسان و بخش غیردولتی، «صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی» را به صورت مؤسسه عمومی غیردولتی ایجاد نماید. دولت موظف است هرساله و حداقل 10 درصد (10%) و حداکثر پنجاه‌درصد(50%) از قیمت تمام‌شده سرانه سالانه دانش‌آموزی در بخش دولتی را به ازای کل دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی در قالب کمک در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی کند.

تبصره- اساسنامه صندوق مذکور ظرف مدت سه‌ ماه پس از لازم ‌الاجراء ‌شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

با تصویب مجلسی ها در ماده 14، منابع مالی مدارس غیردولتی به شرح زیر است:

الف- شهریه دریافتی از اولیای دانش آموزان

ب- کمک های دریافتی از اشخاص خیّر، مؤسسات خیریه و نهادها و سازمان های غیردولتی

پ- کمک های دریافتی از وزارت آموزش و پرورش

ت- کمک های دریافتی از سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش

ارسال نظر: