مازیار بیژنی :

غربی‌ها به "هولوکاست" که می‌رسند، آزادی بیان یادشان می‌رود

کدخبر: 2033219

مازیار بیژنی، کاریکاتوریست، بیان کرد: کاریکاتور نگاهی انتقادآمیز به شرایط دارد و با هجویه و تمسخر که صرفا خنداندن مخاطب را هدف قرار می‌دهد متفاوت است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مازیار بیژنی، کارتونیست و کاریکاتوریست، با اشاره به اینکه کارتون هنری جدی و دارای پیام است، بیان کرد: این کار، نگاهی انتقادآمیز به شرایط موجود دارد و با هجویه و تمسخر که صرفا خنداندن مخاطب را هدف قرار می دهد متفاوت است.

وی همچنین تاکید داشت: در ارائه کارتون و کاریکاتور، مرزهایی داریم که اگرچه باریک است اما همین مرزهاست که آثار مختلف را از همدیگر متمایز می کند. قرار نیست به هر وسیله ای مخاطب را بخندانیم بلکه ما قائل به این هستیم که هنرمند آثار مبتذل ارائه نمی دهد. بیژنی با بیان اینکه کاریکاتوریست های ایرانی بیشتر از هنرمندان دیگر کشورها در آثارشان حریم های شخصی و اخلاقی را رعایت می کنند، گفت: به‌ویژه درباره مقدسات، ما حریم های بسیاری را رعایت می کنیم ولی آن ها با استفاده از کلمه «آزادی بیان» معتقدند هر حرفی را می شود زد و هیچ حریم و حرمتی را قائل نیستند. این کاریکاتوریست افزود: آن ها برای خودشان هم خط قرمزی قائل نیستند، به طوری که می بینیم کاریکاتورهای بسیاری هستند که کریسمس که یک عید مذهبی مهم برای مسیحیان است را خودشان به مسخره می گیرند ولی ما هیچ وقت کاریکاتوری نداریم که عید نوروز یا اعیاد مذهبی را مورد تمسخر قرار دهیم. بیژنی کشورمان تاکید کرد: از نظر اسلام به سخره گرفتن شخصیت های مذهبی کار درستی نیست، حتی افراد مسیحی هم این کار را چندان انجام نمی دهند و اینکه می بینیم در بعضی روزنامه ها نسبت به پیامبران با انتشار کاریکاتوری تمسخر صورت می گیرد، بیشتر سنت صهیونیست هاست. آن‌ها می خواهند قداست شکنی کنند و در کاریکاتور مطبوعاتی غرب که نگاه کنیم، هجویه های زیادی علیه پیامبران ادیان مختلف وجود دارد. وی بیان کرد: اما جالب است که به مسائلی مانند هولوکاست که می رسیم، از خط قرمز حرف می‌زنند و آزادی بیان یادشان می رود. آن ها حتی حاضرند اعتقادات دینی‌شان به شکل کاریکاتور و طنز دربیاید ولی درباره هولوکاست هیچ حرفی زده نشود. چه کسی می تواند اسم این را آزادی بیان بگذارد؟ بیژنی که در نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» که این روزها در حوزه هنری برپا شده نیز با چند اثر در دفاع از مظلومان فلسطین شرکت کرده، افزود: غربی ها در حالی حرف زدن از هولوکاست را ممنوع کرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهند که خودشان را محق می دانند درباره هر موضوعی هر نوع اظهارنظر و حتی تمسخری را انجام دهند و در عین حال چشمشان را به واقعیت هایی مانند فلسطین ببندند. این کاریکاتوریست ادامه داد: جالب است که حتی برای سخن گفتن از هولوکاست، مجازات در نظر گرفته اند و در فرانسه، برای افرادی که هولوکاست را انکار کنند دادگاه جنگی برگزار می شود و آن ها را در آن دادگاه محاکمه می کنند. هولوکاست سال هاست برای غرب به یک مسئله تبدیل شده و اجازه نمی دهند فراموش شود، این جریان برایشان زنده است و حالا از اینکه نمایشگاهی در کشور ما با نام هولوکاست برگزار شده و می خواهد با پرده برداشتن از واقعیت ها، به ماجرای نسل کشی عصر جدید بپردازد، اظهار نگرانی می کنند.

ارسال نظر: