سرمایه گذاران به جای تولید واسطه گری می کنند

کدخبر: 2033384

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: این قانون در دولت قبل مورد غفلت واقع شد اما در این دولت و سالجاری بصورت ویژه دنبال می شود که حرکت بزرگی در سال اقدام و عمل است.

به گزارش « نسیم آنلاین » معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: برخی سرمایه‌گذاران به علت مشکلات و موانع ترجیح می دهند به جای تولید، محصول را وارد و نقش واسطه‌گری و دلالی ایفا کنند.

سید محمود نوابی سه شنبه شب در سومین جشنواره قدردانی از حامیان حقوق مصرف کنندگان استان یزد با بیان اینکه مشکلاتی بر سر راه سرمایه‌گذاران وجود دارد، افزود: افرادی که قصد راه اندازی واحد تولیدی و ایجاد اشتغال را دارند، باید حمایت شوند.

این مسئول با اشاره به وظیفه سنگین کارگروه تولید استان ها و تسهیل به خاطر منابع محدود و نیازهای زیاد تولیدکنندگان اعلام کرد: برای استان یزد هم طرح های بزرگ ملی شامل طرح زنجیره فولاد و کودشیمیایی با تامین منابع تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اظهار کرد: سالانه 60 میلیون مترمربع چادر مشکی در کشور نیاز است که انتظار داریم ظرفیت تولید 20 میلیون مترمربع از این میزان در استان یزد ایجاد شود.

به گفته وی امروز تولیدات باید صادرات محور، مشتری محور و مصرف محور باشد، اگر مشتری احساس کند که کالا و محصول نمی تواند به لحاظ کیفیت و قیمت رضایتش را جلب کند به سراغ محصولی دیگر می رود.

نوابی با بیان اینکه آشنا نبودن مصرف کنندگان به حقوق خودشان مشکل مهمی است، اظهار کرد: باید محصولات تولیدی دارای ضمانت نامه بوده و علاوه بر خدمات پس از فروش از خدمات قبل و هنگام خرید هم برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اجرایی ماده 6 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: این قانون در دولت قبل مورد غفلت واقع شد اما در این دولت و سالجاری بصورت ویژه دنبال می شود که حرکت بزرگی در سال اقدام و عمل است.

این مسئول ادامه داد: در این راستا استانداری ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، عملکرد دستگاههای اجرایی را سالانه ارزیابی می کنند تا مشخص شود کدام دستگاه بیشتر به مردم خدمت می کند.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: در بند 23 سیاست های اقتصادی مقاومتی به شفاف سازی نظارت بر قیمت گذاری تاکید شده است و باید مشخص شود کدام سازمان در درون حاکمیت می خواهد آن را اجرایی کند.

وی، همچنین سهم فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای در نظام توزیع کشور را پنج درصد و در دنیا 85 درصد بیان کرد و گفت: افزایش کیفیت ارائه خدمات، بهره مندی مصرف کنندگان از تخفیف ها ، امکان نظارت و کنترل بیشتر به خدمات و حذف واسطه ها از مزیت های این فروشگاههاست.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از توسعه و گسترش فروشگاههای زنجیره ای حمایت می کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر 25 نفر یک واحد صنفی است که این میزان در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی شود.

وی اضافه کرد: برخی نمایشگاه و کنگره های حمایت از تولیدگان کنندگان بدون مجوز در کشور برپا می شود و اینها هیچ ارتباطی با سازمان حمایت ندارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عملکرد بیمه‌ها درباره رعایت نکردن حقوق مصرف‎کننده اشاره کرد و گفت: چهار ماه از سال حرام است ولی بیمه‌ها برای صدور بیمه‎نامه شخص ثالث، هزینه بیمه همه ماههای سال را دریافت می‌کنند که ظلم در حق مصرف کننده است.

وی جمله معروف «جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود» را توهین به مشتری دانست و افزود: در قرآن و همه رساله های قانون مدنی نوشته شده که جنس فروخته شده پس گرفته می شود.

این مسئول تاکید کرد: همانطور که در دیگر کشورها جنس فروخته شده را پس می گیرند در داخل کشور هم تولیدکنندگان باید در صورت ایجاد نارضایتی در مشتری آن را پس بگیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از اولویت های این وزارتخانه را مبارزه جدی با قاچاق در سطح عرضه ذکر کرد و افزود: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبارزه با این پدیده شوم در مرز و درون واحد صنفی در دستور کار قرار دارد.

خبرنگار: محمد رسولی

ارسال نظر: