در نشست خبری با روحانی مطرح شد؛

رئیس جمهور کرواسی: از نقش ایران در منطقه حمایت کامل می‌کنیم

کدخبر: 2033466

کیتاروویچ با بیان اینکه از نقش ایران در منطقه حمایت کامل می‌کنیم گفت: ما به همکاری‌های خود با ایران برای ریشه کن کردن تروریسم و افراطی‌گری در کشورهایی نظیر افغانستان، سوریه و عراق ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، "کولیندا گرابار کیتاروویچ" رئیس جمهور کرواسی در نشست خبری با حسن روحانی رئیس جمهور ایران که در مجموعه کاخ موزه سعدآباد برگزار شد با بیان اینکه معتقدم با سفری که به تهران داشتیم فعالیت بیشتر و نقطه عطف بزرگتری در ایجاد ارتباطات اقتصادی خواهیم داشت گفت: تفاهم تاریخی که در وین بین ایران و قدرت‌های جهانی انجام شد را تبریک می‌گویم و همچنین آغاز برجام را که مایه تشدید گسترش روابط بین ایران و دیگر کشورهای جهان شد تبریک می‌گویم و امیدوارم که این توافق مایه گسترش همه جانبه بین ایران و جهان باشد.

کیتاروویچ با بیان اینکه کرواسی از گسترش روابط بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین از گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران حمایت می‌کند گفت: همکاری بین ایران و کرواسی خوب است اما رضایت بخش نیست و مسلماً فضای بیشتری برای گسترش همکاری وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه به گسترش روابط فرهنگی توجه داریم اما سفر امروز به ایران تاکید خاصی بر گسترش روابط اقتصادی دارد.

رئیس جمهور کرواسی با بیان اینکه در هیئت همراه من علاوه بر چندین وزیر 60 نماینده از 60 شرکت کرواسی در ایران حضور دارند گفت: معتقدم گفته‌های امروز و گفتگوهایی که بعد از ظهر انجام می‌شود و همچنین نشستی که بین دو اتاق بازرگانی انجام خواهد شد به گسترش روابط می‌انجامد و باعث سرمایه‌گذاری‌های بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما از اهداف ایران برای مدرن کردن صنعت و زیرساخت‌های اقتصادی آگاهیم گفت: معتقدیم که شرکت‌های کرواسی می‌توانند در این زمینه کمک کنند؛ ما به ویژه علاقه داریم که در صنعت برق ایران، در تولید لوکومتیو و ترانسفورماتور و مدرن کردن صنعت برقی ایران همکاری داشته باشیم.

کیتاروویچ با بیان اینکه کشتی‌سازی کرواسی از اعتبار ویژه‌ای در سطح جهانی برخوردار است گفت: ویژگی این صنعتی این است که می‌تواند خود را با خواسته‌های کشورها خیلی سریع وفق بدهد.

وی با بیان اینکه تا جایی که به گذرگاه انتقال تولیدات مربوط می‌شود کرواسی می‌تواند نقطه مهمی برای انتقال تولیدات باشد گفت: همچنین در رابطه با انرژی کرواسی می‌تواند مسیر مهمی برای انتقال انرژی باشد.

رئیس جمهور کرواسی در ادامه با بیان اینکه صنعت ساختمان سازی در کرواسی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است گفت: در رابطه با تجارت و بازرگانی و همچنین صنعت گردشگری اذعان می کنم که شرکت های کرواسی و هتل‌هایی که در کرواسی فعالند دارای پروانه تولیدات حلال هستند و در این زمینه ما با گردشگران ایرانی همکاری کامل خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: از اینکه ایران با آغوش باز از ما استقبال کرده و همچنین شرکت های کرواسی با استقبال بخش خصوصی و دولتی ایران مواجه شدند از شما تشکر می‌کنم.

کیتاروویچ با بیان اینکه در گفتگوهای امروز به مسائل بین‌الملل از جمله بی‌ثباتی در منطقه، تروریسم و درگیری‌های قومی اشاره کردیم گفت: هر چند سعی کنند نخواهند توانست نقش کلیدی ایران را درک کنند و ما از نقش ایران در منطقه حمایت کامل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این دیدار به مشکل آوارگان جنگی اشاره کردیم گفت: در این دیدار در مورد اینکه حدود 3 میلیون آواره افغانی زندگی در ایران می‌کنند آگاه شدیم.

رئیس جمهور کرواسی اظهار داشت: ما به همکاری‌های خود با ایران برای ریشه کن کردن تروریسم و افراطی‌گری در کشورهایی نظیر افغانستان، سوریه و عراق ادامه خواهیم داد و برای نابودی تروریسم همکاری خواهیم کرد.

وی در ادامه خطاب به روحانی گفت: آقای رئیس‌جمهور از شما به دلیل اشاره به به صدمین سالگرد به رسمیت شناخت اسلام در کرواسی به عنوان دین رسمی تشکر می‌کنم.

کیتاروویچ وی با بیان اینکه ما خرسند هستیم که رابطه ما و مسلمانان در سطح عالی است گفت: مسلمانان کرواسی هم در جامعه ما همگرا شدند و هم الگویی برای همزیستی بین مردم نه تنها در کرواسی بلکه در کل قاره اروپا هستند.

وی در پایان با بیان اینکه من هم شخصاً و هم از طرف همکارانم اعلام می‌کنم که ما به احترام‌گذاری به اسلام به عنوان دین رسمی و مسلمانان کرواسی ادامه خواهیم داد گفت: از پذیرایی شما تشکر می کنم و در پایان برای شخص شما، ایران و برای مردم ایران آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.

ارسال نظر: