در دیدار "جان کری" با "السیسی" مطرح شد؛

تاکید وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت مصر به عنوان شریک منطقه‌ای

کدخبر: 2033629

وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهوری مصر در "قاهره" در خصوص طیفی از موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه از جمله تحولات اخیر لیبی و سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "جان کری" وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) گفت‌وگوی مختصری را با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر برگزاری کرد.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، دیدار کری و السیسی یک روز بعد از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهوری مصر تلاش‌های جدیدی را با هدف پایان دادن به درگیری‌های میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان پیشنهاد داد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کری در صدد پی بردن به جزئیات این پیشنهاد بوده است که السیسی روز سه‌شنبه هفته جاری در حین سخنرانی خود مطرح کرد.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بعد از برگزاری نشست وزیر خارجه آمریکا و رئیس‌جمهور مصر گفت که دو نفر در خصوص «طیفی از موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات اخیر لیبی و سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند».

وی ادامه داد که کری در حین این نشست «بر اهمیت نقش مصر بعنوان یک شریک منطقه‌ای تأکید کرده است».

مصر یکی از اولین کشورهای عربی بود که رژیم صهیونیستی را با توافق صلح 1979 تحت حمایت آمریکا به رسمیت شناخت اما رویکرد مصر در قبال همسایگانش همچنان سرد و بی تفاوت است.

پیشنهاد السیسی در حالی مطرح شد که فرانسه خواستار برگزاری یک کنفرانس بین‌الملل به منظور آغاز مذاکرات سازش بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها است.

با این حال «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه هفته جاری به وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که با طرح پاریس مخالف است.

مقام آمریکایی اعلام کرد که کری روز سه‌شنبه هفته جاری با نتانیاهو تماس تلفنی داشته و اوایل هفته نیز با «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگوی تلفنی داشته است که البته توضیحی درباره جزئیات این تماس نداد.

جروزالم‌پست گزارش کرد که کری یک روز بعد از آن وارد مصر شد که السیسی از صهیونیست‌ها و فلسطینیان خواست که گام‌های تاریخی برای پایان دادن به درگیری‌هایشان بردارند.

تونر ادامه داد: «وزیر خارجه (آمریکا) اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری (مصر) در حمایت محکم از پیشبرد صلح اسرائیل-عرب‌ها را تحسین کرد.»

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) در کنفرانس خبری روزانه خود درباره پیشنهاد السیسی گفت: «مصر ایده‌هایی را درباره فرایند صلح خاورمیانه مطرح کرده‌اند و وزیر خارجه تمایل دارد از السیسی درباره این ایده‌ها بشنود. ما هیچ‌گونه ایده یا گزینه‌ یا مفاهیم و پیشنهادات خوب که شایسته بررسی بیشتر هستند را نادیده نمی‌گیرم».

با این حال کربی ادامه داد، اما سران فلسطینی و اسرائیلی می‌بایست در صورت از سرگیری این فرایند سازش، به سوی جلو گام بردارند.

وی اینگونه توضیح داد: «آنچه باید از تمامی طرف ها مشاهده کنیم، نوع مدیریتی است که می‌تواند ما را به سوی وضعیتی پیش ببرد که بتوانیم مذاکرات معنی‌داری را برگزار کنیم».

ارسال نظر: