هشدار "سارکوزی" درباره اوضاع سیاسی در اتریش

کدخبر: 2033675

رئیس جمهور سابق فرانسه با اشاره به پیروزی حزب افراطی اتریش در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اوضاع سیاسی در اتریش را نگران کننده دانسته و درباره احتمال به وجود آمدن چنین شرایطی در فرانسه هشدار داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: "نیکولای سارکوزی"، رئیس جمهور سابق فرانسه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در اتریش درباره شرایط سیاسی در این کشور هشدار داده و گفت: اوضاع در این کشور بسیار نگران کننده است.

وی که در گفتگو با روزنامه ایتالیایی "لا استامپا" سخن می گفت با اشاره به پیروزی راستگراهای افراطی در دور اول انتخابت ریاست جمهوری اتریش تاکید کرد که این کشور هزینه بالایی برای شکست ائتلاف بزرگ پرداخت می‌کند.

سارکوزی همچنین تصریح کرد: آنچه که در اتریش اتفاق می افتد می تواند همچنین در فرانسه به وقوع بپیوندد.

بعد از سارکوزی همچنین وزیر امور خارجه فرانسه و نخست وزیر سابق این کشور هم درباره پیروزی احتمالی نامزد حزب افراط گرای آزادی اتریش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرد.

فرانسه نیز اخیرا با مسئله صعود روزافزون حزب افراط گرای جبهه ملی مواجه است و نظر سنجی ها حکایت از موفقیت های این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور دارد.

نامزد حزب راست گرای افراطی و منتقد اروپای اتریش موسوم به حزب آزادی توانست در نخستین مرحله انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده و بیشترین آراء را در بین پنج نامزد این پست به دست آورد.

این بهترین موفقیت حزب آزادی اتریش در سطح کشوری تا کنون بوده است؛ اما از آنجایی که "نوربرت هوفر"، نماینده 45 ساله این حزب نتوانست در این انتخابات بیش از 50 درصد آراء را کسب کند دور دوم این انتخابات روز 22 ماه می (دوم خرداد) بین دو نفر اول این انتخابات برگزار می شود.

حزب آزادی اتریش یک حزب منتقد اتحادیه اروپا است. رئیس جمهور در اتریش برای یک دوره شش ساله انتخاب می شود و می تواند در دو دوره پیاپی کاندید شود.

به این ترتیب برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم مشخص شده که رئیس‌جمهوری اتریش عضو یکی از دو حزب بزرگ این کشور یعنی حزب سوسیال دموکرات اتریش (SPÖ) و حزب محافظه کار مردم اتریش (ÖVP) نخواهد بود.

بسیاری از مقامات اروپایی درباره نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری اتریش ابراز نگرانی کردند. "مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اروپا درباره پیروزی نامزد حزب راست افراطی آزادی اتریش FPÖ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در 22 ماه می برگزار می شود هشدار داد.

وی در گفتگو با یک رسانه ایتالیایی تصریح کرد: اگر راستگراهای افراطی در انتخابات اتریش و اروپا پیروز شوند شاکله این اتحادیه تغییر خواهد کرد.

معاون صدر اعظم آلمان و برخی دیگر از سیاستمداران آلمانی نیز چندی پیش درباره پیروزی حزب افراطی اتریش در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرده و از احزب دموکراتیک خواستند که از پیروزی این حزب در دور دوم جلوگیری کنند.

زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان و رئیس حزب سوسیال دموکرات در نشریه "بیلد" از احزاب دموکراتیک در اتریش درخواست کرد که از نامزد ریاست جمهوری سبزها در انتخابات دور دوم حمایت کنند.

دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز نتیجه انتخابات ریاست جمهوی در اتریش را به عنوان پیام دیگری برای قدرت گرفتن پوپولیست های راستگرا و راستگرایان افراطی در بخش هایی از اروپا دانست.

معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز موفقیت نامزد حزب راستگرای اتریش در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به عنوان اعلام بیداری برای اروپا دانسته و تاکید کرد که کسی که می خواهد از وقایع مشابه در آلمان جلوگیری به عمل آورد نباید از پوپولیست های راستگرا تقلید کند.

ارسال نظر: