دستور دولت به عادل آذر برای اعلام نرخ رشد اقتصادی یک درصدی

آماربافی دولت در اعلام نرخ رشد اقتصادی/ نرخ رشد بخش نفت و ساختمان از آمار حذف شد

کدخبر: 2033951

گزارش رشد اقتصادی از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که ترس از محکوم شدن به عملکرد ضعیف اقتصادی، دولت را به آماربافی کشانده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » نرخ رشد اقتصادی به عقیده کارشناسان مرکز آمار ٩/٠درصد است. این عدد که برای سال ٩٤ محاسبه شده، ٦٠ روز پس از اتمام سال مورد نظر اعلام شده است. اگر حتی روزهای تعطیل دو ماه فروردین و اردیبهشت را نیز در نظر نگیریم و بنا را بر آن بگذاریم که کارشناسان مرکز آمار تمام ٦٠ روز گذشته را در حال محاسبه و تحلیل داده‌ها برای استخراج رشد اقتصادی سال ٩٤ بوده‌اند؛ باز هم نرخ اعلامی آنها ٣٠روز زودتر از زمان مورد نیاز برای محاسبات اعلام شده است.

دستیابی به محاسبه نرخ رشد اقتصادی تنها در ٦٠روز فرصت در اختیار از نظر تحلیلگران آماری یک رکوردشکنی به حساب می‌آید چراکه صاحب نظران محاسبه نرخ رشد را نیازمند در اختیار داشتن حدود ٩٠ روز کاری می‌دانند و از این لحاظ سرعت مرکز آمار در ابلاغ نرخ رشد سال ٩٤ را غیرمنطقی می‌دانند.

نرخ حدود یک درصدی رشد برای سال ٩٤ در حالی اعلام می‌شود که محاسبات متعدد کارشناسان و مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد صفر و زیر صفر در این سال حکایت می‌کند. تعلل بانک مرکزی نیز برای اعلام شاخص‌های سال ٩٤ می‌تواند موید همین موضوع باشد. در شرایطی که بانک مرکزی از اعلام نرخ رشد به‌طور کامل منع شده و آمار رشد اقتصادی به لیست آمارهای محرمانه این دستگاه آماری رفت؛ دولت سعی کرد انتظارات جامعه برای شنیدن وضعیت اقتصاد در سال گذشته را با اعلام رقمی از سوی مرکز آمار برآورده کند. انتظاری که نه تنها برآورده نشد بلکه توام شد با نقدهای تندی از این نحوه ارایه آمار. از روز چهارشنبه که نرخ برآوردی مرکز آمار اعلام شد این پرسش در محافل کارشناسی بدون پاسخ مانده که مرکز آمار با چه ساز و کار و ابزاری توانسته نرخ رشد اقتصادی شش ماهه را در یک فرصت زمانی کوتاه برآورد کند.

در کنار نقد زمانی وارده به این محاسبه، در گزارش خلاصه و چند خطی مرکز آمار، هیچ خبری از نرخ رشد بخش نفت و ساختمان نیز دیده نمی‌شود درحالی که این دو بخش سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی سالانه دارند. از این منظر منتقدان مطرح می‌کنند ترس از محکوم شدن به عملکرد ضعیف اقتصادی، دولت را به آماربافی کشانده است. چراکه از لحاظ منطقی محاسبه نرخ رشد در یک ماه عملی نیست.

منبع: اعتماد

ارسال نظر: