کمیسیون انتخابات تاجیکستان اعلام کرد:

شرکت ۸۸درصد مردم تاجیکستان در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی

کدخبر: 2034301

کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان از شرکت بیش ۸۸ درصد واجدان شرایط رأی‌دهی در همه پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان اعلام کرد، دو ساعت قبل از اتمام همه پرسی در حوزههای رای دهی در همه پرسی 22 می در رابطه با اصلاح قانون اساسی تاجیکستان بیشتر از 88 در صد جمعیت واجدان شرایط رای دهی در این کشور شرکت کردند.

این همه پرسی توسط 7 هزار و 500 ناظر داخلی و بیش از 120 ناظر بین‌المللی مورد نظارت قرار گرفت.

در این همه پرسی، بیش از 4 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی بودند که بیش از 88 درصد مردم در آن شرکت کردند.

نتایج همه پرسی ساعت 10 روز 23 می (دوشنبه 3 خرداد) مستقیما توسط تلویزیون‌های دولتی تاجیکستان اعلام خواهد شد.

این تغییرات به گفته کارشناسان از دو جنبه اهمیت اساسی دارد. اول اینکه رستم امامعلی، پسر 28 ساله رئیس جمهور تاجیکستان این شانس را خواهد داشت که در سال 2020 در انتخابات بعدی ریاست جمهوری تاجیکستان خود را نامزد کند.

رستم امامعلی در سال 2020 به سن 33 سالگی می‌رسد. بر اساس قانون اساسی فعلی وی حق نامزدی در انتخابات را نداشت زیرا سن نامزدهای ریاست جمهوری حداقل 35 سال مقرر شده بود.

نکته دوم، موضوع هموار کردن راه برای نامزدی مجدد، امامعلی رحمان برای ریاست جمهوری آینده تاجیکستان است. در تاجیکستان یک شخص بیشتر از دوبار حق ندارد به مقام ریاست جمهوری کشور انتخاب شود.

رحمان که از سال 1992 تاجیکستان را رهبری می‌کند بر اساس قانون اساسی فعلی حق شرکت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سال 2020 را نخواهد داشت. ولی طبق اصلاحات جدید قانون اساسی تاجیکستان وی نیز بدون محدودیت حق شرکت در انتخابات را خواهد داشت.

ارسال نظر: