نوش‌آبادی:

سعودی ها ما را با شرایطشان تحقیر کردند/ چنین حجی برگزار نشود بهتر است

کدخبر: 2034373

سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری گفت: از این اتفاق که هنرمندان و سینماگران ما می‌توانند در عرصه جهانی رقابت کنند، خوشحالیم؛ اما این را هم متذکر می‌شویم فیلم‌هایی که می‌فرستیم باید واجد فرهنگ تمدن ما باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نوش آبادی در نشست خبری هفتگی خود با تبریک سوم خرداد گفت: این روزها بیشتر از هر روزی جهان به صلح نیاز دارد، باید گفت جهان از قدرت های حقوق بشری مایوس شده است، و شعارهای نظام سلطه و اقدام های به ظاهر بین المللی نتوانسته است جامعه جهانی را در تامین صلح برآورده سازد. سوم خرداد نشان داد با ظرفیت سازی و وحدت و یکپارچگی ملی می توان خیلی از توطئه ها را ناکام گذاشت.

وی در خصوص جایزه گرفتن فیلم فروشنده در جشنواره کن گفت: ما از ورود فیلم های ایرانی در جشنواره کن استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت ارشاد اظهار داشت: ما خوشحالیم از این اتفاق که هنرمندان و سینماگران ما می توانند در عرصه جهانی رقابت کنند؛ اما این را هم متذکر می شویم فیلم هایی که می فرستیم باید واجد فرهنگ تمدن ما باشد.

نوش آبادی افزود: باید بتوانیم در آینده با تولید فیلم های بهتر ایده های خودمان را عرضه کنیم، نباید به اندک راضی باشیم. غربی ها نگاه شان به ما اندک است ، باید بتوانیم در کنار فیلم سازی محتوی سازی هم داشته باشیم.

وی گفت: غربی ها نگاه شان به ما اندک است ، باید بتوانیم در کنار فیلم سازی محتوی سازی هم داشته باشیم؛ تا خودمان را در جهان صاحب منزلت و کرامت کنیم.

وی در خصوص تجلیل از این عنرمندان گفت: قطعا مسئولان ذی ربط برنامه خواهند داشت.

وی در خصوص ترجمه مقاله صهیونیستی و انتشار در سایت وزارت ارشاد گفت: ترجمه یک مقاله به معنای تایید محتوای آن نخواهد بود. ما بدون اینکه اظهارنظر در خصوص این مسائل داشته باشیم؛ ترجمه برخی از نقدها را داشتیم؛ و به هیچ وجه کپی برداری و یا نقد در مورد نمایشگاه نداشتیم؛ برخی ها گفتند ما از برخی سایت های آن طرفی کپی برداری کردیم. در صدد تحمیل یک نگاه بودیم و به معنای موافقت با محتوی مقاله نیست

وی در خصوص برخی گالری های هنری در سراسر کشور گفت: همه گالری ها در اختیار ارشاد نیست؛ اما گالری های خصوصی فقط صرفا مجوز می گیرند از ارشاد و تصمیمی برای محتوی گالری ها نمی توانیم داشته باشیم، اغلب گالری ها خصوصی هستند.

وی در خصوص دیدار وزیر ارشاد با مراجع گفت: فرهنگ و هنر ما با دین گره خورده است، این تعامل و ارتباط هم ضرورت دارد و برای رفع شبهات کمک می کند.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: ملاقات وزیر با مراجع هم به لحاظ شفاف سازی و هم شنیدن نظر مراجع و به کارگیری رهنمودهای آنها بسیار لازم است.

نوش آبادی با اشاره به حج امسال گفت: بحث حج مسئله ای بود که در خصوص آن صحبت شد و شروط جدید عربستان که تحقیرآمیز است؛ سعودی ها نه تنها شرایط منطقی ما را نپذیرفتند بلکه ما را با شرایط شان تحقیر هم کردند و این حج ، حج ابراهیمی نیست. همه این ها به نظر مراجع رسید و همه آنها متفق القول هم نظر بودندکه اگر حج برگزار نشود بهتر است.

وی همچنین در خصوص حمایت از فیلم سازانی که می توانند برد فرهنگی در جهان داشته باشند، گفت: باید حمایت ها جدی تر شود، این اتفاقی که افتاد نشان می دهد که ظرفیت وجود دارد در سینمای ما باید عنان اختیار بخش بین الملل را خودمان داشته باشیم تا فیلم های موفق را خودمان بسازیم.

وی در خصوص آمار از نمایشگاه بیست و نهم کتاب گفت: ناشران زیادی شرکت داشتند و موفقیت های خوبی در این نمایشگاه به دست آوردیم، ١٧٠٠ غرفه ناشران داخلی فروش امسال نمایشگاه ٧٨ میلیارد تومان از طریق دستگاه های کارت خوان و در کل ١١٠ میلیارد تومان فروش کتاب داشتیم.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: توسعه نمایشگاهی قابل توجه بود، عدالت در توزیع بن کارت ها و فعالیت های جانبی نمایشگاه قابل توحه بود؛ هزار خبرنگار نمایشگاه را پوشش دادند. باید نمایشگاه به سمتی برود که فقط فروش کتاب نباشد.

نوش آبادی تصریح کرد: ما هم باید به این سمت برویم که کتاب را عرضه کنیم، و محیط، محیط نمایشگاهی باشد.

وی در خصوص تبلیغ فیلم ها و تئاترها در شبکه های ماهواره ای گفت: ما این نوع تبلیغ را ممنوع اعلام کردیم، اما برخی می خواهند که کارهایشان تبلیغ شود. شاید بخشی از این مسئله به این برمی گردد که ما در تبلیغ فیلم هایمان در داخل ضعف داریم؛ اما این ضعف بهانه ای برای این مسئله نمی شود که فیلم ها را در شبکه های ماهواره ای خارج از کشور تبلیغ کنیم.

وی در خصوص لغو کنسرت ناظری و راهکار وزارت ارشاد گفت: این مسئله برای ما هم خوشایند نیست. وزارت ارشاد هم که متولی فرهنگ است، مدافع این است که وقتی اثری مجوز می گیرد باید اجرا شود و باید ساختار این مسئله را روشن کنیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در همین زمینه افزود: اگر نهاد حاکمیتی تصمیم می گیرد باید تا انتها این مسئله دست همان نهاد باشد، اگر قانون صدور مجوز را به ارشاد داده است باید همه چیز در اختیار ارشاد باشد، اگر در استانی فرمانداری، شورای تامین استان و نیروی انتظامی همه با هم هماهنگ هستند تا یک کنسرت برگزار شود، اما لحظه اخر این کنسرت لغو می شود، کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه موسیقی ما روزهای سختی را پشت سر می گذارد، اظهار داشت: فضایی آکنده از اضطراب و بدبینی دارد، وارد کشور می شود ولی دامن هنر نباید به سیاست آلوده شود. اگر جایی ناهنجاری دیده می شود باید آن را حل کنیم نه اینکه کنسرت ها را لغو کنیم.

نوش آبادی گفت: مصمم هستیم در رفع این مشکلات قدم برداریم، علی جنتی با مسئول دستگاه قضا در این خصوص مکاتبه کرده است و با نیروی انتظامی هم صحبت هایی داشته ایم.

وی در خصوص دستگیری مدل های ایرانی و برنامه ارشاد برای ساماندهی مدل ها گفت: اگر این برنامه در حد متعارف باشد کسی با آن مشکلی ندارد، اما گاهی افراط می شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: این قانون چندین سال پیش در مجلس تصویب شد، اما دولت قبل اعتقادی به احرای این قانون نداشت. یکی از کارهای خوب دولت تدبیر و امید این بود که توانست آیین نامه اجرایی آن را بنویسد و به مجلس ارائه کند که مجلس آن را به تصویب رساند و در کمیسیونی که زیر نظر وزارت ارشاد است کار نظارت بر اجرای آن انجام می شود و وزیر ارشاد رئیس این کمیسیون است. به جز اخبار و گزارشاتی که مهر سری و طبقه بندی شده دارند باید همه نوع اطلاعات از سوی مراکز و سازمان های مختلف قرار بگیرد. گزارش تخلفات هر هفته و ماهانه رصد می شود و افرادی که حق شان ضایع شده می توانند پیگیری کنند تا از تضییع حق شان جلوگیری شود؛ رییس جمهور هم گزارشات را رصد می کند و چنانچه نیاز به ورود ایشان باشد به عنوان رییس قانون اساسی ورود می کند.

نوش آبادی همچنین در خصوص حضور نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت:شهرداری با سال جاری به مدت شش سال موافقت کرد، هرچند تقاضای ما ١٠ ساله بود و شهرداری تضمین داد وشورای شهر هم موافق است ما فکر می کردیم ده ساله باشه، اما برای مرحله اول تا ٥ سال رایگان است.

ارسال نظر: