در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح شد؛

توضیحات فرزند آیت‌الله مکارم درخصوص حاشیه‌های دیدار رئیس‌جمهور: صحبت‌ها به صورت صریح و رک مطرح شد

کدخبر: 2034535

فرزند آیت الله مکارم شیرازی گفت: اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی سایت دولت مطالبی که در جلسه مطرح شده بود را نمی‌رساند؛ آیت الله مکارم می‌فرمایند که مردم از ما انتظار دارند تا مشکلات را تذکر بدهیم.

حجت الاسلام محی‌الدین مکارم شیرازی فرزند آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » در خصوص حاشیه‌های دیدار حسن روحانی با این مرجع عالیقدر تقلید توضیحاتی را ارائه کرد.

حجت الاسلام محی‌الدین مکارم شیرازی در این رابطه با اشاره به اختلاف در خبررسانی پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری و با محتوای کامل دیدار گفت: من اخباری که راجع به این جلسه انعکاس پیدا کرد را دیدم، در واقع باید بگویم مسأله خیلی خاصی نبوده است، بلکه یک اختلاف خبررسانی در سایت دولت و سایت آیت‌الله مکارم بود و این هم بر می‌گردد به زاویه نگاه‌ها در خبر رسانی طرفین از یک دیدار، که از این منظر ممکن است دو مدل خبررسانی صورت گیرد. طبیعی است که دولتی ها (سایت دولت) از زاویه نگاه خودشان عمل کردند.

فرزند آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم طبق وظیفه در این خصوص اطلاع‌رسانی کرده است. البته این را هم باید بگویم که آن اطلاع‌رسانی که سایت دفتر حاج آقا کرده است در جواب برای رفع ابهامی که در خبررسانی دولت صورت گرفت، نبوده ؛ چون آنها از خیلی زود خبر را تنظیم و منتشر کردند یعنی همان جمعه ظهر یا عصر.

این مدرس حوزه ادامه داد: خبرگزاری دولت گلچینی از سخنان را منتشر کرده بود و در واقع به بعضی از صحبت‌ها خیلی اجمالی اشاره کرده بود در حالی که صحبت‌های آیت الله مکارم تفصیلی‌تر بود. به عنوان مثال خبرگزاری دولت نوشته بود که ایشان رهنمودهایی در امور اقتصادی داده‌اند در حالی که چند مورد از رهنمودهایی که حاج آقا مطرح کرده بودند در خصوص معیشت مردم ،بنگاه‌های تولیدی ، واردات، مالیات و بحث بیکاری از بحث‌های اصلی بود که از جانب سایت دولت خیلی اجمالی به آنها اشاره شده بود.

وی با اشاره به توصیه و تاکید این مرجع تقلید در خصوص وظیفه علما در جهت رسیدگی به مشکلات مردم گفت: آیت الله مکارم می‌فرمایند که مردم از ما انتظار دارند تا مشکلات را تذکر بدهیم. اما اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی سایت دولت مطالبی که در جلسه مطرح شده بود را نمی‌رساند، بنابراین ایشان گفته اند که ما نیز شرح سخنان را منتشر کنیم. در واقع مطالب و سخنان آقای رئیس جمهور را باید مجموعه خبررسانی خودشان انتشار دهند . ما نیز مطالب‌ خودمان را خودمان انتشار و تذکر میدهیم ، یعنی مطالبی که مردم تقاضا دارند و مطالبی که ما احساس می‌کنیم که نیاز مردم است را ما تذکر می‌دهیم.

وی افزود: این اختلافات معمول است یعنی در خبررسانی‌های جاهای دیگر هم دیده می‌شود و در عین حال طبیعی است. سایت اطلاع رسانی ما صحبت های حاج آقا را کامل‌تر منتشر می کند. حالا بعضی که تعبیربه تحریف جلسه و اظهاراتی از این قبیل داشتند من نمی‌خواهم خیلی اینطور داغ در نظر بگیرم؛ اما یک سری حواشی دیگری برای آن درست کرده بودند که خلاف واقع بود چون من خودم در آنجا حضور داشتم . به عنوان مثال نوشته بودن که استقبالی ازایشان(رییس جمهور) نشده بود؛ که در این مورد باید بگویم: خیر چنین نبوده ؛ چرا که خود حضرت آقا به بنده فرمودند که آقای رئیس جمهور مهمان هستند و باید مهمان را تکریم کنیم و من خودم از طرف حاج آقا تا درب ماشین رفتم و از ایشان استقبال کردم و ایشان را تا محل ملاقات همراهی کردم و بعد حاج آقا تشریف آوردند و دیدار انجام شد. فرزند آیت الله مکارم شیرازی گفت: یک سری بحث‌ها در حواشی و اطراف پیش می‌آید مثلاً اینکه گروه تشریفات و حفاظت دو مجموعه با همدیگر هماهنگ شوند و حرف‌ها بالا و پایین شود یک چیز کاملاً روال همیشگی و معمول است بنابراین یک واقعه جدیدی انجام نشده که بگوییم یک کار متفاوتی انجام شده یا بی احترامی شده یا برخورد سردی شده خیر خیلی طبیعی بود نه من می‌خواهم از این برداشت کنم که این به معنای تأیید ویژه هست و نه به معنای رد ویژه است خیر یک روال معمولی است بالاخره مهمانی که در جایی وارد می‌شود ایشان را باید تکریم کرد. محی الدین مکارم شیرازی اضافه کرد: صحبت‌ها هم به صورت صریح و رک مطرح شده است؛ رئیس جمهور در ابتدای جلسه توضیحات مفصلی مطرح کردند و حاج آقا بعد از صحبت‌های ایشان نکاتی را مطرح کردند و ایشان درباره یکی دو نکته توضیحات بیشتری را ارائه دادند و اصل جلسه و محتوای جلسه روال معمول داشت و خیلی صریح بود. این مدرس حوزه در پایان تاکید کرد: در مورد تیتر و گزیده‌ صحبت‌های که از حاج آقا روی سایت دولت نقل شد باید بگویم این درست است که صحبت‌های حاج آقا یک مقداری طول و تفصیلش بیشتر بود ولی اصلاً نکته خاصی و سوء برداشتی مطرح نبوده که بعضی‌ها تعبیرمی‌کنند که برخورد سردی با رئیس جمهور شد و ایشان تکریم نشد و از این حرف‌ها، اصلاً اینطور نبوده است. من معتقدم که واقعیت خودش بیشتر حقایق را نشان می‌دهد تا اینکه بعضی‌ها بخواهند از درون آن برداشت‌های جانبی داشته باشند بله اصل صحبت‌ها و صراحت مطالبی که بیان شد نشان دهنده این نکته بود که مرجعیت چه نکات و چه دغدغه‌هایی را داشته‌اند و به نظر من این خیلی قابل تکیه‌تر و قابل توجه ‌تر است تا اینکه استنباط کنند که ممکن است به رئیس جمهور اینجا درست احترام گذاشته نشده باشد، در حالی که اینگونه نبوده است. - اطرافیان رئیس جمهور ممکن است نظری داشتند و نظرشان اعمال نشده و بگویند که با تیم رئیس جمهور درگیر شده‌اند خیر همچین چیزی نبوده و این مسائل ما را از واقعیتی که باید از آن استفاده کنیم و نتیجه‌گیری کنیم دور می‌کند.

*گفتگو از علی جمشیدی

ارسال نظر: