معاون وزیر اسبق کار در گفتگو با «نسیم آنلاین» از افزایش تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی در ۱۱۰۰ روز اخیر خبر داد

در ۷۰۰ روز اخیر ۶۰۰۰۰۰ نفر بیکار شدند

کدخبر: 2034543

عبدالوهاب گفت: یکی از مشکلاتی که در این دولت ایجاد شد بیکار شدن تعداد شاغلان جدید است. سال ۹۳، ۳۰۰ هزار نفر بیکار شدند و سال گذشته هم رقمی نزدیک به همین عدد بیکار شدند.

حمید حاجی عبدالوهاب معاون وزیر اسبق کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه اشتغالزایی و همچنین آمار اشتغال مطرح شده توسط رئیس جمهور اظهار کرد: متاسفانه اطرافیان آقای روحانی درباره اشتغال به ایشان آمار غلطی می‌دهند و با ارقام بازی می‌کنند. معمولا تعداد شاغلین در فصول مختلف با سالهای گذشته مقایسه می‌شود و ما به تفاوت آن به عنوان اشتغال ایجاد شده در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: آمار اشتغال به این شکل به مفهوم اشتغال سرشماری شده نیست. گزارش‌های مرکز آمار معمولا براساس نمونه گیری است. بنابراین استناد به این گزارش‌ها نمی‌تواند یک استناد دقیق علمی باشد.

معاون وزیر اسبق کار با انتقاد از اعلام اشتغالزایی خالص صفر درصدی در دولت قبل توسط حسن روحانی بیان کرد: همه دولت‌ها حداقل در تمامی سالها تعدادی استخدام داشته اند، بنابراین این که دولت قبل هیچ اشتغالی ایجاد نکرده حرف غیر علمی و بی ربطی است. حداقل اگر فرض کنیم هیچ اشتغالی از جانب عوامل دیگر ایجاد نشده، دولت قبل به میزان افراد بازنشسته اجازه استخدام داده بود، بنابراین چطور ممکن است در دولت قبل هیچ اشتغالی ایجاد نشده باشد!

عبدالوهاب افزود: برای بیان تعداد اشتغال ایجاد شده باید مستند و براساس تعداد کسانی که از بیمه بیکاری تامین اجتماعی بهره مند هستند و یا تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی از ناحیه کارفرمایان حرف بزنیم.

وی گفت: سازمان تامین احتماعی باید تعداد این افراد را اعلام کرده و در کنار آن تعداد افرادی که بازنشسته، بازخرید و یا ترک شغل داشتند را هم اعلام کند. اما این که بخواهیم با استناد به دو رقم بگوییم تعداد اشتغال و یا بیکاری چقدر بوده است نگاه بسیار محدود و غیر کارشناسی است.

معاون وزیر اسبق کار با انتقاد از نگاه دولت یازدهم به مسئله اشتغال به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در این دولت ایجاد شد بیکار شدن تعداد شاغلان جدید است. سال 93 حدود 300 هزار نفر بیکار شدند و سال 94 نیز رقمی نزدیک به همین عدد بیکار شدند، اما در برابر این عملکرد ضعیف دولت، دولتمردان توانستند تعدادی از افراد که بیکار شده بودند را به شغل خود بازگرداند.

عبدالوهاب تصریح کرد: باید مشخص شود کسانی که جدیدا به تعداد شاغلین اضافه شده اند چقدر بوده اند و کسانی که از یک شغل به شغل دیگری رفته اند چه میزان بوده اند، مثلا ممکن است شخصی قبلا شغل مزد بگیر داشته باشد ولی بعدا به شغلی رفته باشد که خویش فرما شود. بنابراین ممکن است آمار کسانی که تغیر شغل داده باشند هم در آمار اشتغال جدید محاسبه شود.

وی بر همین اساس گفت: برای اظهار نظر دقیق تر باید منتظر نتایج سرشماری 5 سال یکبار مرکز آمار باشیم که درآن تستهای دقیق‌تری برای به دست آوردن رقم اشتغال واقعی انجام می‌شود.

عبدالوهاب خاطرنشان کرد: رقم یک میلیون و 176 شغل جدیدی که آقای روحانی اعلام کرده است، رقم درستی نیست. بخشی از این اشتغال کارمندانی هستند که به جای کارمندان بازنشسته شده استخدام شده اند. معمولا مرکز آمار گزارش دقیقی در این خصوص می دهد که باید دید استناد آقای رئیس جمهور از اعلام یک میلیون و 176 هزار شغل جدید کدام گزارش بوده است.

وی افزود: این دولت کمتر به مشاغل خرد و کوچک پایدار توجه کرده است. معمولا کشورهای پیشرفته در شرایطی بحران بیکاری، از اشتغال کوچک حمایت می کنند زیرا سرانه سرمایه گذاری پایین تر و پیچیدگی سرمایه گذاری کمتر است بنابراین امکان دسترسی به اشتغال راحت تر خواهد بود.

معاون وزیر اسبق کار بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما کمبود منابع سرمایه گذاری است. در این شرایط دولت نتوانسته بدهی خود را به سیستم بانکی و پیمانکاران پرداخت کند و سرمایه گذاران داخلی هم نسبت به سرمایه گذاری دلسرد شده اند، بیان آمار و ارقام عجیب اشتغالزایی توسط دولتمردان ضرورتی ندارد. عبدالوهاب عنوان کرد: باید به سمت مشاغل خرد و کوچک پایدار رفت. در حال حاضر کمیته امداد با حرکت به این سمت موفق تر از سایر دستگاهها عمل می کند.

وی با متفاوت دانستن ایجاد فرصت شغلی با تعداد افراد شاغل به نسیم آنلاین تصریح کرد: فرهنگی از زمان آقای احمدی نژاد در کشور ایجاد شده که براساس آن وقتی که ایشان مطرح کردند که می خواهند 2.5 میلیون شغل ایجاد کنند و یا وقتی که صحبت از ایجاد 1.2 میلیون شغل به میان آمد باید آن را به تعداد شاغلان اضافه کنیم.

معاون وزیر اسبق کار خاطرنشان کرد: ممکن است یک کارگر ساختمانی تصمیم بگیرد که باغچه ای برای کاشت محصولات کشاورزی ایجاد کند، در این صورت فرصت شغلی جدیدی در بخش کشاورزی ایجاد شده اما اشتغال ایجاد نشده است. بنابراین اشتغال با فرصت شغلی برابر نیست و دو مقوله کاملا متفاوت است.

عبدالوهاب گفت: در 4-3 سال اخیر قدرت خرید مردم کم شده و مردم ناچارند چند شغله باشند بنابراین شغل جدید در جامعه ایجاد شده اما افراد جدیدی شاغل نمی شوند و از تعداد بیکاران کم نمی شود.

وی افزود: در دولت آقای روحانی هم معمولا فرصت شغلی به عنوان اشتغال جدید به حساب می آید. این یک مغلطه بزرگ آماری است که از دولت جدید آغاز شده و در این دولت هم تداوم دارد.

ارسال نظر: