عدم تمایل فرانسه برای اعطای تابعیت به اندیشمند مسلمان سوئیسی

کدخبر: 2034576

نخست‌وزیر فرانسه طی اظهاراتی از مخالفت دولت پاریس با اعطای تابعیت فرانسوی به اندیشمند و روشنفکر مسلمان سوئیس خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: نخست‌وزیر فرانسه طی اظهاراتی مخالفت کشورش با اعطای تابعیت فرانسوی به «طارق رمضان» اندیشمند و روشنفکر مسلمان سوئیسی را اعلام کرد.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، «مانوئل والس» طی اظهاراتی در خصوص درخواست این اندیشمند مسلمان سوئیسی برای دریافت تابعیت فرانسوی اعلام کرد: «هیچ دلیلی برای اعطای تابعیت فرانسوی به آقای طارق رمضان وجود ندارد. من فکر می‌کنم کسی که خواهان دریافت تابعیت فرانسوی است، به ارزش‌های فرانسه پایبند است اما گمان می‌کنم که این ارزش‌ها با پیام ایشان در تضاد است.»

در پی این اظهارات، طارق رمضان فورا طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر در واکنش به این اظهارات نخست‌وزیر فرانسه با اشاره به اعطای بالاترین نشان افتخاری فرانسه موسوم به «لژیون دونور» (Ordre national de la Légion d'honneur) از سوی رئیس‌جمهور این کشور به «محمد بن‌نایف» ولیعهد و وزیر کشور عربستان اعلام کرد: «آقای والس اگر من خواستار دریافت نشان افتخاری فرانسه باشم، آیا آن را به من می‌دهید؟»

بر اساس این گزارش، طبق قوانین فرانسه، آقای طارق رمضان که از حدود سی سال پیش با یک خانم فرانسوی ازدواج کرده، می‌بایست به طور خودکار از دریافت تابعیت فرانسوی برخوردار شود حال آنکه دولت فرانسه با این مسئله مخالف است.

طارق رمضان روشنفکر و اسلام‌شناس سوئیسی و استاد مطالعات اسلامی معاصر در دانشگاه آکسفورد می‌باشد که در مباحثه‌ها و مناظرات مربوط به اسلام در غرب و جهان نقشی فعال دارد.

او در آثارش بر قابلیت و اهمیت تطبیق فرهنگ اسلامی با ارزش‌های مدرن تأکید می‌کند و مشارکت مسلمانان را در جوامع دموکراتیک تشویق می‌کند.

هفته‌نامه تایم وی را در سال 2004 جزو صد نفر از تأثیرگذارترین شخصیت‌های جهانی شناخته است.

ارسال نظر: