امضای قرارداد ۱۴ میلیارد دلاری بین آمریکا و ویتنام

کدخبر: 2034693

واشنگتن و هانوی دو دشمن دیرین همزمان با نخستین سفر "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا به ویتنام قراردادهایی به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا کردند که بیشتر تمرکز این همکاری ها در بخش انرژی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این قراردادها روز دوشنبه در هانوی امضا شد تا این دو دشمن دیرین از زمان جنگ میان دو کشور، سطح مناسبات تجاری را که سال گذشته میلادی رقم 45 میلیارد دلاری را ثبت کرد، وارد مرحله جدیدی کنند.

این قراردادها همزمان با اعلام لغو تحریم های تسلیحاتی ویتنام توسط آمریکا امضا شد، محوری از سخنان روز دوشنبه اوباما پس از دیدار با همتای ویتنامی که رسانه ها به طور گسترده آن را بازتاب دادند.

به نوشته روز سه شنبه 'ویتنام اکسپرس'، 'انرژی' به ویژه انرژی پاک و تجدیدپذیر و اجرای طرح های دیگر انرژی و گاز طبیعی محور اصلی قراردادهایی است که بین آمریکا و ویتنام امضا شده است.

براساس این گزارش هفت قرارداد از 11 معاهده امضا شده بین دو کشور در زمینه انرژی است.

دو قرارداد در بخش نفت و گاز و قراردادهای همکاری در بخش انرژی خورشیدی، استفاده از قدرت باد، انرژی زیست توده و دو قرارداد در بخش انرژی هسته ای بین دو کشور امضا شد.

وزارت صنعت و تجارت ویتنام یادداشت تفاهمی با شرکت جنرال الکتریک آمریکا برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر امضا کرد که هدف از آن تولید دستکم یکهزار مگاوات برق از پروژه های انرژی باد تا سال 2025 میلادی است.

مناسبات تجاری میان ویتنام و آمریکا طی چهار سال گذشته هر سال بیش از 20 درصد رشد داشته است و به 45 میلیارد دلار در سال 2015 میلادی رسید.

آمریکا از سوی دیگر هشتمین سرمایه گذار خارجی در ویتنام با کل سرمایه ثبت شده 11 میلیارد و 600 میلیون دلار در 808 پروژه است.

پیش از امضای قراردادهای 14 میلیارد و 300 میلیونی آمریکا و ویتنام، شرکت 'ویت جت' نخستین شرکت هوایی خصوصی این کشور جنوب شرق آسیا نیز قراردادی سه میلیارد و 40 میلیون دلاری با یک شرکت تولیدکننده موتور جت آمریکا امضا کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: