آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر علوم مطرح کرد:

انتقاد از ورود علوم غربی و از بین رفتن دانشگاه‌های اسلامی در کشور/ دانشگاه نباید جناحی باشد

کدخبر: 2034833

آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از ورود علوم غربی به کشور بیان کرد: قبلاً دانشگاه‌های اسلامی زیاد بود و کتاب‌های اندیشمندان ما در شرق و غرب تدریس می‌شد ولی متأسفانه این میراث از بین رفته که نیاز به یک نهضت علمی، خود باوری و اعتماد به‌ نفس دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین » تسنیم نوشت:

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت این وزارتخانه اظهار داشت: این وزارتخانه را اگر نگوییم مهمترین ولی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور به حساب می‌آید چراکه محصول شما در تمام جامعه، بخش ها و وزارتخانه‌های دیگر به کار گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: سرمایه عظیمی دست شماست که این سرمایه عظیم هم باید خوب نگه‌داری شود و هم باید سودمند و ثمره بخش باشد، بنابراین موقعیت وزارت علوم باید اهمیت خود را در این موضوع نشان دهد.

این مرجع تقلید با انتقاد از ورود علوم غربی به کشور بیان کرد: قبلاً دانشگاه‌های اسلامی زیاد بود و کتاب‌های اندیشمندان ما در شرق و غرب تدریس می‌شد ولی متأسفانه این میراث از بین رفته که نیاز به یک نهضت علمی، خود باوری و اعتماد به‌ نفس دارد.

وی ادامه داد: در زمان شاه کتابی در دانشگاه‌ها به نام جامعه شناسی تدریس می شد که یک صفحه آن درباره مذهب سخن می گفت و سؤالی مطرح می‌کرد که " آیا مذهب زاییده جهل است یا ترس" که یک پیش داوری در ذهن دانشجویان ایجاد می‌کرد که مذهب زاییده ذهن انسان است و این مذهب حتماً یا از روی ترس بوده یا از جهالت بوده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به توصیه‌هایی به وزیر علوم پرداخت و تأکید داشت: اولین نکته تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه است؛ در زمان شاه سعی می‌شد حوزه و دانشگاه مقابل یکدیگر قرار گیرد ولی با ظهور انقلاب همه دست به دست هم دادند و برکات آن نیز مشاهده شد و اگر زحمات دانشجویان و حوزویان نبود کار به جایی نمی‌رسید، از همین رو اهمیت نزدیکی حوزه و دانشگاه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی عدم جناح‌بندی در دانشگاه‌ها را به‌عنوان دومین مطلب خود به وزیر علوم ذکر کرد و گفت: دانشگاهیان در امور سیاسی صاحب‌نظر هستند ولی نباید جناحی عمل کنند، به‌عنوان نمونه زمانی که شخصیتی در دانشگاه‌ها سخنرانی دارند عده‌ای از هر طرف شعار می‌دهند که این اصلاً درست نیست و چهره دانشگاه‌ها تخریب می‌شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه گفت: سومین نکته این است که دانشگاه ها دانشجویانی را پرورش می دهند ولی باید کاری یا تعاملی با وزارتخانه‌های دیگر بشود که آن‌ها را به کارگیری و برای آن‌ها اشتغال درست کنند، شاید وظیفه شما نباشد ولی باید دست در دست مسئولین دیگر داده شود تا آن ها جذب مراکز نادرست نشوند.

وی تفکیک جنسیتی را از دیگر موارد دانست و افزود: درست است نمی‌توان در کوتاه مدت تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را انجام داد ولی در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) قرار دارد که 8 سال از تأسیس آن می‌گذرد و در این مدت به علت تفکیک جنسیتی یک مورد مسئله غیر اخلاقی گزارش نشده و در درس آن‌ها نیز پیشرفت هایی حاصل شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: جلوگیری از فرار مغزها از دیگر نکاتی است که باید جلوی آن گرفته شود، آن‌ها اینجا دوره می بینند و تکمیل می‌شوند ولی محصول به دست خارج‌نشینان می‌افتد و آن‌ها استفاده می‌کنند و باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا آنان فرار نکنند.

وی مهم‌ترین سرمایه جوامع را افراد نخبه و مغز ها دانست و ادامه داد: آلمان و ژاپن در جنگ جهانی بسیار از بین رفتند ولی چون مغزهای متفکر هنوز در آنجا وجود داشت توانستند به سرعت خود را بازسازی کنند.

این مرجع تقلید ششمین توصیه خود به وزیر علوم را بهره‌گیری از علوم کاربردی برشمرد و افزود: باید دانشجویان علومی بیاموزند که کاربردی باشد و محصول آن‌ها در بازار تقاضا داشته باشد و اگر محصولی که خریدار ندارد چرا باید کاشته شود.

وی آزادی اندیشه را از مسائل دیگر ذکر کرد و عنوان داشت: در اسلام، قرآن و عترت به آزادی اندیشه زیاد پرداخته شده است ولی ما خطوط قرمزی داریم که شاید غربی‌ها نداشته باشند و باید حدود آن مشخص باشد و در زمان برگزاری کرسی های آزاداندیشی باید خطوط قرمز در نظر گرفته شود و نباید آزادی اندیشه به طغیان اندیشه تبدیل شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در آخرین توصیه خود به وزیر علوم اظهار داشت: یکی از توطئه‌های دشمن که مقابله با آن جزو برنامه‌های شما به حساب می‌آید فضای مجازی ناسالم است و به عقیده بنده 90 درصد دنیا با فضای مجازی به لجن زاری تبدیل شده است که باید فکری اساسی برای آن انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید فضای مجازی اصلاح و بررسی شود که آیا این فضا تأثیر منفی‌ در دانشگاه داشته است یا خیر، ولی در کل نباید دانشجویان گرفتار این فضا شوند.

ارسال نظر: