معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران:

هزینه ناامنی در منطقه را همه باید پرداخت کنند

کدخبر: 2035009

معاون دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی کشورمان گفت: اگر کشورهایی به دلیل برخورداری از قدرت نظامی، مالی یا سیاسی، کشوری را به بی‌ثباتی و جنگ بکشانند، هزینه‌های ناامنی آن را باید همگان پرداخت کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رضا سیف‌اللهی معاون امنیت داخلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته (سه‌شنبه) در هفتمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه امنیتی در گروزنی مرکز چچن روسیه شرکت کرده، در سخنانی ضمن تبیین مهم‌ترین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه طی دهه گذشته از جمله در افغانستان، عراق، لیبی، یمن و سوریه اظهار داشت: حوادث و تحولات مربوط به این کشورها چند درس تاریخی در پی داشته است.

وی مبارزه با تروریسم راه‌حل نظامی ندارد، تروریسم یک تفکر و ایدئولوژی است که به هیچ دین و ملت و نژادی ارتباط ندارد و یک سازمان نیست که بتوان آن را برچید و تروریسم یک تفکر شیطانی است که در بسترهای ناامنی و فقدان حاکمیت شکل می‌گیرد و به مانند آهن ربا عناصر خود را جذب می‌کند، پرورش‌ می‌دهد و به کار می‌گیرد را به عنوان بخشی از این درس‌های تاریخی نام برد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگرچه می‌توان با دخالت نظامی و اشغال یک کشور، مشکل وجود حاکم دیکتاتور را برطرف کرد، اما بدون ایجاد ساز و کار لازم و فراهم‌سازی شرایط، قطعا منجر به خلا سیاسی و توسعه ناامنی می‌شود.

سیف‌اللهی تصریح کرد: نمی‌توان برای مردم کشوری یا از طرف آنها تصمیم گرفت و برای آنها مصلحت‌اندیشی کرد. حق تعیین سرنوشت حق قطعی مردم هر کشوری است.

وی در ادامه با اشاره به دیگر درس‌های تاریخی تحولات منطقه عنوان کرد: در جایی که همزمان با دو پدیده تروریسم و درگیری داخلی مواجه هستیم، اگر به مقابله با تروریسم اولویت‌بخشی نشود، بهشت امنیتی برای تروریسم فراهم می‌شود.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: نمی‌توان تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرد. گروهی را به نام معارضه مسلح برای دستیابی به اهداف تجهیز و پشتیبانی کرده و گروهی را که خارج از کنترل یا غیر همسو با اهداف ما هستند را تروریست معرفی کرد.

وی تاکید کرد: اگر کشورهایی به دلیل برخورداری از قدرت نظامی، مالی یا سیاسی، کشوری را به بی‌ثباتی و جنگ بکشانند، هزینه‌های ناامنی آن را باید همگان پرداخت کنند و آتشی که برافروخته می‌شود، سایر کشورها و مناطق را هم در بر خواهد گرفت.

در این نشست دو روزه که دبیران و مسئولان شورای امنیت و سایر نهادهای امنیتی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند، مهم‌ترین چالش‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در ابتدای این نشست بین‌المللی پیام بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد قرائت شد و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه و نیز رمضان قدیر اف رئیس‌جمهور چچن سخنرانی کردند.

ارسال نظر: