تعطیلی بانک سوئیسی در سنگاپور به اتهام پولشویی

کدخبر: 2035059

بانک مرکزی سنگاپور "ام.ای.اس" به عنوان نهاد مالی – پولی این کشور جنوب شرق آسیا در اقدامی کم سابقه دستور لغو مجوز و تعطیلی شعبه بانک سوئیسی 'بی.اس.آی' را به اتهام پولشویی و ۴۱ مورد تخلف صادر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این نهاد پولی سنگاپور در نامه ای به این بانک سوئیسی به دلیل تخطی از قوانین ضد پولشویی، مدیریت نامناسب در حوزه نظارت بر عملیات بانک و تخلف برخی از کارمندان، خواستار خارج شدن آن به عنوان یک بانک تجاری در سنگاپور شد.

این برای نخستین بار در طول 30 سال گذشته است که یک بانک تجاری در سنگاپور دستوری برای تعطیلی دریافت می کند. 'جاردین فلمینگ' سنگاپور سال 1984 به دلیل ارائه اطلاعات نادرست در فعالیت های مشاوره ای مجبور به تعطیلی شد.

بانک 'بی.اس.آی' سوئیس به دلیل ارتکاب 41 مورد تخلف و پولشویی، 9 میلیون و 600 هزار دلار جریمه شده است. عدم نظارت مناسب بر مشتری هایی که با حساب های پرخطر در ارتباط بوده اند و نبود نظارت بر نقل و انتقالات مالی مشتری های مشکوک در یک روند مداوم از جمله خطاهای این بانک عنوان شده است.

به نوشته روز چهارشنبه تارنمای شبکه خبر اسیا، این بانک که به طور کامل به بانک سوئیسی 'بی.اس.آی اس.ای' تعلق دارد از نوامبر سال 2005 فعالیت خود را در سنگاپور آغاز کرده و در زمینه ارائه خدمات بانک خصوصی فعالیت داشته است.

مقامات سوئیس نیز روز سه شنبه با استناد به برخی اسناد به دست آمده در پرونده های کیفری مرتبط با شرکت توسعه مالزی واحد (وان.ام.دی.بی) و مسائلی که توسط نهاد نظارت بازار مالی سوئیس مطرح شده است، پرونده کیفری علیه این بانک گشوده اند.

'وان.ام.دی.بی' شرکتی مالزیایی است که فساد مالی مرتبط با آن از سال گذشته تاکنون عرصه سیاسی و اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار داده و دامنه تحقیقات مربوط به آن در کشورهای خارجی از جمله سوئیس، سنگاپور، آمریکا و استرالیا ادامه دارد.

6 نفر از اعضای مدیریت ارشد این بانک در سوئیس و همچنین سنگاپور به دادستان عمومی معرفی شده اند تا این موضوع که آیا این افراد مرتکب جرم شده اند، مورد بررسی قرار گیرد.

بانک مرکزی سنگاپور مدعی است به اسنادی دست یافته که نشان دهنده قصور و سستی کارمندان این بانک بوده و همین عامل در برخی پولشویی های احتمالی نقش داشته است.

احتمال دست داشتن برخی از کارمندان دیگر در اتهام های وارده به این بانک سوئیسی در سنگاپور از سوی مقامات این دولت - شهر در حال پیگیری است.

این بانک سوئیسی فعال در سنگاپور پیش از این در سال 2011 نیز به دلیل برخی لغزش ها و خطاها مورد توجه بانک مرکزی سنگاپور قرار گرفت و پس از شناسایی این نوع خطاها، نسبت به اصلاح آنها اقدام شده بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: