مرتضی گودرزی‌دیباج در جمع خبرنگاران:

گروه هنر جوان تشکیل می‌شود/ طرح جامع نقاشی دیواری روی دیوار لانه جاسوسی

کدخبر: 2035171

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: طرح جامع نقاشی دیواری بزرگ را بر روی دیوار لانه جاسوسی خواهیم داشت که روایت انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی از زبان تصویر و نقاشی دیواری است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره فعالیت 5 سال گذشته این مرکز اظهار کرد: همیشه تلاش داشتیم از وضعیت موجود و نیروهای جوان بهترین بهره را ببریم. ضمن اینکه تمرکز زدایی را از مرکز در دستور کار داشتیم و متوجه فعالیت‌های شهرستانی و استانی بودیم. چشمه‌های جوشان و خاص در شهرستان‌ها و استان‌ها می‌بینیم که نمی‌شود از کنار این‌ها به سادگی گذشت. به همین دلیل بخش جدی از فعالیت‌هایمان را در حوزه نشر و تبیین و انتقال تجربیاتمان به هنرمندان شهرستانی اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: تغییر رویه‌ای در روند تولید و خلق آثار داشته‌ایم. به طور مثال کارگاه مرکزی حوزه هنری را به عنوان بزرگ ترین کارگاه تولید آثار تجسمی کشور فعال کردیم. کارگاه مجسمه‌سازی مرکز نیز به عنوان بزرگ ترین کارگاه تولید آثار حجم، و همچنین تکمیل کردن چرخه تولید سخت افزار و نرم افزار و نمونه گیری ها تا پایان کار و تکمیل گنجینه مرکز از برنامه هایی بود که با شروع فعالیت هایمان در مرکز هنرهای تجسمی راه اندازی کردیم.

گودرزی‌‌دیباج با بیان اینکه در طول مدت حدود 5 سال، به تولید 2 هزار اثر در مرکز هنرهای تجسمی رسیده ایم، عنوان کرد: اگر وزنه کمی و کیفی این آثار را عرضه کنیم بسیار قابل تعمل است. در حوزه مباحث نظری و علمی در عرصه هنرهای تجسمی به ویژه در حوزه مباحث بینامتنی که ما را معطوف به جریان خاص هنر متعهد می‌کند حساس بودیم و به همین دلیل جلسات متعددی برگزار و دفتر مطالعات کاربردی هنر را تاسیس کردیم. این دفتر تولید و خلق آثار هنری را به لحاظ فکری کمک می‌کند و اگر هنرمندان جوان و حتی پیش‌کسوت ما سوالی داشته باشند پاسخ می دهد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: برای اولین‌بار پس از راه‌اندازی گنجینه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درهای این مرکز را باز گذاشتیم تا محققان به این مرکز بیایند و مطالعات خود را انجام دهند. در سال‌های گذشته نیز مهمانان خارجی بسیاری داشتیم که از این مرکز بازدید کردند و همچنین دانش آموزان هنرستان‌های تهران نیز در طول چند روز از گنجینه مرکز بازدید کردند.

گودرزی درباره فعالیت های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سال 95 نیز اظهار کرد: در بحث سیاست‌گذاری کلان مرکز برنامه‌هایی داریم. امسال و سال آینده از هنرمندان جوان حمایت می‌کنیم. تشکیل گروه هنر جوان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری یکی از این برنامه‌ها ست. در مراکز استانی حوزه هنری نیز این دفتر را تاسیس خواهیم کرد. در بخش حمایت از مطالعات هنری در حوزه هنر متعهد نیز که هنر انقلاب هم ذیل آن تعریف می‌شود، دفتر مطالعات کاربردی هنر را با انرژی بیشتری خواهیم داشت و پس از پایان ماه رمضان، نشست‌های دو هفته یک بار این مرکز مجددا برپا می‌شود. سال گذشته هم همین برنامه‌ها را داشتیم.

وی همچنین گفت: طرح جامع نقاشی دیواری بزرگ را بر روی دیوار لانه جاسوسی خواهیم داشت که روایت انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی از زبان تصویر و نقاشی دیواری است و شاید یکی از بزرگ ترین نقاشی دیواری های خاورمیانه باشد. البته اگر محدودیت‌ها برداشته شود، این پروژه را اجرایی خواهیم کرد.

این هنرمند و پژوهشگر عنوان کرد: در حوزه تقویت علمی و تکریم هنرمندان پیش کسوت و همچنین حمایت از هنرمندان جوان، مجموعه‌ای از سفرهای مطالعاتی این عزیزان را به خارج از کشور داریم. به همراه همین سفرها، نشست‌های مختلفی را تحت عنوان محفل هنرمندان مرکز را خواهیم داشت که در همان محفل‌ها کم و کیف سفرها بررسی می‌شود. دهمین سوگواره هنر عاشورایی را نیز بهمن ماه سال جاری خواهیم داشت و معتقدم یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که در حوزه خلق اثر با نگاه عاشورایی اجرا می‌شود. اگر محدودیت‌ها رفع شود، هفتمین جشنواره هنر جوان را هم برگزار خواهیم کرد.

گودرزی‌دیباج همچنین گفت: در راستای به روز رسانی روند تولید و خلق اثر هنری، باید بازنگری می‌کردیم و تلاش می‌کنیم تا از دستگاه‌هایی همچون پرینترهای سه بعدی، دستگاه الکتروفورتیک در کارگاه مجسمه سازی استفاده کنیم و اگر بتوانیم از این دستگاه ها بهره ببریم، در مدل تولید مجسمه‌ها در کشور انقلابی انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در راستای حضور فعالیت‌های بین المللی، در سال گذشته، آثار هنرمندان کشورمان به عراق رفت و در کربلا و نجف نمایش داده شد. ضمن اینکه فایل آثار مجددا به رایزنی های برخی کشورها تحویل داده شد تا آنجا بتوانند نمایشگاه برگزار کنند. هنر انقلاب به عنوان یک مکتب هنری، سابقه نزدیک به چهار دهه را دارد. اما هنوز هم خیلی ها متوجه نمی شوند هنر انقلاب چه چیزی است و باید رویکردها و مبانی آن تبیین شود. تبارشناسی هنر انقلاب بحث مهمی است که باید انجام شود و به همین دلیل پیش بینی کرده‌ایم که از رسانه ملی استفاده کنیم و در تبیین این موضوع حدود هفتاد برنامه تلویزیونی را با حضور هنرمندان و منتقدان پیش‌کسوت خواهیم داشت.

گودرزی دیباج افزود: برای اینکه روند فعالیت‌های هنری هنرمندان مرکز اصلاح شود، گاهی مجالی دست می دهد و توفیقی می شود که خدمت برخی آقایان علما و مراجع در قم برسیم و این روند را ادامه خواهیم داد. برای حمایت از نیروهای جوان و همچنین پشتیبانی فکری و روحی از آن‌ها چند اردوی هنری در داخل کشور را پیش بینی کرده‌ایم که امیدواریم بتواند تاثیرگذار باشد. برای راهیابی هنر انقلاب به حوزه علمی و کاربردی در مقطع آموزش متوسطه و هنرستان‌ها، بخشی با عنوان تاریخ هنر انقلاب در کتاب‌های تاریخ گنجانده شود. برای حمایت از هنرمندان جوان و حتی گمنام، گالری ابوالفضل عالی را اختصاص داده‌ایم که آن‌ها می‌توانند مراجعه کنند و با تسهیلات بسیار مناسب از این گالری برای نمایش آثارشان استفاده کنند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی گفت: شش گروه هنری در این مرکز داریم و آثار بسیاری تا به حال تولید شده و خیلی جالب است که هنرمندان ما به اتفاقات جهان پیرامون خود عکس العمل نشان داده اند و برای اینکه این نگاه متعهد در هنر گسترش پیدا کند، امکان دسترسی هنرمندان و پژوهشگران به آرشیو را فراهم کرده‌ایم. یکی دیگر از فعالیت‌ها نیز این بوده که هر چند آثارمان به لحاظ حجم قابل توجه بوده‌اند، اما طرحی را تهیه کرده‌ایم که برترین آثار تکثیر و نمونه سازی شوند و تا جای ممکن شبیه به اصل اثر باشند و بتوانیم به جای یک مجموعه اورجینال، در استان های مختلف، نمایشگاه های کامل از آثار داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به رایزنی‌های فرهنگی و سفارتخانه‌های مختلفی که در داخل کشور مستقر هستند، برای گسترش هنر انقلاب و تبیین نظری آن اعلام آمادگی کرده‌ایم و اگر نمایشگاه‌هایی برگزار شود در مراکز هنری سفارتخانه‌ها در دیگر کشورها، خیلی می‌تواند موثر باشد. بنابراین تعاملی با مراکز دفاتر خارجی ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم زودتر این هماهنگی ایجاد شود. برای اینکه فعالیت های مرکز را تعمیق ببخشیم و همواره از خرد جمعی هنرمندان مرکز استفاده کنیم، شورای سیاست گذاری کلان مرکز را با حضور 12 نفر از هنرمندان پیش کسوت همچون دکتر رجبی، قدیریان، میرهاشمی، چلیپا، طاهری، مسعود شجاعی طباطبایی، سید حمید شریفی، وزیریان، احمد قلی زاده و ... تشکیل دادیم.

گودرزی‌دیباج با اشاره به حمایت اقتصادی از هنرمندانمان، اظهار کرد: به نوعی جریان بخشی به فعالیت‌های هنری در حوزه اقتصاد هنر، برای نخستین بار، نمایشگاه و اکسپوی کالیگرافی کشورهای اسلامی را در داخل کشور خواهیم داشت و اگر این برنامه انجام بگیرد، مروری است بر آنچه که هنرمندان ما در این رشته هنری خلق می کنند و همچنین بتوانند آثارشان را در تعاملی با بازار عرضه کنند. انتشار مجموعه آثار هنرمندان مرکز را در دستور کار داریم و تعدادی از آثار به سوره مهر سپرده شده است. برای استفاده از امکانات جدی و جدید، سایت مرکز را به روز رسانی می کنیم و تا پایان این ماه کارهای فنی سایت به پایان می رسد و سایت بالا می آید و با چهره جدیدی از سایت مواجه می شویم.

ارسال نظر: