تحلیل روزنامه اعتماد از انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان:

کاندیداتوری آیت‌الله شاهرودی برای شکستن رای آیت‌الله امینی بود

کدخبر: 2035173

کاندیداتوری آیت‌الله شاهرودی برای شکستن رای آیت ‌لله امینی نامزد مورد حمایت هاشمی رفسنجانی و رای نیاوردن آیت‌الله آملی لاریجانی دو محور عمده‌ای است که نویسنده روزنامه اعتماد از انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مورد توجه قرار داده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهشید ستوده نویسنده روزنامه اعتماد در یادداشتی پیرامون انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری کاندیداتوری آیت الله هاشمی شاهرودی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری را برای شکستن رای آیت الله امینی در کسب این کرسی دانست.

نویسنده روزنامه اعتماد همچنین رای نیاوردن آیت الله آملی لاریجانی برای نایب رئیسی خبرگان را قابل توجه ارزیابی کرد.

متن کامل یادداشت روزنامه اعتماد که در صفحه سیاست این روزنامه به چاپ رسیده بدین شرح است:

صبح دیروز شاید یکی از مشخص‌ترین روزهای زندگی دو رقیب قدیمی بود. حتی شاید خیلی از آنهایی که وارد نشست افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری شدند هم این را خوب می‌دانستند که این‌بار رقابت بر سر ریاست این مجلس شکل دیگری دارد. شوک هفتم اسفند کار خودش را کرده بود تا این‌بار اصولگرایان درس بگیرند و خود را منسجم‌تر کنند. نتایج انتخابات خبرگان رهبری به ویژه در استان تهران برای اصولگرایان درس بزرگی بود تا تمام تلاش‌شان را در سه ماه گذشته به کار بگیرند تا صندلی ریاست را نبازند. شانس با آنها اما خوب یار بود که انسجام آنها در مقابل عدم تمایل رقبای این سوی میدان بود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تمایلی برای کاندیدا شدن نداشت. این را از ده روز پیش اعلام کرده بود که ریاست خبرگان برایش چندان اهمیتی ندارد. از کاندیدای خاصی هم حمایت علنی نکرد تا نشان بدهد که نمی‌خواهد مسیری را که در هفتم اسفند ماه سال گذشته در آن پیروز شد را کامل کند. مجلس خبرگان رهبری با همه ویژگی‌هایی که دارد اما مجلسی متفاوت است. مجلسی که در آن نمی‌توان براساس اعداد و لیست‌ها آنچنان تحلیلی داشت. مجلس خبرگان رهبری پنجم هم از این قاعده استثنا نیست تا ریاست این دوره از مجلس به احمد جنتی نفر شانزدهم استان تهران برسد در روزی که نفر اول پایتخت تمایلی برای نشستن بر صندلی که نشستن بر آن را قبلا تجربه کرده بود، نداشت.

آغازی با پایان مشخص

نشست آغاز می‌شود. مهمانان تعدادشان زیاد است اما به رسم همیشه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نفر اول پایتخت در انتخابات خبرگان و حسن روحانی نفر سوم این انتخابات در کنار یکدیگر نشسته‌اند. این شاید یکی از معدود تصاویر دست‌نخورده از مجلس خبرگان دوره چهارم است که تکرار می‌شود. این‌بار آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی که در ١٠ سال گذشته همواره در هیات‌رییسه مجلس حضور داشت هم پایین و در کنار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نشسته است. حسن همجواری که تا پایان جلسه با خوش و بش‌های این سه نفر ادامه پیدا می‌کند. نشست با انتخاب هیات‌رییسه سنی آغاز می‌شود. پیام مقام معظم رهبری قرائت می‌شود و بعد گزارش دبیر شورای نگهبان از روند برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز می‌شود.

گزارشی که در آن آیت‌الله احمد جنتی گفت: «انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاصی آن را احاطه کرده بود اما خدا را شاکریم که در کمال صحت و سلامت این انتخابات برگزار شد. نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انتخابات هفتم اسفند علاوه بر رضایت مردم، رضایت رهبری را نیز به دنبال داشت، اظهار کرد: ما از حمایت و هدایت ایشان از شورای نگهبان بر خود می‌بالیم و خدا را در این زمینه شکر‌گزاریم. جنتی اظهار داشت: ‌امید است خبرگان ملت با توجه به جایگاه رفیع این مجلس و نقش بسیار حساس آن در انجام وظایف خود موفق باشند. وقتی آیت‌الله جنتی از اعضای فوت‌شده مجلس خبرگان رهبری یاد می‌کند اسم آیت‌الله واعظ طبسی را هم می‌آورد.

اینجاست که آیت‌الله هاشمی آهی می‌کشد و صلواتی زیر لب می‌فرستد. کمی بعدتر نمایندگان دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری قیام و سوگند یاد کردند که «در ایفای وظیفه سنگینی که بر عهده دارند یعنی تشخیص معرفی بهترین فرد برای مقام والای رهبری امت و در حراست از منصب الهی و حفظ آن از هر گونه خطری خود را در پیشگاه مقدس خداوند مسوول بدانند و در بهره‌مندی از ملت غیور ایران از این نعمت عظیم الهی کمال کوشش را کنند و کوچک‌ترین مسامحه و خیانت را روا ندارند.» جلسه برای تنفسی کوتاه غیرعلنی می‌شود. پایان قسمت اول جلسه افتتاحیه اما جالب‌ترین حاشیه را رقم زد همانی که محمود احمدی‌نژاد ترجیح می‌دهد بدون هیچ مکثی جلسه را ترک کند برخلاف مهمانان دیگر که ترجیح می‌دهند با همدیگر احوالپرسی داشته باشند. این خوش‌و‌بش‌ها شکل‌های مختلفی دارد. حسن روحانی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی محل مراجعه خیلی از نمایندگان هستند.

علی‌اکبر ناطق نوری و آیت‌الله محمدی گلپایگانی هم از دیگر افرادی هستند که اطراف‌شان حسابی شلوغ می‌شود. صحن مجلس خبرگان دیروز صحنه رویارویی خیلی از افراد بود. از توقف آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی کنار صندلی آیت‌الله یزدی برای احوالپرسی گرفته تا مصافحه سعید جلیلی با هاشمی. کمی آن‌طرف‌تر صحبت‌ها گل انداخته است و انگار خیلی‌ها از فرصت پیش‌آمده برای احوالپرسی راضی هستند. تنفس که تمام می‌شود اما جلسه هم غیرعلنی می‌شود.

٥١ رای جنتی

جلسه غیرعلنی مجلس خبرگان برای انتخابات هیات‌رییسه مجلس که آغاز می‌شود خیلی‌ها خوب می‌دانند آن سوی درهای بسته چه خبر است. هاشمی‌رفسنجانی تاکید داشت که کاندیدا نمی‌شود و این کاندیدا نشدن برای همه مسجل بود. هاشمی این‌بار دلسرد بود یا بی‌انگیزه یا هرچیز دیگری معلوم بود که به هیچ قیمتی نمی‌خواهد کاندیدای ریاست خبرگان شود. این نخواستنش حتی با آمدن آیت‌الله جنتی هم تبدیل به خواستن نشد و در نهایت خبر از کاندیداها برای ریاست آمد. کاندیداها احمد جنتی، آیت‌الله امینی و آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بودند.

کاندیدا شدن آیت‌الله امینی و آیت‌الله احمد جنتی کاملا مشخص بود. در این میان اما کاندیدا‌شدن هاشمی‌شاهرودی آنچنان قابل پیش‌بینی نبود. زمزمه‌هایی هم بود که کاندیدا شدن هاشمی شاهرودی برای شکستن رای آیت‌الله امینی بوده است. از آیت‌الله امینی به عنوان کاندیدای مورد حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نام برده می‌شد با این همه هیچ حمایت علنی از سوی او از آیت‌الله امینی صورت نگرفته بود. آن سوی میدان اصولگرایان عضو مجلس خبرگان رهبری این‌بار برای بردن صندلی ریاست این مجلس حسابی منسجم شده بودند و همین انسجام هم آنها را به ریاست رساند تا در نهایت آیت‌الله احمد جنتی با ٥١ رای از مجموع ٨٨ عضو رییس مجلس خبرگان رهبری شود. از سوی دیگر آیت‌الله امینی با ٢١ رای و آیت‌الله هاشمی شاهرودی با ١٣ رای از رسیدن به جایگاه ریاست بازماندند. کاندیداهای نایب‌رییسی هم اما چهره‌های مشهوری بودند.

آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، کاندیداهای نایب‌رییسی مجلس خبرگان رهبری بودند که در نهایت، آیات موحدی کرمانی و هاشمی‌شاهرودی نواب رییس خبرگان شدند ولی آیت‌الله صادق لاریجانی رای لازم را کسب نکرد. انتخابات دیروز هیات‌رییسه مجلس خبرگان رهبری تحلیل‌های متفاوتی داشت با این همه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تحلیل خاص خودش را داشت. تحلیلی که در آن گفت: «انتخابات هیات‌رییسه خبرگان، در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ گونه مشاجره انجام شد. او گفت: ترکیب هیات‌رییسه این دوره خیلی خوب است.»

ارسال نظر: