کارگردان فیلم "دلبری":
حرف های نگفته فراوانی درباره فضای پشت جبهه وجود دارد/ آفت فیلمهای دفاع مقدس شعارزدگی است
سید جلال دهقانی اشکذری، کارگردان فیلم "دلبری"، بیان کرد: همسران، دختران و مادران شهدا و جانبازان هم قهرمانانی هستند که لازم است به آنها پرداخته شود.
به گزارش « نسیم آنلاین » ، فیلم سینمایی «دلبری» با مضمون دفاع مقدس و بهویژه تاکید بر فداکاریهای همسران و فرزندان شهدا و جانبازان، که این روزها در اکران عمومی است، به تهیهکنندگی محمود رضوی و با مشارکت حوزه هنری تولید شده است. کارگردان این فیلم، سید جلال دهقانی اشکذری است. او درباره اینکه ایده این فیلم چگونه به ذهنش رسیده است، گفت: ایده اولیه فیلمنامه فیلم «دلبری» پس از تماشای یک فیلم مستند به ذهنم رسید اما برای اینکه بیشتر به این فضا نزدیک شوم و علاوه بر تحقیقات میدانی، پژوهش هایی در زمینه ادبیات هم داشته باشم، مجموعه کتاب های «اینک شوکران» را خواندم و فکر کردم اگر فضای حسی این کتابها به فیلم منتقل شود، به نفع فیلم خواهد بود و آن را به واقعیت نزدیک تر خواهد کرد و در نتیجه باعث همذات پنداری مخاطب با کاراکترها شده و در جذب تماشاگر موثر خواهد بود. وی همچنین افزود: پرداختن به مضامین دفاع مقدس، علاقه و دغدغه ام است و سعی کرده ام با استفاده از خاطراتی که از آن هشت سال باقی مانده و تبعاتی که با چشم دیده ام، به این نوع فیلمسازی نزدیک شوم و این فضاها را تا حد توان به شکلی ملموس در آثارم به مخاطب ارائه کنم. نزدیک شدن به فضای داستان های مرتبط با دفاع مقدس و جنگ سخت است؛ چراکه حساسیت ها پیرامون آن زیاد است و باید خیلی مراقب بود که به ورطه شعارزدگی سقوط نکرد؛ چون فیلم های شعارزده در این ژانر به ضد خودشان تبدیل می شوند. این کارگردان جوان با بیان اینکه آفت فیلم های دفاع مقدس شعارزدگی است، گفت: باید مراقب بود فیلم به این سمت و سو نرود. بنابراین همیشه دوست داشته ام فیلم هایم به واقعیت نزدیک شوند و تخیلم را با چیدمانی که در واقعیت وجود دارد، همسو کنم. دهقانی اشکذری درباره لزوم پرداختن به دفاع مقدس در فیلم های سینمایی گفت: این هشت سال و حواشی و تبعات جنگ پتانسیل فیلم سازی قدرتمندی در اختیار هنرمندان قرار می دهد که تا سال ها می توان درباره آن فیلم ساخت. فکر می کنم کلی حرف نگفته درباره فضای پشت جبهه وجود دارد که تا به حال چندان پرداخت جدی به آن نشده است. وی همچنین با اشاره به اینکه در داستان های دفاع مقدس معمولا قهرمان های مردانی هستند که در جبهه حضور دارند، گفت: اما من شخصا همیشه به این موضوع فکر می کنم که وقتی کسی شهید یا جانباز می شود داستان تازه برای خانواده او شروع می شود و ما از قابلیت های داستانی این فضا به نسبت سینمای ایران و سینمای دفاع مقدس غفلت کرده ایم. مادران، همسران و دختران این عزیزان هستند که همیشه بار حسی نبود یا آسیب به این قهرمانان را می کشند و در واقع خودشان قهرمان هستند.