رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد:

هشدار نسبت به خانوادگی شدن مصرف قلیان در کشور

کدخبر: 2035496

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: همراه با رشد مصرف قلیان، استفاده از قلیان خانوادگی شده و پدر و مادر به راحتی در کنار فرزندان قلیان مصرف می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر خسرو صادق‌نیت در برنامه نبض شبکه خبر، اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند مصرف سیگار در کشور رو به افزایش نبوده و در بعضی سال‌ها کاهش نیز یافته است، اما در مقابل آن چیزی که نگران کننده است، مصرف قلیان در بین نوجوانان و به خصوص دختران است.

وی با اشاره به مطالعه آماری سال های ۸۲ و ۸۶ در مورد مصرف قلیان در کشور، گفت: نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف قلیان در بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سال رشد ۲ برابری داشته و این رشد در بین دختران ۲.۵ برابر بوده است.

صادق نیت به تبعات و آسیب های مصرف قلیان در بین خانواده های ایرانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه همراه با رشد مصرف قلیان، استفاده از قلیان خانوادگی شده است. یعنی، پدر و مادر به راحتی در کنار فرزندان قلیان مصرف می کنند. در حالی که در مورد سیگار، چنین شرایطی حاکم نیست.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که هر وعده مصرف قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است، گفت: افرادی که در مجاورت دود قلیان قرار دارند، به اندازه ۱۰ نخ سیگار دود خورده اند.

وی همچنین به خطرات «دود سوم» قلیان در اماکن عمومی اشاره کرد و افزود: دود این قبیل مواد دخانی به راحتی از طریق پوست جذب می شود و احتمال شیوع مصرف سیگار بالا می رود. یعنی، کودکانی که در اماکن عمومی دست شان آلوده به دود مواد دخانی می شود، احتمال دارد در نوجوانی گرفتار مصرف سیگار و قلیان شوند.

صادق نیت از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد خطرات دود سوم خبر داد و گفت: بروز این وضعیت می تواند ایران را در رتبه های بالای مصرف سیگار در دنیا قرار دهد.

منبع: مهر

ارسال نظر: