بهمن هدایتی در تحلیلی بررسی کرد؛

آیا سردار قاسم سلیمانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد؟

کدخبر: 2035927

بهمن هدایتی در تحلیلی پیرامون انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، حضور احتمالی سردار قاسم سلیمانی در انتخابات ۹۶ را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بهمن هدایتی از خبرنگاران سابق خبرگزاری مهر و مدیر مسئل سایت پارسینه درباره انتخابات سال اینده ریاست جمهوری پیرامون فرض های حضور روحانی در سال 96 نوشت:« تایید صلاحیت و حضور حسن روحانی به عنوان نامزد دولت مستقر و اعتدالیون و اصلاح طلبان و ...در این صورت حضور و "اجازه" یافتن احمدی نژاد برای حضور در انتخابات، شرایط دوقطبی را بسیار شدید خواهد کرد و بهترین هدیه ممکن(!) به حسن روحانی خواهد شد؛ رای روحانی بسیار بیشتر از 92 خواهد شد و عملا "تنها نامزد غیرنظامی اصولگرایان که توانایی رای آوری ورای سبد رای سنتی این جریان را دارد" یعنی احمدی نژاد، کارش "تمام شده" خواهد بود»

هدایتی در ادامه به احتمال رد صلاحیت روحانی و جایگزینی ظریف یا جهانگیری به جای وی نیز پرداخته است.

نویسنده در ادامه به شرایط داخلی و بیرونی نظام پرداخته و شرایط داخلی را ادامه روند فعلی و شرایط بیرونی را هدم داعش پیش بینی کرده است.

وی سپس به احتمال حضور سردار قاسم سلیمانی پرداخته و نوشته است:« سردار سلیمانی اگر بخواهد وارد عرصه انتخابات و سیاست شود، سومین نامزد "نظامی" بعد از محسن رضایی و باقر قالیباف است که البته از نظر جایگاه و موقعیت و وزانت "نظامی"؛ سردار سلیمانی بیشتر به محسن رضایی(و بیشتر از رضایی البته) شباهت دارد تا قالیباف.»

هدایتی در ادامه خاظر نشان کرده است:« سردار سلیمانی دارای چهره ای وارسته در میان اقشار مختلف مردم(حتی اقشار سکولار و ملی گرا و ..است) و اسطوره ای و شبیه به سرداران اولیه سپاه چون همت و باکری و خرازی است و در خرداد 96- سردار قاسم سلیمانی "قهرمان مرگ داعش" خواهد بود».

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 96 در دو فرض کلی قابل تحلیل است:

-تایید صلاحیت و حضور حسن روحانی به عنوان نامزد دولت مستقر و اعتدالیون و اصلاح طلبان و ...در این صورت حضور و "اجازه" یافتن احمدی نژاد برای حضور در انتخابات، شرایط دوقطبی را بسیار شدید خواهد کرد و بهترین هدیه ممکن(!) به حسن روحانی خواهد شد؛ رای روحانی بسیار بیشتر از 92 خواهد شد و عملا "تنها نامزد غیرنظامی اصولگرایان که توانایی رای آوری ورای سبد رای سنتی این جریان را دارد" یعنی احمدی نژاد، کارش "تمام شده" خواهد بود.

-رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی و حضور یک نامزد جایگزین مثل اسحاق جهانگیری یا ظریف و نوبخت و ...از طرف جناح اعتدال-اصلاح و از سوی دیگر، حضور "با اعتماد به نفس تر" نامزد احتمالی اصولگرایان و نظام در رقابت، در این حالت احتمالا احمدی نژاد هیچ شانسی برای تایید صلاحیت نخواهد داشت.

اما شرایط خرداد 96 اینگونه خواهد بود:

-در داخل: تداوم وضعیت رکود اقتصادی و عدم میوه دهی برجام و ناکام ماندن سیاست بازکردن درها توسط حسن روحانی یا نشانه های ضعیف رفع رکود و شروع رونق، غلبه و قلیان مطالبات و آغاز دلسردی عمومی از حسن روحانی.

پیروزی حسن روحانی(با شرط حضور) در حالت بالا، جز با حرکت 4WD و بسیج تمام قد به میدان آمدن "رئیس دولت اصلاحات، هاشمی رفسجانی، حسن خمینی و همه پتانیسیل رسانه ایی-فضای مجازی-طبقه متوسط جریان اصلاح طلب بعلاوه "یاران دوازدهم خارج نشین"، ممکن نخواهد شد(که البته چاره و جایگزینی جز این هم ندارند) یعنی "تکرار" تجربه انتخابات مجلس دهم.

-با فرض حضور حسن روحانی، انتخاباتی شبیه سال 1380 روی خواهد داد: 5-6 نامزد درجه دوم اصولگرا برای گرم کردن خود و تنور انتخابات و البته توهم شکستن آرای روحانی به میدان می آیند و قطعا روحانی پیروز می شود.

در خارج: اضمحلال یا سرکوبی شدید داعش در منطقه(به خصوص عراق و سوریه) و شرایط "مرگ داعش"و باقی ماندن شرایط نزاع با عربستان سعودی در حوزه های دیگر منطقه و رئیس جمهوری در آمریکا که قطعا ملایمت باراک اوباما را نخواهد داشت و کفه را به سمت بلوک سعودی سنگین تر خواهد کرد(چه هیلاری کلینتون چه ترامپ)

فکر می کنم پیچیده ترین حالت انتخابات 96 عدم حضور حسن روحانی و حضور احتمالی و البته فعلا "بعید" چهره ای مثل سردار قاسم سلیمانی باشد، احتمالی که حسام الدین آشنا در پستی جنجالی به آن پرداخت

سردار سلیمانی اگر بخواهد وارد عرصه انتخابات و سیاست شود، سومین نامزد "نظامی" بعد از محسن رضایی و باقر قالیباف است که البته از نظر جایگاه و موقعیت و وزانت "نظامی"؛ سردار سلیمانی بیشتر به محسن رضایی(و بیشتر از رضایی البته) شباهت دارد تا قالیباف.

کسانی که سیاست ایرانی را رصد می کنند می دانند که مصونیت و حتی کاریزمای محسن رضایی (به عنوان فرمانده سپاه که وارد سیاست شد) تا انتخابات 84 تقریبا حفظ بود و ازاین مقطع بود که "وزانت سیاسی" خود را از دست داد و ...یا همینطور قالیباف در انتخابات 84 جهش قابل ملاحظه ای داشت اما خیلی زود ایرباس بخت او افول کرد.

حالا این تجربه پیش روی سردار سلیمانی است با این تفاوت که "کاریزما و موقعیت و "موانع جبری و غیر جبری" عدم تخریب سلیمانی در رسانه های داخل بسیار بالاتر از رضایی و قالیباف است".

سردار سلیمانی دارای چهره ای وارسته در میان اقشار مختلف مردم(حتی اقشار سکولار و ملی گرا و ..است) و اسطوره ای و شبیه به سرداران اولیه سپاه چون همت و باکری و خرازی است و در خرداد 96- سردار قاسم سلیمانی "قهرمان مرگ داعش" خواهد بود.

سردار سلیمانی،غول مرحله آخر و صدام تر از صدام را کشته است! موقعیتی که نه رضایی، نه قالیباف و نه هیچ کدام از چهره های نظامی کشور آن را نداشته اند.

حضور و پیروزی احتمالی قاسم سلیمانی -که البته خورده شیشه های انحرافی احمدی نژاد را هم ندارد- به معنی اقبال مردم به یک "قهرمان انقلابی استکبار ستیز" و ..است که بسیار مورد "تاکید" است و البته جبران قدرت گیری چهار ساله بلوک هاشمی رفسنجانی در سالهای اخیر و ...

احتمالا به این فکر می کنید که ممکن است "رسانه های فارسی زبان خارج از کشور" در مقطع انتخابات ریاست جمهوری، دست به تخریب گسترده سردار سلیمانی بزنند، این جریان اگر با نقد داخلی و همراهی خاتمی-هاشمی-روحانی و رسانه های مجازی داخلی همراه نباشد، اقبالی نخواهد یافت و "ابتر " باقی خواهد ماند و حتی سکوت این بلوک در برابر سردار سلیمانی می تواند احتمال پیروزی سردار سلیمانی را پررنگ تر کند

ارسال نظر: