تصویب بازی های فکری سنتی در نشست عادی شورای حکام

کدخبر: 2035976

برگزاری دومین فستیوال تحقیقاتی مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران ICH با موضوع بازی های سنتی (پازل های فکری) در سومین نشست عادی شورای حکام تصویب شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، پس از برگزاری نخستین فستیوال تحقیقاتی مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران با موضوع عروسک های سنتی کشورهای آسیای مرکزی و غربی، که با حمایت کشورهای عضو منطقه و همچنین مراکز و سازمان های غیردولتی مواجه شد مقدمات دومین فستیوال تحقیقاتی نیز در مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران فراهم شد.

«یدالله پرمون» رئیس مرکز مطالعات منطقه ای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو با اعلام این خبر گفت: در نخستین فستیوال تحقیقاتی که با موضوع عروسک های سنتی آسیای مرکزی و غربی با شرکت و حمایت نمایندگان کشورهای عضوICH از جمله ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان و همکاری و مشارکت سمن ها و نهادهای غیردولتی انجام گرفت تصمیم گرفتیم که دومین فستیوال تحقیقاتی را با همکاری کشورهای عضو برگزار کنیم.

او گفت: دومین فستیوال تحقیقاتی با موضوع بازی های سنتی فکری( بازی های فکری و تخته ای) باهدف افزایش آگاهی و انجام فعالیت های تحقیقاتی در سال آینده برگزار می شود.

رئیس مرکز مطالعات منطقه ای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی همچنین به پیشینه این بازی ها اشاره کرد و افزود: با توجه به مطالعات و کاوش های باستان شناسی در سایت های تاریخی چون شهر سوخته و جیرفت مشخص کرد که برخی از بازی های سنتی از قبیل تخته از قدمت طولانی در ایران برخوردار است از همین رو برنامه ریزی کردیم تا پس از تصویب در سومین نشست عادی مرکز میراث فرهنگی ناملموس برگزاری این فستیوال را در دستور کار قرار دهیم.

این موضوع درحالی در سومین نشست عادی شورای حکام مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران مطرح شد و به تصویب رسید که بسیاری از اعضای این مرکز از جمله نماینده کشور افغانستان از برگزاری این فستیوال استقبال کرد و به برخی بازی های سنتی و فکری اشاره کرد که در میان برخی کشورها مشترک است.

ارسال نظر: