اردوغان از حضور روسیه، ایران و آمریکا در سوریه انتقاد کرد

کدخبر: 2036126

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حضور روسیه، ایران و امریکا را در سوریه محکوم کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، اردوغان در مراسم پنجاه و سومین سالگرد فتح استانبول به دست عثمانی‌ها که به گزارش رسانه‌های ترکیه با حضور «حدود یک میلیون» شرکت کننده برگزار شد، انگشت اتهام را به سمت این سه کشور نشانه گرفت.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، آنکارا با هدف ساقط کردن دولت سوریه به دامن زدن به آتش جنگ در کشور همسایۀ خود پرداخته است. ترکیه با اقداماتی نظیر چشم پوشی از حضور داعش در سوریه و یا خرید غیرقانونی نفت از آنان از این گروه تروریستی حمایت کرده است.

پرس تی وی نوشت: علاوه بر ایران که مستشاران زمینی خود را با مجوز دولت دمشق به سوریه اعزام کرده است، امریکا و روسیه نیز برای جنگ با گروه تکفیری داعش حضور نظامی در سوریه دارند.

ترکیه همچنین متهم به استفاده ابزاری از میلیون‌ها پناهجوی سوری در جهت دستیابی به منافع خود در اتحادیه اروپا شده است.

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در استانبول گفت: «روسیه و ایران (در سوریه) چه کاری دارند؟»

وی همچنین بار دیگر از امریکا به دلیل انتشار تصاویری که نشان می‌دهد نیروهای امریکایی لباس‌هایی با علامت یگان‌های کُرد مدافع خلق (وای.پی.جی) طی عملیاتی در سوریه به تن دارند، انتقاد کرد.

وی افزود: «سربازان امریکایی که نشان‌های یک سازمان تروریستی را بر تن دارند آنجا چه می‌کنند؟»

امریکا بر خلاف ترکیه وای.پی.جی را یک سازمان تروریستی نمی‌داند. این در حالی است که مقامات امریکایی پس از آن اعلام کردند که سربازان این کشور اجازه پوشیدن لباس‌هایی با نشان وای.پی.جی را نداشته‌اند.

ترکیه در مبارزاتی که خود آن را جنگ علیه داعش می‌نامد، به نیروهای کُرد از جمله حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیز حمله کرده است. پ.ک.ک سه دهه است که برای خودمختاری در مناطق جنوب شرقی ترکیه مبارزه می‌کند و آنکارا و واشنگتن آن را سازمانی تروریستی می‌دانند.

از اواخر سپتامبر 2014 (اوایل مهرماه 1393) امریکا و برخی از هم‌پیمانانش بدون مجوز دمشق یا سازمان ملل حملات هوایی علیه آنچه مواضع داعش می‌نامند انجام می‌دهند.

در این میان تهران خواستار یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه شده است و همواره تاکید می‌کند که سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تنها به دست مردم این کشور مشخص شود.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده است از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

گفته می‌‍شود حدود 23 میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور جنگ‌زده نیز آواره شده‌اند.

ارسال نظر: