رئیس کمیسیون اروپا و "ولادیمیر پوتین" دیدار می‌کنند

کدخبر: 2036314

"ژان کلود یونکر" رئیس کمیسیون اروپا تایید کرد که دعوت روسیه را برای شرکت در گردهمایی بین المللی اقتصاد "SPIEF" و دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پذیرفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تارنمای نیویوروپ نوشت: پذیرش دعوت روسیه برای حضور در این گردهمایی که در تاریخ 16 ژوئن (27 خرداد) برگزار خواهد شد، احتمالابه جنجال ها بر سر روابط تحت فشار اتحادیه اروپا و روسیه دامن خواهد زد.

این گزارش افزود: تا همین 10 روز پیش، مقامات اروپایی همچنان تاکید داشتند، معلوم نیست یونکر دعوت کرملین را برای شرکت در این گردهمایی بین المللی که قرار است در «سن پترسبورگ» (دومین شهر بزرگ روسیه) برگزار شود، بپذیرد هر چند که همان موقع هم مقامات روسیه از این مساله آگاه بودند که وی در این نشست حضور خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، دیدار یونکر با توجه به احتمال تصمیم گیری درباره تمدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه اهمیت می یابد و می تواند موضع پوتین را تقویت کند. رئیس کمیسیون اروپا که در موضع گیری هایش، خواستار «روابط عملی» با مسکو است، با انتقادهایی از سوی برخی از مقام های اروپایی علاقه مند به حفظ تحریم های روسیه مواجه است.

یونکر نخستین مقام ارشد یک نهاد اتحادیه اروپا است که از زمان اعمال تحریم ها علیه روسیه در مارس 2014 (اسفند 92) به بهانه الحاق کریمه به این کشور و حمایت از جدایی طلبان شرق اوکراین، از روسیه دیدن می کند.

گردهمایی بین المللی اقتصاد یک رویداد تجاری در روسیه است که از سال 1997 تاکنون هر ساله در شهر سن پتزبورگ برگزار شده است. پوتین از سال 2005 میلادی، در این نشست شرکت کرده است.

خبرگزاری دولتی ایتارتاس روسیه در گزارشی در همین زمینه نوشت: هر ساله 10 هزار نفر از هفتاد کشور در این نشست حضور می یابند. برخی از منابع خارجی شمار شرکت کنندگان در این نشست را بسیار کمتر اعلام کرده اند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه ای که مارس 2016 (اسفند 94- فروردین 95) صادر شد، تاکید کردند که هر گونه تغییری در تحریم های روسیه مشروط به روند توافق صلح درباره اوکراین است و خواستار سیاست های دفاعی بهتر در مقابل تهدیدهای مختلف روسیه شدند.

آنها در عین حال بر «تعامل گزینشی با روسیه» و «ضرورت تعامل بر اساس تماس مردم با مردم» تاکید کردند.

یونکر در نامه ای به پوتین در ماه نوامبر 2015 (آبان- آذر 94) پیشنهاد روابط تجاری نزدیک تر بین اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اورسیا به ریاست روسیه را به محض اجرای آتش بس در اوکراین مطرح کرد که با مخالفت پوتین مواجه شد.

رئیس کمیسیون اروپا در اکتبر 2015 (مهر-آبان 94) نیز با بیان این که نمی توان با «سیاست مقابله با روسیه پیش رفت» و اروپا نباید از آمریکا «دستور بگیرد» به جنجال ها دامن زد.

پوتین جمعه هفته پیش، در یک دیدار رسمی از یونان بشدت از سیاست غرب علیه مسکو انتقاد و اتحادیه اروپا و آمریکا را به ایجاد محدودیت های تجاری در همکاری با روسیه در حوزه های انرژی و تجاری متهم کرد.

برخی ازکشورهای دوست روسیه در اتحادیه اروپا مخالف حفظ تحریم های این کشور هستند. «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان چهارشنبه هفته پیش پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود گفت: مجارستان تصمیم گیری درباره تمدید خودکار تحریم های روسیه را که تا پایان ماه ژوییه (9 مرداد) ادامه دارد، نخواهد پذیرفت.

مجارستان تاکنون مخالفت خود را با تحریم های روسیه ابراز کرده زیرا مسکو یکی از بازارهای مهم برای کالاهای مجارستان است. این کشور با این حال اعلام کرده که از موضع اتحادیه اروپا پیروی خواهد کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: