گزارش «نسیم آنلاین» از انفعال دولت یازدهم در دریافت بدهی‌های ایران؛

باجِ ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی دولت روحانی به دو کشور کوچک عربی

کدخبر: 2036341

در شرایطی که کشورهای سودان و اردن با تبعیت از عربستان به توهین ملت ایران مشغول هستند دولت روحانی هیچ اقدامی برای بازپس‌گیری طلب ۳ هزار میلیاردی ایران از این کشورها نمی‌کند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: چند ماهی است که به شاخ و شانه کشیدن کشورهای نه چندان قدرتمند و بعضا کوچک منطقه برای کشورمان عادت کرده‌ایم! در همین راستا دو روز پیش نیز خبری در خصوص اظهارات تند یکی از مقامات کشورهای منطقه درباره ایران منتشر شد. "احمد بلال" وزیر اطلاع رسانی سودان در گفتگو با روزنامه عربستانی الشرق الاوسط به تبعیت از مقامات عربستانی گفته که کشورش قصد عادی سازی روابط خود با ایران را ندارد! وی همچنین در اظهارنظری دیگر ایران را متهم به دخالت در امور داخلی سوریه، یمن، لبنان و عراق کرد و کشور ما را خطرناک‌تر از داعش دانست!

این اظهارات در شرایطی بر زبان این مقام سودانی جاری شد که به نظر می‌رسد، رخوت و سستی در سیاست خارجی کشور فراگیر شده ، به طوری که هر دولتی به خود اجازه می‌دهد که در روابط دو جانبه خود و یا در سازمان‌های بین‌المللی به ملت بزرگ و خویشتندار ایران توهین کند!

نمونه این اظهارات و توهین‌ها طی سه سال گذشته به کرات مشاهده شده است. در فرودگاه‌های عربستان سعودی به زائرین ما توهین و هتک حرمت شد. صدها نفر از حجاج مظلوم ایرانی در حادثه منا در فجیع ترین وضعیت به شهادت رسیدند. ایرانیان مقیم عربستان که برای کارهای اقتصادی و ... آنجا هستند به شدت تحت فشار قرار می‌گیرند. پلیس امارات هر روز شهروندان ایرانی خود را تحت فشار قرار می‌دهد. حتی شنیده می‌شود به نمایندگان دولت ما برای حضور در عربستان ویزا داده نمی‌شود. بحرین از هیچ توهینی به کشورمان فرو گذار نمی‌کند. کویت و قطر هر روز کوک‌های ناسوز کوک می‌کنند. جالب اینجاست که جدیدا کشورهای ضعیفی مانند سودان، جیبوتی و مالدیو هم در این طیف قرار گرفته و برای ایران شاخ و شانه می‌کشند! حتی کشور ضعیف اردن هم گستاخی خود را در برابر ایران به حد نهایت رسانده است.

در این میان دستگاه دیپلماسی کشور کماکان چهارماه بعد از برجام، سرگرم ورود تشریفاتی هیاتهای اروپایی است که بعد از برجام برای فروختن کالاهایشان به ایران می‌آیند.

اما ناگهان اتفاق جالب دیگری نیز رخ می‌دهد"سازمان همکاری‌های اسلامی در چند بندِ قطعنامه خود ایران را محکوم می‌کند"، ولی مقامات وزارت امورخارجه ایران متاسفانه تنها نظاره‌گر هستند.

در این شرایط دولتمردان هیچ توجهی به ظرفیت‌های متقابل کشورمان برای مقابله با این اقدامات مذبوحانه ندارند. به عنوان مثال ما سالهاست که از برخی کشورهایی که امروز برای شیوخ عرب خلیج فارس خوش خدمتی می‌کنند، طلب داریم، ولی دولت روحانی هیچ اقدامی برای بازپس گیری مطالبات کشور انجام نمی‌دهد.

در این خصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از نقش مهمی برخوردار هستند. اما متاسفانه این دستگاه‌ها هیچ اقدامی برای بازپس گیری بدهی ایران انجام نداده اند. مجموع طلب ایران از دو کشور اردن و سودان حدود 750 میلیون دلار است که معادل آن به تومان چیزی در حدود 3 هزار میلیارد می‌شود. اما جالب اینجاست که سازمان سرمایه گذاری خارجی نه تنها عزمی برای وصول این طلب های خارجی ندارد، بلکه محمد خزاعی رئیس این سازمان دریافت این مطالبات را از اولویت سازمان سرمایه گذاری خارجی خارج کرده است.

این در حالی است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی کل پول‌های آزاد شده ایران بعد از اجرای برجام که دولت می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد، 4.5 میلیارد دلار است.

با این تفاسیر می‌توان گفت با دریافت طلب‌های ایران از دو کشور اردن و سودان می‌تواند مشکل نقدینگی و رکود بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور را حل کرد. باید دید مسئولان چه زمانی به فکر می‌افتند که برای بازپس گیری بدهی‌های ایران اقدام کنند. آیا باید منتظر توهین و تحقیر بیشتری از سوی کشورهای ضعیف منطقه باشیم؟

ارسال نظر: