رئیس پلیس آگاهی ناجا در نشست خبری اعلام کرد:

۹۰ درصد سرقت‌ها مربوط به خودروهای داخلی است/ پراید پر سرقت‌ترین خودروی کشور

کدخبر: 2036466

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه تنها یک مدل خودرو ۷۰ درصد سرقت‌ها را به خود اختصاص داده است، گفت: پراید پر سرقت‌ترین خودروی کشوراست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار محمدرضا مقیمی در نشست خبری با اشاره به نقش رسانه ها در توسعه امنیت اظهار کرد: اصحاب رسانه می توانند در ایجاد آرامش روانی جامعه و توسعه امنیت سردمدار و پرچمدار باشند چرا که آنها می‌توانند با اطلاع رسانی دقیق و به موقع در راستای ارتقاء آرامش روانی جامعه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه جرم در دنیا سیار و درحرکت است، افزود: هر جرمی که در دنیا اتفاق می افتد می تواند در کشور ما هم ممکن شود. اما نکته قابل توجه این است که آمار وقوع جرم در کشورهای مختلف، متفاوت است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: خوشبختانه درصد بسیاری از جرایم در برخی استان ها عدد صفر دارند، به طور مثال آدم ربایی در بسیاری استان ها اتفاق نمی افتد.

توسعه امنیت ؛ نیازمند مشارکت همگانی

وی بیان کرد: آرامش و امنیت مطلوبی در کشور حاکم است و برای توسعه امنیت نیاز به مشارکت همگانی و حضور دستگاه های مسئول است.

این مقام مسئول تأکید کرد: باید با انعکاس اخبار انتظامی به دنبال تزریق آرامش روانی در جامعه باشیم و مردمی کردن پلیس آگاهی به کمک اصحاب رسانه امکان پذیر است.

سیر نزولی وقوع جرایم جنایی در کشور

وی در ادامه در خصوص جرایم جنایی، مطرح کرد: در بحث جرایم جنایی سیر نزولی داریم و در پنج سال گذشته تعداد جرایم در این حوزه روند نزول و کاهش دارد.

سردار مقیمی مطرح کرد: نرخ قتل در کشور در سال 93، 2.5 درصد و در سال 94، 2،4درصد بوده و این نرخ در هر یکصدهزار نفر محاسبه می شود.

به گفته این مقام انتظامی، سیر نزولی جرایم جنایی بیانگر این است که شهروندان به هشدارهای عمومی و ارائه داده شده توسط پلیس توجه دارند، اگرچه میزان توجه به هشدارها ایده ال نیست.

سردار مقیمی خاطر نشان کرد: بیشترین انگیزه ها در قتل نزاع بوده و اختلافات قبلی بین قاتل و مقتول عامل اصلی وقوع این جرم می باشد.

نقش وابستگان در وقوع 31 درصد از قتل‌ها / کاهش وقوع قتل

وی یادآور شد: 31 درصد از قتل ها مربوط به قتل های خانوادگی است و مقتول توسط یکی از بستگان به قتل رسیده است، این رقم قابل توجه بوده و نیاز است جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی در این حوزه متمرکز شوند.

وی اضافه کرد: در دو ماه امسال وقوع قتل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 6 درصد کاهش یافته است.

وقوع 37 درصد از قتل ها توسط سلاح سرد و 35 درصد با سلاح گرم

سردار مقیمی خاطر نشان کرد: در سال 94 ، 37 درصد از قتل ها با سلاح سرد و 35 درصد با سلاح گرم اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه پیگیری جرایم جنایی، عنوان کرد: در این کارگروه از ظرفیت پیشکسوتان نیز بهره برده ایم و 26 درصد کشف قتل در سال 94 مربوط به قتل های معوقه است. قتل هایی که گاها مربوط به 15 یا 20 سال گذشته بوده اند.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به دستگیری یک گروه از مجرمین در استان گلستان در سال 94 ، مطرح کرد: این گروه در سال های قبل نیز سابقه شرارت و قتل نیز داشته اند.

هزینه در تزریق تجهیزات به پلیس آگاهی سرمایه گذاری برای کاهش جرم است

رئیس پلیس آگاهی ناجا از رشد 18 درصدی پیگیری پرونده های قتل نسبت به سنوات گذشته خبر داد و افزود: یکی از دلایل این موفقیت تزریق تجهیزات به روز و نوین بوده است. اساسا به نتیجه رسیدن پرونده های قتل سال های قبل نیز نتیجه به کارگیری تجهیزات نوین بوده است.

وی تأکید کرد: هزینه کرد در خصوص تزریق تجهیزات نوین به پلیس آگاهی منتج به کشف علمی جرم و کاهش جرایم می شود.

52 درصد از سرقت ها؛ خرد و 47 درصد کلان/ وقوع سرقت های مسلح زیر یک درصد

رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با اشاره به روند سرقت ها بیان کرد: 52 درصد از سرقت ها از نوع خیابانی و خرد و 47 درصد مربوط به سرقت های مهم و کلان است.

وی اشاره کرد: سرقت های مسلحانه زیر یک درصد است اما همین آمار نیز برای جامعه ما قابل قبول نیست و پرونده سرقت های مسلحانه تا دستگیری سارقان، مختومه اعلام نمی شود.

برخورد با جرایم خشن از اولویت های پلیس آگاهی

این مقام عالی انتظامی تأکید کرد: سرقت های مسلحانه جزء جرایم خشن محسوب می شود و اولویت پلیس آگاهی نیز برخورد با این جرایم است.

وی یادآور شد: تمام سرقت های مسلحانه بلافاصله پیگیری و پی جویی می شود و در مواردی کشف این سرقت های مسلحانه کمتر از 24 ساعت بوده است اما گاهی اوقات نیز کشف سرقت های مسلحانه چندین ماه طول می کشد.

سردار مقیمی با اشاره به حادثه گلپایگان ، عنوان کرد: در این پرونده نیز مجرمان سابقه دار بودند و توسط پلیس آگاهی شناسایی و رصد و در نهایت دستگیر و مجازات شدند.

ارتقاء ایمنی بانک ها و مراکز تجاری یک ضرورت است

رئیس پلیس آگاهی ناجا یکی از مشکلات را در حوزه سرقت مربوط به سرقت از بانک ها و بنگاه های معاملاتی و تجاری، عنوان کرد و افزود: عمدتا در بانک ها ، بانک های دولتی و در مراکز تجاری نیز مراکزی که به لحاظ ایمنی سطح ضعیف و متوسطی دارند مورد دستبرد قرار می گیرند.

وی گفت: بانک های دولتی در خصوص استفاده از تجهیزات ایمنی و امنیتی بسیار ضعیف عمل می کنند.

سردار مقیمی در کارگیری نگهبان مسلح در بانک ها و استفاده ازتجهیزات مدرن ، تأکید کرد و کفت: بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی تجهیزات ایمنی بیشتری دارند در مراکز تجاری که توجه امنیتی و به کارگیری موارد ایمنی لحاظ نشده است نیز درصد وقوع سرقت بیشتر است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه برخی از بانک ها و مراکز تجاری به لحاظ موقعیت جغرافیایی، دسترسی مردمی و ... مناسب طراحی و ایجاد نشده اند، افزود: ایجاد مراکز تجاری و اماکن مالی باید با مشاوره پلیس نظارت بر اماکن عمومی صورت بگیرد که متأسفانه بسیاری این روند را رعایت نمی کنند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه وقوع سرقت مربوط به سازوکار حمل طلای کیفی است. صاحبان کیف سیار طلا توسط سارقان رصد می شوند و به عنوان سیبل متحرک محسوب می شوند.

وی افزود: باید روش های پیشگیرانه و تدابیر امنیتی در این راستا لحاظ شوند و صاحبان مشاغل به ویژه طلاسازها و حاملین طلاهای کیفی حتما از مشاوره پلیس، به کارگیری تجهیزات ایمنی و تنظیم برنامه های رفت و برگشت به صورت محرمانه و متغیر بهره ببرند.

سردار مقیمی مطرح کرد: مشاوره ها و خدمات پلیس پیشگیری و کلانتری ها می تواند به این اصناف کمک کند و لازمه این کار این است که شهروندان در کنار استفاده از خدمات پلیس پیشگیری از مشاوره و هشدارهای پلیس آگاهی نیز بهره ببرند.

وی باتأکید بر اینکه لازمه کاهش قتل ها و سرقت ها ارتقاء فرهنگ عمومی و آسیب شناسی است مطرح کرد: شیوه و شگرد سرقت های مسلحانه نیز خشونت آمیزتر شده است و لازم است این روند نیز آسیب شناسی شود.

نقش قرارگاه مبارزه با سرقت در کاهش سرقت ها/ کاهش 5.5 درصدی سرقت

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت ، عنوان کرد: با راه اندازی این قرارگاه و تشدید مبارزه با سرقت کاهش وقوعات و افزایش کشفیات داشته ایم.

وی از کاهش 5/5 درصد وقوع سرقت در سال 94، خبر داد و افزود: در سال 93، افزایش وقوع سرقت را ثابت و در سال 94 به سمت کاهش بردیم. این روند با اقدامات و برنامه ریزی پلیس آگاهی حاصل شد اما لازم است در این راستا دستگاه های دیگر نیز پلیس را همراهی کنند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه نزدیک به 90 درصد سرقت های خودرویی مربوط به سرقت داخلی است، گفت: در این حالت دو فرضیه وجود دارد؛ فرضیه اول ، افزایش تعداد نرخ خودرو و افزایش سرقت است و فرضیه دوم، مربوط به ایمنی خودروها است.

وی عنوان کرد: یک مدل از خودروی داخلی نزدیک به 70 درصد از سرقت ها را شامل می شود و این به دلیل ایمنی ضعیف این خودرو است.

سردار مقیمی با اشاره به سرقت وسایل و تجهیزات خودروها ، عنوان کرد: در راستای کاهش سرقت وسایل داخل خودرو می توان با بیمه کردن اقلام داخل خودرو از جهت کالایی اقدام کرد. اتخاذ این روش باعث می شود بازار خرید اجناس دست دوم خودرو کاهش یابد و دیگر سارقی نتواند اقدام به فروش لوازم و تجهیزات خودرویی کند.

وی گفت: گردش خرید و فروش اموال دست دوم و اسقاطی باعث داغ شدن بازار سرقت در حوزه خودرو شده است و ارائه کالا به جای پرداخت پول به مالباخته می تواند این بازار را به رکود ببرد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: پلیس آگاهی طی جلسات مختلفی پیشنهادات خود را به خودروسازان ارائه کرده است و صنعت خودرو نیز در تلاش است در راستای افزایش ایمنی خودروها اقدامات مطلوبی انجام دهد.

سردار مقیمی بیان کرد: از مجموع سرقت های صورت گرفته در سال گذشته 90 درصد، کشف شده است در تهران بزرگ و سایر استان ها کشفیات خوبی و همچنین دستگیری سارقان اتفاق افتاده است.

این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: پلیس برای کاهش سرقت برنامه های اجتماعی و طرح های عملیاتی را دنبال می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز از اولویت های این پلیس است، خاطر نشان کرد: با راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت در این حوزه اقدامات مثبتی انجام شد. مبارزه با قاچاق سوخت ابتدا در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت و به تدریج کالاهای دیگر نیز در لیست مربوطه افزوده شد.

تشدید مبارزه با قاچاق/ رشد 22 درصدی انهدام باندهای قاچاق

رئیس پلیس آگاهی ناجا تأکید کرد: تمرکز پلیس آگاهی مبارزه با پرونده های کلان قاچاق و دانه درشت ها است و خوشبختانه در این ر استا نیز موفق بوده ایم.

وی گفت: در دو ماهه سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ریالی، 15 درصد رشد در کشفیات داشته ایم.

سردار مقیمی ادامه داد: در پرونده های بالای 500 میلیون تومان در سال 94 نسبت به سال 93، نیز رشد 25 درصدی کشفیات داشته ایم.

این مقام عالی انتظامی مطرح کرد: در دو ماهه ابتدا امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد افزایش در ارزش ریالی پرونده ها داشته ایم. این بیانگر این است که توانسته ایم تعداد کمی پرونده ها را کاسته و کشفیات به لحاظ ارزش ریالی را افزایش دهیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در پرونده های بالای یکصد میلیون تومان 23 درصد افزایش کشف و در پرونده های 500 میلیون تومان، 176 درصد افزایش کشف داشته ایم.

وی خبر داد: برخورد با باندهای قاچاق کالا و ارز در دو ماهه امسال نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است.

ارسال نظر: