اندیشکده "بروکینز":

برجام حمله نظامی را آسان‌تر می‌کند/ ایران توان افزایش غنی‌سازی ندارد

کدخبر: 2036706

دو چهره سیاسی آمریکایی و سفیر امارات متحده عربی در نشست اندیشکده "بروکینز" به مسأله توافق هسته‌ای با ایران پرداختند و مسائل قابل توجهی را به زبان آوردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: روز گذشته (سه شنبه) نشستی با موضوع توافق هسته‌ای با ایران در اندیشکده «بروکینگز» در آمریکا برگزار شد که «رابرت اینهورن» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا، «ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا و «یوسف العطیبه» سفیر امارات در این کشور، مهم‌ترین سخنرانان آن بودند.

در این نشست در ابتدا «رابرت اینهورن» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا به بیان نظراتش درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت و گفت: بعد از 15 سال که عمر توافق هسته‌ای به پایان می‌رسد هم، تهران قادر به افزایش توان غنی‌سازی خود نخواهد بود.

او سپس افزود: «آن‌ها امروز می‌گویند که در آینده غنی‌سازی صنعتی خواهند داشت تا نیاز رآکتورهای خود را تأمین کنند. اما واقعیت این است که ایران برای دهه‌ها رآکتورهای خود را نخواهد داشت و نیازمند خارجی‌ها خواهد ماند».

عضو سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «در این مسیر احتمالا روسیه اصلی‌ترین تأمین کننده آن‌ها خواهد بود. روس‌ها هم همواره بر فروش سوخت برای تأمین نیاز رآکتورها تأکید کرده‌اند، که همین امر منطق داشتن برنامه صنعتی را از بین می‌برد و آن‌ها هیچ توجیه مشروعی نخواهند داشت. به همین جهت ایران هرگز «توجیه مشروعی» برای حرکت به سمت افزایش ظرفیت غنی‌سازی نخواهد داشت»

در ادامه «یوسف العطیبه» سفیر امارات در آمریکا به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت توافق هسته‌ای تنها در صورتی توافق خوبی است که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را متوقف کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امارات توافق هسته‌ای با ایران را توافق خوبی می‌داند، گفت: «در صورتی که توافق جنبه دیگر رفتارهای ایران، یعنی حمایت ایران از حزب‌الله، فعالیت این کشور در عراق، حمایت آن‌ها از حوثی‌های یمن و اقداماتشان در شرق عربستان و بحرین را متوقف کند، در آینده از این توافق با عنوان توافقی خوب یاد خواهد شد.»

وی افزود: «اما اگر از کنار این جنبه عبور شود، آن وقت از این توافق با عنوان یک توافق بد یاد می‌شود. به همین خاطر بر خلاف کسانی که می‌گویند اکنون باید توافق را قضاوت کرد، من می‌گویم که قضاوت در مورد این توافق تازه آغاز شده است.»

سفیر امارات در واشنگتن که به نوشته رسانه‌های آمریکایی پیش از توافق هسته‌ای لابی گسترده‌ای را برای سخت‌گیرانه‌تر کردن برجام انجام داده بود، در ادامه با اشاره به یادداشتی که علیه ایران در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر کرده، مدعی شد که در این یادداشت حقایق را بیان کرده است.

عطیبه دولت باراک اوباما را هم به ارسال پیام‌های متناقض متهم کرد و گفت کاخ سفید از سویی برای محدود کردن ایران تلاش می‌کند و از سوی دیگر اروپایی‌ها را به تجارت با ایران تشویق می‌کند.

«ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز یکی از سخنرانان این نشست بود و درباره حمله نظامی به ایران سخن گفت.

او در ابتدا گفت: «حتی بعد از اتمام عمر توافق هسته‌ای، واشنگتن ابزارهای کنونی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار خواهد داشت و اگر ایران به سمت سلاح اتمی حرکت کند، آمریکا می‌تواند به تحریم یا حمله نظامی متوسل شود».

وی به مورد قابل توجه دیگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: «بازگشت ایران به بازارهای جهانی و درگیر شدن این کشور در تجارت خارجی، آسیب‌پذیری این کشور در برابر تحریم‌ها را افزایش خواهد داد.»

ریچارد نفیو افزود:«در پاسخ به کسانی که امکان بازگشت تحریم‌ها را زیر سوال می‌برند، روسیه را مثال می‌زنم. روسیه تولیدکننده به مراتب مهم‌تر نفت است، با این حال ما توانسته‌ایم تحریم‌ها را علیه این کشور حفظ کند.»

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن حتی می‌تواند از حمله نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. به گفته وی، در آن صورت هم برجام به واشنگتن کمک خواهد کرد تا بداند که «آن‌ها چه دارند و تأسیساتشان کجا است.»

نفیو در این نشست بار دیگر تأکید کرد که واشنگتن باید همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی خود با کشورهای منطقه را علیه ایران افزایش دهد.

ارسال نظر: