یاسر جلالی:

سخنان انتقادی رئیسی درباره "مشهدمال" و "جهان‌مال"، دعوت به چالش برائت از ضد ارزشهاست

کدخبر: 2036771

حجت‌الاسلام رئیسی کارهای اقتصادی از نوع مشهدمال و جهان‌مال را مقایر با اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکید کرد که باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ آقای رئیسی با این صحبت‌ها، مجموعه‌های منتسب به نظام و نهادهای عمومی کشور را به یک چالش دعوت کرده‌اند؛ چالش برائت از آنچه مغایر با ارزش‌هاست و اقدام برای اصلاح آنها.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی طی یادداشتی نوشت: دیروز جناب حجت‌الاسلام رئیسی فرموده‌اند: کارهای اقتصادی از نوع مشهدمال و جهان‌مال نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد. امروز باید این سوال را مطرح کنیم که این مجموعه‌ها با حضور برندهای خارجی در آینده چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارند؟

ادای این جملات، اتفاق خیلی بزرگ و عجیب در کشور است. اینکه یک مقام رسمی عالی که قدرت اجرایی یک مجموعه عظیم را هم دارد، این چنین صریح و شجاعانه در مورد موضوعی به این اهمیت که مورد سکوت همگانی نیز هست، صحبت می‌کند، مایه فخر انقلاب و به شدت امیدبخش است.

در شرایط فعلی کشور، شجاعت در نقد و صراحت در طرح اشتباه، آن هم در موضوعی که مستلزم چشم پوشیدن از منافع اقتصادی ظاهراً خیلی زیاد و البته مواجهه با سیل انتقادات مشاوران اقتصادی را در پی دارد، اتفاق نادری است.

من دوست دارم بگویم آقای رئیسی با این صحبت‌ها، مجموعه‌های منتسب به نظام و نهادهای عمومی کشور را به یک چالش دعوت کرده‌اند. چالش برائت از آنچه مغایر با ارزش‌ها و بدیهیات پذیرفته شده انقلاب است و اقدام برای اصلاح آن‌ها.

چند وقتی است که بسیاری از بانک‌ها، مؤسسات، شهرداری‌ها و بدتر از همه، نهادهای انقلابی کشور درگیر گسترش بی‌رویه فضاهای تجاری خیلی خاص نظیر مال سازی شده‌اند. هم‌اکنون چند ده فضا در تهران و کلان‌شهرهای کشور افتتاح شده و شاید ده‌ها برابر آن در حال ساخت است. فضاهایی که مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه را به اندازه چند دهه دچار اعوجاج خواهد نمود و متأسفانه در این چند سال هم اثر سوء کمی نداشته است.

فعالیت‌های اقتصادی این چنین که بخشی از منابع آن هم خرج فرهنگ می‌شود، نه هیچ آورده و برکتی برای فرهنگ دارد و نه نسبتی با شعار اقتصاد مقاومتی.

دیگر وقت آن است که نهادهای انقلابی و مجموعه‌های عمومی، به این چالش بپیوندند. باید این رفتار را اصلاح کرد. اقتصاد مقاومتی با پلاکارد و بنرهای رنگارنگ روی بنای در حال ساختی به نام "مال‌" محقق نمی‌شود.

آقای رئیسی همه را به اقدام و عمل فراخوانده‌اند ...

ارسال نظر: