سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران:

شواهدی داریم که پارتی‌های شبانه هدایت می‌شوند

کدخبر: 2036856

محسنی اژه‌ای گفت: شواهد و قرائنی در دست داریم که نشان می‌دهد پارتی‌هایی که در چند استان کشور برگزار شده، با هدایت یک جریان خاص ترتیب داده شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ظهر امروز و در حاشیه سومین روز سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان تهران گفت: در این پرونده تا آنجا که اطلاع دارم یک نفر بازداشتی وجود دارد و در پرونده پوستین‌دوز نیز هنوز اتفاق مهمی رخ نداده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره درخواست یکی از سران فتنه مبنی بر برگزاری جلسه دادگاه گفت: این فرد بر اساس نظر شورای عالی امنیت ملی در حصر خانگی به سر می‌برند و تا زمانی‌که آن مصوبه پا برجاست نمی‌توان اقدام دیگری در این پرونده داشت.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده موسسه ثامن گفت: در این پرونده در ابتدا همکاری لازم از سوی مدیرعامل موسسه انجام نمی‌گرفت و همان ابتدا اعلام می‌کردند که 2 و نیم میلیون سپرده گذار دارند؛ البته تلاش کردیم کسانی که مبالغ کمتری طلب دارند به طلبشان برسند.

وی ادامه داد: همچنین درباره این پرونده امروز سپرده‌گذاران تا مرز 35 میلیونی طلبشان پرداخت شده است.

اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در خصوص پارتی‌های شبانه برگزارشده در تهران و چند استان دیگر گفت: بررسی‌های ابتدایی ما حکایت از آن دارد که این پارتی‌ها دارد با یک هدایت پشت‌پرده انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته با سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی باید بررسی‌های دقیق‌تر خود را انجام دهند تا مشخص شود که ماجرا دقیقاً به شکلی است اما آنچه امروز ما به آن رسیده‌ایم این است که آن هدایت دارد انجام می‌شود.

وی گفت: برای مثال؛ در پارتی که در تهران بوده، برخی افراد برای جلسات بعدی یا برای دیدار با یک فرد خاص، قرار و مداری گذشتند که همان قرار و مدار در استان خراسان و میان دو نفر دیگر گذاشته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته ما نمی‌گوییم که افرادی که در این پارتی‌ها شرکت کرده‌اند از پشت پرده برگزاری آن باخبر هستند، اما حداقل هدایتگر این پارتی‌ها یک عده یا یک جریان هستند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا دانستن این موضوع که پارتی از جایی هدایت می‌شود یا خیر آیا تأثیری در جرم افراد دارد یا خیر، گفت: این موضوع باید بررسی شود، اما علی‌ایحال آن چیزی که الان دارد بررسی می‌شود، حضور این افراد در پارتی بوده و تخلفاتی که این افراد انجام داده‌اند.

وی افزود: یکی از افرادی که در پارتی سعادت آباد تهران بود در پارتی مشهد و مازندران بوده و این نشان میدهد کسی آنها را هدایت می کرده اما افراد مدعو از قشر مشخصی نبوده اند و شواهد حاکی از این است مسائل خلاف قانون از جمله مشروبات در اینها استفاده می شده که خلاف شرع و قانون است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همه فکر می کنند تهران از همه شهرها برخودار تر است اما طبق گزارش معاونت راهبردی و بنا به گفته های استاندار در برخی از موارد استان تهران از همه محروم تر است.

وی با اشاره به اینکه معاونت راهبردی گزارش جامع از اجزای دستگاه تهیه کرده اند، گفت: سی تیم در غالب تیم های سه نفره به مدت دو ماه تمام نهادهای قضایی استان را رصد کرده اند و در پانصد صفحه این تیم سه نفره گزارشی تهیه و ارسال کردند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بازدید های مسئولان عالی قضایی در شهرستان ها و استان ها گفت:معاونت ها همه به شهرستان ها سفر کرده و رییس قوه قضاییه نیز بازدید هایی از زندان و نهادها و محاکم استان داشتند.

اژه ای به پرونده های پیچیده استان اشاره کرد و گفت: یک قاضی 200تا 240پرونده را بررسی می کند که حداقل این تعداد ماهانه 160پرونده است. از سویی کسانی که مراجعه می کنند هم انتظارات خود را دارند.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص دستاوردهای سفر سه روزه گفت: به صورت ویژه کمک هایی از حیث کارمند و قاضی در سال جاری و سال بعد مقرر شد و علاوه بر این بحث تجهیز ساختمان ها و احداث ساختمان های قضایی هم قرار است در دستور کار استان قرار گیرد.

وی از تشکیل هیاتی ویژه برای رصد مشکلات زندان خبر داد و گفت: ماندن در زندان افرادی که حبسشان تمام شده است و به عنوان مثال برای رد مال مانده اند، دردی دوا نمی کند و حتی می‌توان پیشنهاد عفو برخی از زندانیان که مشمول عفو می‌شوند را داد.

اژه ای اظهار داشت: بیش از چهار هزار نفر که شاکی خصوصی داشتند و رد مال کرده بودند یا تقسیط یا بخشش بدهی آزاد شدند و قرار شد این مسئله ادامه داشته باشد که این از برکات بازدید مستمر مسئولان عالی قضایی از زندان است.

اژه ای به مشکلات سازمان ثبت و پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت ساختمان های این دو سازمان نیز قرار شد کمکهائی اختصاص یابد. هزار و چهل میلیارد تومان پیش بینی کرده بودند که اگر بخواهیم یک سرویس قابل قبول ارائه بدهیم نیازمندیم که این بودجه اختصاص یابد. برای یک سال ممکن است رخ ندهد اما قوه متحول شد که ظرف دو الی سه سال این میزان را تامین کند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت:مسئله زمین خواری در تهران در دو سال اخیر با هماهنگی سایر نهادها رصد شده است. میزانی از این زمین خواری ها در حریم رودخانه ها صورت گرفته است اما به طور کلی میزان تصرفاتی که در داخل حریم تهران بودا است در دو سال اخیر کاهش داشته است.

اژه ای در پاسخ به سوال دیگر ی مبنی بر جزئیات ده پرونده مفتوح اقتصادی تهران گفت: این پرونده ها پرونده های سنگینی است به طور مثال تنها در پرونده رستمی صفا میزان مبلغ بدهی پرونده به هفت هزار میلیارد تومان رسیده است که دادستانی وارد شده است. بخشی از این میزان در اختیار بانکها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از این پرونده ها پولشویی صورت گرفته است، گفت:تسهیلاتی از بانکها گرفته شده است که با ضابطه در اختیار افراد قرار گرفته شده بود.

سخنگوی قوه قضائیه به یکی دیگر از این پرونده های مفتوح اشاره و تصریح کرد:از لحاظ پیچیدگی و مبلغ در پرونده نفتی که دادستان تهران هم به آن اشاره کرده بودند مبلغ بالایی در این پرونده مطرح است به طوری که از بانکها سویفیت آورده بودند اما در نهایت دیدیم که واقعی نبوده است.

وی افزود:وقتی پولشویی صورت گرفته است و متهم همراهی نکند پرونده پیچیدگی هایی خواهد داشت.

اژه ای در رابطه با یکی دیگر از این پرونده ها گفت: ادامه پرونده فساد سه هزار میلیاردی هنوز مطرح است و بحث اجرای برخی از احکام این پرونده مانده است. سخنگوی دستگاه قضا به پرونده بیمه توسعه به عنوان یکی دیگر از پرونده های مفتوح اقتصادی اشاره و تصریح کرد:در این پرونده مبلغ بدهی بسیار بالاست و و کار زیادی می برو که این ها هم در حال رسیدگی است.

ارسال نظر: