حجت‌الاسلام علی ذوعلم در گفتگو با "نسیم آنلاین":

سازمان مدیریت مسجد نیاز به بازتعریف دارد

کدخبر: 2036935

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: ‌ما باید سازمان مدیریت مسجد را بازتعریف کنیم، در حال حاضر هیچ سازمان تعریف شده‌ای در اداره مساجد وجود ندارد و مساجد غالباً با یک نفر مدیریت می‌شود.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » عنوان کرد: قبلاً بارها این بحث مطرح شده که مهندسی فرهنگی مطلوب برای کشور ما بر اساس مبانی اسلامی وجود ندارد، ما باید به سمت مسجدمحوری در تداوم فرهنگ خود بپردازیم.

وی در ادامه افزود: برای انتقال فرهنگ صحیح اسلامی و انقلابی مساجد را باید محور و مرکز قرار بدهیم، این امر به معنی نفی نقشی که سایر نهادهای فرهنگی ایفا می‌کنند نیست بلکه بدین معناست که ما در یک منظومه سامان‌یافته و در تقسیم وظایف منطقی بین نهادهای مردمی، باید به مساجد نقش اصلی را بدهیم! البته این امر مستلزم فراهم کردن مقدماتی است که برخی از این مقدمات به سال‌های طولانی طراحی و اجرا نیازمند است.

حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز این رویکرد در ساماندهی کلان فرهنگی ما مشاهده نمی‌شود،‌ افزود: ما در گزارش‌هایی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مراجع برنامه‌ریزی می‌بینیم ، نمی‌توانیم دفاعی داشته باشیم. همانطور که گفتیم به یک مجموعه سیاست‌گذاری‌ها در عرصه‌های مختلف نیازمند هستیم تا به این هدف دست یابیم.

وی درباره برخی از امکانات و ابزارهایی که در این مسیر می‌توان مورد استفاده قرار داد، توضیح داد: ‌اینکه ما ابزارهای جدید را در پیوند معنادار با ابزارها و نهادهای سنتی خود بازتعریف کنیم، نیاز نخست ما است و در عین حال هم باید اصالت کارکردهای اصلی فرهنگی مساجد را هم مورد توجه قرار دهیم یعنی هرگز نباید یک مسجد به سالن سینما یا سخنرانی صرف تبدیل شود.

حجت‌الاسلام ذوعلم افزود: ‌نوآوری در این زمینه و استفاده از تجربیات متعددی که در نقاط مختلف کشور ما وجود دارد، امر لازم و اهمیت بخشیدن به این مقوله در عرصه برنامه ریزی و نهادسازی در مسائل فرهنگی مهم است.

وی با ارائه مثالی برای دستیابی به مسیر مطلوب گفت:‌ ما باید سازمان مدیریت مسجد را در این مسیر بازتعریف کنیم در حال حاضر هیچ سازمان تعریف شده ای در اداره مساجد وجود ندارد و مساجد غالبا با یک نفر که به عنوان خادم مسجد شناخته شده است، مدیریت می‌شود درحالیکه برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی بخش فرهنگی ، آموزشی، مشاوره و بخش‌هایی که متناسب با مخاطبان شکل گرفته باشند، باید در سازمان مسجد دیده شوند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با بیان اینکه این بدین معنا نیست که مساجد ما مثل ادارات کارمند استخدامی داشته باشند و تمام‌وقت موظف این کارها و به یک حقوق مستمر و پشتیبانی متنابهی نیازمند باشند، افزود: بلکه با نوعی تقسیم کار بین اعضای مسجد، نمازگزاران و مراجعان مسجد بر اساس توانمندی، تجربه و درخواست خود ما می‌توانیم این سازماندهی را داشته باشیم. اما متأسفانه در بین مجموعه برنامه‌ریزان مساجد ما چنین دیدگاهی تقویت نشده است.

وی در پایان گفت:‌ همچنین در بحث حمایت و پشتیبانی مالی و توزیع منابع مالی بین بخش‌های مختلف فرهنگی هنوز مساجد به عنوان یک بخش حاشیه نشین و ثانویه شناخته می‌شوند و بخش‌های دیگر فرهنگی سهم اصلی از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده اند.

ارسال نظر: