مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه:

حمایت از جبهه مقاومت را افتخار خود می‌دانیم

کدخبر: 2036963

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دشمنان ۳۵ سال گفتند ایران تروریسم است اما امروز می‌بینیم تروریسم ریشه در وهابیت دارد و آمریکا حامی آنهاست، گفت: امروز افتخار می‌کنیم ایران جبهه مقاومت را حمایت می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: حمید بعیدی‌نژاد ظهر امروز در همایش طلایه‌داران تبلیغ در همدان با بیان اینکه در آستانه رحلت بنیانگذار انقلاب هستیم و همواره و یاد و خاطره ایشان را باید گرامی بداریم، اظهار کرد: امروز همانند ایام پس از انقلاب، حفظ نظام جمهوری اسلامی از مهمترین واجبات است.

وی گفت: امیدوارم کشور روز به روز در صحنه منطقه و جهانی بدرخشد و این درخشش موجب آگاهی ملت‌های مسلمان و مستضعف شود.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تلاشی که برای تثبیت اصول و سیاست‌های کلان نظام در موضوع سیاست خارجی از جمله موضوع برجام و هسته‌ای اتخاذ شده، ناظر بر همین ارتقای موقعیت ایران و تثبیت امنیت کشور بوده است.

وی با بیان اینکه توطئه‌ای از سوی دشمنان شکل گرفت و ناظر بر این موضوع، چنان خواستار تضعیف نظام بودند که به اهداف خود برسند، گفت: دشمنان در تلاش بودند نظام جمهوری اسلامی ایران جای خود را به نظام دیگری بدهد.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه سیاست آمریکا تغییر نظام ایران بود و این موضوع را عملاً در اهداف خود و در همه جا مطرح کرد، افزود: آمریکا با استفاده از انواع فشارها سعی در تضعیف نظام داشت و از هیچ تلاشی از جمله با به قدرت رساندن عناصر ضد انقلاب در منطقه، فشارهای اقتصادی، کودتا و... دریغ نکرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه از زمانی که آنها بهانه جدید تحت عنوان موضوع هسته‌ای پیدا کردند، فرصتی دیدند که بتوانند فشارهای خود را به صورت منظم و سازمان‌دهی شده‌تر پیاده کنند، تصریح کرد: آنها موجی را در سراسر جهان ایجاد کردند تا بتوانند مقابله با ایران را به مرحله نهایی برسانند.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: دشمنان قبلاً از طریق فشارهای سخت مالی و نظامی و... سعی در تضعیف نظام داشتند و می‌خواستند نظام جمهوری اسلامی را به سکوت بکشانند، اما زمانی دیدند که از این طریق نمی‌توانند به اهداف خود برسند به مسئله اجماع‌سازی جهانی روی آوردند.

وی با بیان اینکه دشمنان موضوع هسته‌ای را مطرح کرده و آن را به شورای امنیت وارد کرد‌ند، افزود: آمریکا 6 قطعنامه هسته‌ای علیه ایران را در شورای امنیت مطرح کرد که همه آنها در فصل هفتم شورای امنیت ذکر شده است.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه در فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت مطرح شده، توجه به تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است، گفت: آنها با تثبیت قطعنامه‌های شورای امنیت ذیل برنامه هفتم، آن را اصل جهانی کردند که برنامه هسته‌ای ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی تلقی شود.

وی با بیان اینکه قوی‌ترین قطعنامه‌ 1929 بود که علیه ایران تثبیت شد، خاطرنشان کرد: از جمله محدودیت هسته‌ای، دیپلماتیک و... در آن قطعنامه در هجده صفحه فراهم شده تا با استفاده از آن در مرحله بعد وارد تهدید سخت‌افزارانه با ایران شوند.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقداماتی که آمریکا علیه ایران از سال 88 و 89 آغاز کرد، اوج آن سال 90 بود، ادامه داد: آمریکا دست روی فلج کردن سیستم مالی و بانکی ما گذاشت و گفت اگر انتقال مالی و پولی به ایران را کنترل کنیم به اهداف خود می‌رسیم و رسیدند!

وی با بیان اینکه کشور ایران تا آن سال 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، اما با اقداماتی که ایجاد کردند، در روز اول مذاکرات ژنو صادرات نفت ایران به چیزی 800 هزار تا یک‌میلیون بشکه در نوسان بود، گفت: آنها می‌خواستند درآمد نفتی ما را مورد هدف مستقیم قرار دهند و مشتریان نفتی ایران را از خرید باز دارند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه آنها خریداران نفت ایران را به پنج کشور رسانده بودند و با تمام خریداران مذاکره کرده بودند، افزود: هدف این بود که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و از پنج کشور تعهد گرفته بودند که شما در شرایطی می‌توانید از ایران نفت خرید کنید که هر 6 ماه خرید را به نصف و در یک بازه یک ساله به صفر برسانید.

وی با بیان اینکه این تهدیدات فشار در زندگی ایجاد می‌کند، گفت: آنها سیستم بانکی را مسدود کرده بودند و پول به حساب بر نمی‌گشت.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما فقط اجازه داشتیم در قبال فروش نفت، 50 درصد مبلغ را در آن کشور کالا خریداری کنیم، افزود: مدل برخورد آنها مثل نفت در قبال غذا در خصوص کشور عراق بود و دنبال این بودند که در ایران نیز به این هدف برسند.

وی با بیان اینکه قدم بعدی آمریکا لایحه‌ای بود که 17 سناتور این کشور زیر آن را امضا کردند، گفت: عنوان ممنوعیت کامل تجارت ایران در پنج صفحه در لایحه‌‌ای ذکر شده بود که بر آن اساس تمام صادرات و واردات ایران به صفر می‌رسید و دنیا باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب می‌کرد.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه قدم بعدی نیز این بود که عربستان با جسارت تمام قطعنامه‌ای را در سازمان ملل علیه ایران مطرح کرد، تصریح کرد: زنگ خطر کشور عربستان قطعنامه‌ای بود که در خصوص تهدید تروریسمی به نام ایران صادر شد و همه پای آن را امضا کردند.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال این بود حلقه فشار را روز به روز تنگ‌تر کند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز اعلام کردند که برای اتمام حجت وارد مذاکرات هسته‌ای می‌شویم و این مذاکرات شکل می‌گیرد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه ممکن است ابهاماتی در ذهن ایجاد شود اما باید توجه داشت مسئله هسته‌ای مسئله ملی است، گفت: مذاکرات هسته‌ای در 12 سال زیر نظر مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ما در وزارت خارجه بیش از پیش سعی کرده‌ایم که مسئله مذاکرات به مجلس برسد، خطاب به روحانیون گفت: شما در بین مردم می‌روید و به سئوالات و ابهامات پاسخ می‌دهید؛ از شما انتظارتی است چراکه مدافع نظام جمهوری اسلامی هستید.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه دشمنان 35 سال گفتند ایران تروریسم است اما امروز دیدند تروریسم ریشه در وهابیت دارد و حامی آنها آمریکاست، خاطرنشان کرد: امروز افتخار می‌کنیم ایران جبهه مقاومت را حمایت می‌کند.

وی افزود: با وجود اینکه کشورهای 1+5 به دنبال این بودند که صنعت هسته‌ای ایران تعطیل شود امروز به این باور رسیده‌اند که نه تنها صنعت هسته‌ای تعطیل نمی‌شود بلکه روز به روز پر رونق‎تر خواهد شد.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنها می‌خواستند آب سنگین رآکتور اراک تعطیل شود اما اکنون خواستار خریداری آب سنگین هستند، گفت: برجام مسئله اقتصادی نیست اما هدف آن این است که موانع رشد اقتصادی را بردارد و به این هدف خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در این ماه اخیر در مسئله فروش نفت به دوره قبل رسیده‌ایم، گفت: خواهیم دید که در پرتو برجام، ایران اسلامی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

بعیدی‌نژاد با تأکید بر جمع حاضر با بیان اینکه در صحبت‌ها مردم را ناامید نکنید و امید بدهید، افزود: در طول چهار ماه مسئله نفت به مرحله قبل برگشته و 10 نوع تحریم برداشته شده و تمام درآمدهای نفتی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه باید «اقتصاد مقاومتی» پایه سیاست‌های اقتصادی کشور شود تا متکی به درآمدهای نفتی نشویم، گفت: امروز ایران نه تنها حافظ صلح و امنیت خود بلکه حافظ صلح و امنیت منطقه است.

در ادامه یکی از روحانیون به روی سن آمد و سئوالاتی از بعیدی‌نژاد پرسید که به این شرح بود: «نظر شما در مورد اینکه مقام معظم رهبری از برجام تعبیر خسارت محض داشتند و اینکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند برجام نتیجه‌ای برای ما نداشت، و رئیس جمهور نیز در سخنرانی اخیر خود اعلام کردند که دولت نمی‌تواند مشکلات کشاورزی و اقتصادی را حل کند و عراقچی نیز گفته که از برجام نباید انتظار گشایش اقتصادی داشت چیست؟ در حالی که قبل از برجام وعده‌هایی داده بودند که مشکل آب خوردن نیز با برجام حل خواهد شد و اکنون برجام 2، 3 و 4 مطرح است اول باید بدانیم برجام یک چه دستاوردی داشته است؟»

وی در پاسخ به این سئوالات با بیان اینکه از موجبات تعجب بنده به عنوان کارشناس و کسی که در مذاکرات بودم این است که به نتایج اقتصادی تأکید شود، گفت: رسیدن به دستاوردهای اقتصادی از اهداف اصولی بود؛ اما نباید فراموش کنیم هدف ما چیست و مسیر سختی که کشور آغاز کرده چه بوده است؟.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه ملت ایران در تمام راهپیمایی‌ها فریاد حق مسلم هسته‌ای را عنوان کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آیا آنها می‌گفتند که هدفشان مسئله اقتصادی بوده است؟

وی گفت: شعار اصلی کشور مسئله هسته‌ای بود و ما به دنبال حقوق هسته‌ای هستیم.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمام روند قانونی مذاکرات طی شده و دشمنان به دلیل اقتدار نظام و قدرت مردم پای مذاکره آمده‌ است، گفت: اگر مردم و روحانیون نبودند نظام به اینجا نمی‌توانست برسد.

وی خطاب به جمع گفت:‌ شما از موضوع نظام دفاع کنید و البته که به فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص باید توجه شود؛ اما همه موضوعات را کنار هم بگذارید.

در ادامه برخی از روحانیون نیز نسبت به سخنان بعیدی‌نژاد اعتراض کردند و به دلیل نبود وقت و اینکه جلسه فیصله پیدا کند، آنها از او درخواست کردند در حوزه علمیه همدان حضور یابد تا مباحثه در خصوص برجام بهتر صورت گیرد.

ارسال نظر: