لاریجانی در گفتگو با المیادین:

رفتار خصمانه آمریکا در سال ۸۸ نشان داد که آنها تعادلی در رفتار سیاسی خود ندارند

کدخبر: 2037314

رئیس مجلس با بیان اینکه ما نیازمند بیانیه نیستیم گفت: کری می‌گوید ما بیانیه داده‌ایم و این بانک‌ها خود راضی به مراوده نیستند در حالی که ما می‌دانیم در عالم سیاست بیانیه داده و در زیر کار دیگر می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی لاریجانی در گفتگو با شبکه المیادین لبنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جو حاکم بر پارلمان در مجلس دهم چگونه است گفت: شرایط ایران از نظر سیاسی در حوزه مسائل داخلی به یک بلوغ رسیده و جریان‌های مخلتف به منافع ملی کشور و آینده آن می‌اندیشند.

رئیس مجلس ادامه داد: مشابهت‌های دیگری در افکار جناح‌های مختلف وجود دارد یعنی بیش از اینکه خط مشی‌ها قبیله ای و حذبی باشد افراد به دنبال این هستند که منافع کشور را حفظ کنند.

نمایندگان مجلس از منافع و استقلال کشور صیانت می‌کنند

لاریجانی افزود: نمایندگان مجلس که در واقع خبرگان کشور هستند براساس قسمی که در ابتدای مجلس یاد می‌کنند از منافع و استقلال کشور صیانت می‌کنند که این امر باعث می‌شود که خارج از خط مشی‌های حذبی بتوانند شرایط را فراهم کنند.

وی تأکید کرد: معادلات سیاسی در داخل مجلس یک مقدار متعالی تر از معادلات حزبی است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور جناح های مختلف در مجلس دهم و چگونگی وحدت آنها گفت: افرادی که تصور می‌کردند در شرایط فعلی باید به منافع کشور خارج از این چارچوب‌ها عمل کنند حضور داشتند که این افراد شامل اصولگرا و معتدلین می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجلس چند قشر از جناح‌های حذبی دیده می‌شود افزود: قسم اول افرادی هستند که اصولگرا بوده و طیفی را شامل می‌شوند و قسم دیگر متوسطین و معتدلین بوده و قسم آخر که آنها نیز طیفی هستند اصلاح طلبان نام دارند اما در کل نمایندگان اینگونه تشخیص دادند که به منافع کشور توجه کنند.

لاریجانی با بیان اینکه اکثر طیف‌های مجلس ترجیح دادند که رأیشان به سمت من باشد گفت: ما یک فراکسیونی در مجلس تشکیل داده‌ایم که مجموعه‌ای از اصولگرا ها و معتدلین را تحت عنوان فراکسیون ولایت گرد هم آورده و آنها جمعیت وسیعی هستند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط با رهبر انقلاب تصریح کرد: فکر می‌کنم در سالیان درازی که ما با رهبر معظم انقلاب ارتباط داشتیم شاید از ابتدای پیروزی انقلاب ایشان همیشه در مسائل مهم کشور حضور داشته و تصمیمات مهمی اتخاذ کردند.

وی ادامه داد: ر هبر معظم انقلاب حتی قبل از اینکه رهبری کشوری ما را نیز بر عهده داشته باشند تصمیم گیری‌های خوبی اتخاذ کرده و از این رو من هم به ایشان و افکارشان علاقه داشتم بنابراین ارتباط قلبی بین ما همیشه وجود داشته است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ارتباط قلبی بین بنده و تمامی نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب همیشه وجود داشته و ارادت به ایشان داریم گفت: ارادت به رهبر انقلاب اختصاص به یک گروه خاص ندارد منتهی صف بندی اصولگرا و غیر اصولگرا روی سلایق دیگر است ممکن است قرائت‌ها متفاوت باشد اما در مورد تبعیت از رهبری و توجه به رهنمون‌های ایشان همه یک جور فکر می‌کنند.

اولویت اصلی مجلس کمک به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور است

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حمایت پارلمان از دولت چگونه است افزود: در بیرون تفسیرها متفاوت است اما در شرایط فعلی پارلمان علاقمند است به دولت کمک کند به دلیل اینکه ما در ایران با چالش‌های مهمی به ویژه مسائل منطقه‌ای و اقتصادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: همه اعضای پارلمان علاقمند هستند که از این چالش ها عبور کنیم لذا این تقسیم بندی در این بخش دچار اشکال است و بنده و پارلمان عزممان کمک به دولت برای رفع مسائل اقتصادی و تمرکز بر راه حل ها است.

لاریجانی با بیان اینکه اولویت مجلس کمک به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی است گفت: مسائل اقتصادی و رفع آنها اولویت اصلی کشور است و باید به آن توجه کنیم.

وی ادامه داد: قسم دوم اولویت های ما مسائل منطقه ای است زیرا چالش هایی که در منطقه همچون عراق، سوریه وافغانستان و همچنین جریان های تروریستی که وجود دارد بحران های زیادی را آفریده لذا پارلمان به عنوان مکانی که خواهان صیانت از مردم است نسبت به تحولات منطقه ای حساس بوده و این موضوع را اولویت های کاری خود می داند.

رئیس مجلس با اشاره به مسئله توافق هسته ای تاکید کرد: در مسئله توافق هسته ای هماهنگی پارلمان وجود داشته اما هنوز بخش هایی از این توافق محقق نشده است بنابراین ما می خواهیم که این توافق به طور کامل اجرا شود.

وی ادامه داد: تفسیرها متفاوت است من فکر می کنم در شرایط فعلی پارلمان علاقمند است به دولت کمک کند بنابراین در موضوع هسته ای ما مصر هستیم که با تعاملات مختلف بخش توافقات محقق شود لذا بیش از این دسته بندی های داخلی که گاهی تفسیر می شوند نکات مهمی که منافع ملی کشور است برای ما و تمامی جناح ها مهم است و ما بر آن تمرکز کرده ایم.

لاریجانی نیز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه موضوع توافق می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آتی اثر گذار باشد یا خیر تصریح کرد: موضوع انتخابات آینده این نیست، مسائل دیگری می تواند موثر باشد البته پارلمان همیشه تاثیر دارد من فکر می کنم اگر دولت فعلی در آینده بتواند در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری هایی که در ایران باید انجام شود تلاش کند می تواند توفیق کسب کند.

اساس انقلاب اسلامی آزادی فکر و عمل بوده است

وی ادامه داد: باید یک جهش اقتصادی در کشور ما رخ دهد البته در داخل مسائل فرهنگی نیز باید مورد توجه ما قرار بگیرد چون اساس انقلاب اسلامی در آزادی فکر و عمل بوده و تفاوت ما با کشورهای دیگر در این مهم است.

لاریجانی با اشاره به اظهارنظر برخی از سران کشورها با کشور ما افزود: من احساس می‌کنم آنها با ساختارهای خود راجع به ما قضاوت می‌کنند مثلا می‌گویند چرا ایران چنین تصمیمی را نگرفته است که این موضوع شاید به نقد بسیاری بر ما منجر شود اما مسئله آزادی فکر و اندیشه نکته کلیدی در انقلاب ما بود از این رو آنها باید با ساختارهای جامعه ما در خصوص ما اظهارنظر کنند.

لاریجانی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور ما گفت: برگزاری هر ساله یک انتخابات در کشور ما به خوبی نشان از دموکراسی دارد .

وی ادامه داد: شاید تغییر هر ساله مسئولان در نتیجه دموکراسی از جهاتی که اطلاعاتشان جابجا می شود مورد پذیرش نباشد اما این موضوع از طرف جامعه پذیرفته شدهاست لذا صیانت از این دموکراسی موضوع مهمی است که در کشور ما رعایت می شود.

وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی تقویت دموکراسی لازم است افزود: در کشور ما به مسائل اجتماعی توجه ویژه ای می شود به ویژه از این جهت که مهاجرت از روستا به شهر در سال های اخیر زیاد شده است که این هم دلایلی دارد البته از این نباید غافل شویم که این مهاجرت تبعات بسیاری را منجر شده و نباید از آن غافل شویم.

توانمندی ها و ظرفیت های بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور وجود دارد

لاریجانی افزود: یکی از موضوعاتی که برای ما خیلی اهمیت دارد و باید هر چه سریعتر در جهت بهبود آن تلاش کنیم وضعیت اقتصادی کشور است زیرا ما توانمندی ها و ظرفیت های بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور داریم که نمونه هایی از آنها نفت خیز و رتبه نخست در اکتشاف گاز است که توجه به این موضوعات می تواند زمینه های جهش اقتصادی را برای ما فراهم کند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در کشور ما می تواند به رشد اقتصادی کمک کند گفت: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل سیاست های غلط تولید داخل لطمه خورده است از این رو باید با سرمایه گذاری و رونق تولید را پیگیری کنیم.

بهترین راه رشد کشور توجه به وضعیت اقتصادی است

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و بهبود آن تاکید کرد: ما در مجلس قانونی را در این رابطه و تسهیل سرمایه گذاری ها مصوب کردیم و می دانیم که بهترین راه برای رشد کشور توجه به وضعیت اقتصادی آن است.

ما در قبال امنیت جغرافیایی مسلمانان احساس مسئولیت می‌کنیم

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اولویت های کشور در چه حوزه هایی است گفت: در حوزه داخلی اولویت ما مسائل اقتصادی و در حوزه خارجی مسائل منطقه ای از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

وی با بیان اینکه شاید هیچ وقت اطراف ما اینقدر ناامنی زیاد نبوده گفت: ما احساس مسئولیت می کنیم که امنیت جغرافیایی را برای مسلمانان منطقه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مردم عراق، سوریه و ... دوستان ما هستند تصریح کرد: موضوع فلسطین برای ما مهم است و برای ایجاد امنیت در این مناطق تلاش می کنیم.

آمریکایی ها در موضوع برجام بد عهدی کردند

رئیس مجلس با اشاره به دیگر اولویت کشور در بحث اقتصادی گفت: بد عهدی آمریکایی ها در موضوع برجام باعث شده بانک های آمریکایی نتوانند با بانک های ما وارد تعامل شوند بنابراین آنها کم کاری کرده و درست کار خود را انجام ندادند.

وی ادامه داد: ما نیازمند بیانیه نیستیم، آقای کری می‌گوید ما بیانیه داده ایم و این بانک ها خود راضی به مراوده نیستند در حالی که ما می دانیم در عالم سیاست بیانیه داده و در زیر کار دیگر می‌کنند از این رو ما احتیاج داریم که این فعل اقتصادی صورت بگیرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در موضوع برجام با مسائل بانکی مقصرند گفت: اگر این مسئله حل نشود به طور حتم مشکل برای آنها ایجاد خواهد شد یعنی وقتی مسائل اقتصادی ایران مطابق برجام حل نشود یعنی آمریکایی ها به توافقاتشان عمل نکرده اند از این رو ممکن است به تجدید نظر برسد.

رئیس مجلس تاکید کرد: ما فعلا به دنبال این هستیم که از مسیری که در برجام آمده اختلافات حل شود اما شرایط داخلی ایران می تواند تغییر کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در موضوع برجام به وضوح آمده که اگر طرفی به تعهدات خود عمل نکند چگونه خواهد شد افزود: ما خواهان اجرای برجام از مسیرهای تعیین شده هستیم.

وی با بیان اینکه فیمابین ما و امریکا مشکلات زیادی وجود دارد تصریح کرد: ما نمی خواهیم مشکلات مسیر غیرمعقول حل شود.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکا در ایجاد طالبان و داعش نقش داشته است افزود: این برای کشوری چون آمریکا تأسف آور است اما آنها اکنون می گویند ما با آنها مبارزه می کنیم.

کشمکش های هسته‌ای را از مسیر معقول حل می‌کنیم/ ایران پاسخ مکر های آمریکا را خواهد داد

وی ادامه داد: تلاش ما در موضوع هسته ای این بوده که سال ها کشمکش در این موضوع را از مسیر معقول حل کنیم از این رو من فکر می کنم پایه کارهای آینده در این مسأله است که چگونه موضوع هسته ای پیش برود طبعا اگر آنها بخواهند در این موضوع سوء استفاده کرده و مکری به خرج بدهند ایرانی ها پاسخشان را خواهند داد.

اگر آمریکایی ها تخطی کنند دست به کار می شویم

رئیس مجلس تأکید کرد: اگر آمریکایی ها در موضوع هسته ای تخطی کنند ما برای فهماندن راه درست به آنها دست به کار خواهیم شد البته اکنون لازم نیست بگویم چه کاری اما روی راه‌های مختلفی فکر کرده‌ایم.

اوباما؛ امیدی را که در ابتدا ایجاد کرده بود به یاس تبدیل کرد

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص ریاست جمهوری اوباما و آمریکا و اینکه وی برخلاف دیگر رئیس جمهورهای این کشور بدون دخالت دادن نیروهای نظامی توانسته در منطقه نفوذ کند گفت: از این منظر ممکن است اوباما موفق تر و عاقلانه تر عمل کرده باشد اما باید بدانیم مشکلاتی هم بوجود آورده که ناامیدی رخ داده نتیجه این اقدامات است زیرا وی ابتدا امیدی را به ویژه در خصوص روابط با مسلمانان ایجاد کرد که بعد به یأس تبدیل شد.

آمریکا در رفتار سیاسی خود تعادل ندارد

رئیس مجلس با اشاره به دو نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب افزود: رویکرد ایران واقع بینانه بود و می خواست آنها را تست کند اما وقتی حوادث 88 رخ داد یک مرتبه آنها فرمانشان را عوض کرده و رفتار خصمانه ای نشان دادند و این نشان داد که آنها تعادلی در رفتار سیاسی خود ندارند.

وی ادامه داد: در مورد مسال تروریستی در عراق وقتی داعش کل عراق را به هم ریخت اینها فقط سخنرانی و تماشا کردند، آمریکایی ها فکر می کردند در عراق دموکراسی ایجاد کرده‌اند اما اگر ایران به کمک دولت بغداد نمی شتافت معضلات بسیاری رخ می‌داد.

لاریجانی با بیان اینکه ایران صادقانه در کمک به کشورهای منطقه ورود کرده است گفت: آمریکایی ها در بسیاری از مسائل منطقه تنها به شعار بسنده کردند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات آقای ترامپ گفت: در مورد آقای ترامپ هنوز ارزیابی روشنی نداریم زیرا حرف های وی متفاوت بوده و روشن نیست.

وی ادامه داد: گرچه جریان های حذبی برای خود چارچوب هایی دارند اما حرف های ترامپ متفاوت است ما در مورد کاندیداهای دموکرات نمی توانیم پیش بینی کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه راهی که مردم منطقه انتخاب کردند راه نسبتا روشنی است افزود: تصور من این است که حدود یک دهه است که روشن بینی در منطقه به وجود آمده و یک جهش سیاسی رخ داده است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه جوانان از تحولات وجهش های سیاسی منطقه آگاه هستند و نسبت به آنها درک دارند تصریح کرد: با تبلیغات نمی توان بر آنها تاثیر گذاشت مگر بتوان به خواسته های آنها جامه عمل پوشاند.

دموکراسی خواهی در منطقه با فشار و تقلب حل شدنی نیست/ خواست ملی ملت ها را نمی شود از آنها دریغ کرد

لاریجانی با بیان اینکه دموکراسی خواهی یک موضوع اصلی در منطقه است افزود: اگر بخواهند آن را با اسلحه خفه کنند این مهم از جای دیگری بیرون می زند از این رو من بعید می دانم که هیچیک از حوادثی که در یک دهه اخیر رخ داده که ریشه در دموکراسی خواهی دارد با فشار وتقلب و مکر حل شدنی باشد.

وی تأکید کرد: تجربه نشان داده که خواست ملی ملت ها را نمی شود از آنها دریغ کرد.

موازین جمهوری اسلامی تجاوز به خاک دیگری را محکوم می‌کند

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران در کشورهای منطقه دخالت می کند گفت: من هم این موضوعات را در تحلیل های برخی سیاستمداران منطقه ای و برخی رسانه ها شنیده ام اما باید به این نکته توجه کنیم که در این سی و اندی سالی که از انقلاب ایران می گذرد و مردم ایران جمهوری اسلامی داشته اند موردی از تجاوز به کشوری از سوی ما رخ نداده است.

وی تاکید کرد: سیاست ما و انقلاب اسلامی بر موازینی استوار است که تجاوز به خاک دیگری را محکوم می کند.

لاریجانی ادامه داد: انقلاب اسلامی آمد که به مسلمانان کمک کند و وحدت اسلامی را ایجاد کند از این رو توجه به وحدت اسلامی اصل قانون اساسی است.

وی با اشاره به اهمیتی که رهبر انقلاب برای موضوع وحدت اسلامی داشتند گفت: در اصول قانون اساسی حمایت از مردم مظلوم اصل مهمی است اینکه مردم فلسطین که ما از ابتدا در کنار آنها قرار گرفتیم.

وی با اشاره به کمک ایران به حزب الله افزود: دلیل کمک ما به حزب الله این بود که اسرائیل با پر روگری که یک خیانت به امت اسلامی بود به دنبال اشغال و غارت بود.

لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر حزب الله یک سنگر مهم برای دفاع از لبنان است و یک جایگاه قوی در خاورمیانه پیدا کرده است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه رفتارهای ایران در دفاع از کشورهای منطقه به شیعه و سنی محدود نشده است افزود: ما کشوری هستیم با آرمان های متفاوت و به هیچ وجه وارد رقابت های شیعه و سنی نخواهیم شد.

وی با اشاره به دفاع ایران از کویت افزود: ما در جنگ عراق و کویت در کنار کویت قرار گرفتیم در صورتی که در جنگ 8 ساله ایران کشور کویت حامی صدام بود اما ما تلافی نکردیم و ایران مسیر عقلایی و براساس مکتب را در پیش گرفت و اکنون نیز بر این مسیر حرکت می کند.

لاریجانی با بیان اینکه تمام مخالفت های غرب با ما به علت دو موضوع است افزود: کمک ما به مقاومت در جنگ 33 روزه و همچنین حمایت ما در جنگ 22 روزه غزه از مواردی بود که بسیاری از کشورها را در مقابل ما قرار داد. در جنگ 33 روزه سعودی ها اطلاعات بسیاری به اسرائیلی ها دادند و گفتند این یک جنگ شیعه و سنی است که البته در جنگ 22 روزه غزه که ما در کنار حماس بودیم تعبیر شیعه و سنی را به جنگ فارس ها تغییر دادند.

اسرائیل در جنگ های 33 روزه و 22 روزه از انقلاب اسلامی دو سیلی محکم خورد

وی ادامه داد: کشورهای عربی خواهان درگیری با اسرائیل نیستند و تنها به حرف های پوچ و صدور بیانیه اکتفا می کنند و به همین دلیل اسرائیل در منطقه گردنکش شده و وقتی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست آنها دو سیلی محکم یکی در جنگ 33 روزه و دیگری در جنگ 22 روزه از ما خوردند.

لاریجانی با اشاره به بحران سوریه افزود: به بهانه اینکه در سوریه دموکراسی نیست جنگ های داخلی را در آن به راه انداختند اما همه ما می دانیم دلیل اصلی این جنگ ها این است که سوریه خط مقدم مقاومت است و آنها می خواستند داخل آن را به هم بریزند زیرا بهره این آشفتگی را اسرائیلی ها می برند.

مسئله فلسطین مسئله ای اسلامی و بشیری است

رئیس مجلس با اشاره به حساسیت ایران در موضوع فلسطین گفت: آنها ناراحت هستند و می گفتند مسئله فلسطین عربی بوده و به دیگران ربطی ندارد اما برای رفع آن کاری نکردند.

وی ادامه داد: اولا مسئله فلسطین مسئله اسلامی و مسئله بشری است از آن جهت که ایران در این قضیه با حساسیت برخورد می کند.

سعودی ها با مداخله نظامی در بحرین وضعیت را بدتر کردند

وی با اشاره به بحران بحرین گفت: سعودی ها در این موضوع دخالت کردند و با اعزام نیروی نظامی وضعیت را بدتر کردند.

رئیس مجلس افزود: در بحرین بافتی وجود دارد که یک عده شیعه و یک عده سنی می خواهند با هم زندگی کنند آنها خواهان دموکراسی بوده اما کشورهای مداخله کننده برای اینکه به دموکراسی جواب ندهند مسئله شیعه و سنی را بیان کردند ما باید بدانیم اگر به این خواست منطقی مردم بی توجهی کنیم مشکلات بسیاری رخ می دهد.

لاریجانی با اشاره به عصبانیت برخی کشورهای مداخله کننده در امور منطقه افزود: آنها می خواهند ساختار قبیله ای را حفظ کنند اما دنیا تغییر کرده و هوشیاری سیاسی در منطقه به وجود آمده است از این رو کشورها و مسئولان منطقه باید به هوشیاری سیاسی به درستی پاسخ دهند.

مسئله یمن راه حل سیاسی دارد/ سعودی ها به دنبال ماجرای دیگر هستند

رئیس مجلس با اشاره به تعرض سعودی ها به خاک یمن گفت: حرف خلاف زدن حد و حدود دارد ما بارها گفته ایم که از راه سیاسی مسئله یمن حل می شود یعنی باید توافق شود منتهی آنها دنبال ماجرای دیگری هستند.

وی ادامه داد: برخی کشورهای منطقه اتکا بسیاری به کشورهای بزرگ پیدا کرده اند و از این رو آسیب پذیر شده اند.

لاریجانی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی می فرمودند ملت ها باید روی پای خود بایستند و به کشورهای شرقی و غربی توجه نکنند و در همین رابطه می توانیم بگوییم ایران هیچگاه فکر تعرض به کشورهای بزرگ و کوچک رانداشته زیرا این موضوع خلاف مشرب انقلاب است.

اختلاف میان کشور های اسلام به ضرر اسلام و به نفع صهیونیست‌هاست

رئیس مجلس گفت: سعودی ها می خواهند با بهانه ایران هراسی کارهای خود را پیش ببرند و اسرائیلی ها می دانند اگر کشورهای منطقه با هم متحد شوند آنها گرفتار خواهند شد لذا اختلافات را به داخل کشورهای اسلامی می‌ریزند.

ترکیه و سعودی ها در حال لطمه زدن به خود هستند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران حامی کشورهای منطقه خواهد بود گفت: بله ایران همیشه روابط برادرانه با کشورهای منطقه خواهد داشت اما برخی کشورها همچون ترکیه و سعودی ها در حال لطمه زدن به خود هستند و ما نمی‌توانیم از کار نادرست آنها دفاع کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور قاسم سلیمانی برای کمک به شیعه است تصریح کرد: مطالبی که می گویند دقیق نیست زیرا ایران علاوه بر کمک به حزب الله به حماس، گروه های جهاد اسلامی وهمچنین کردها در مقابل داعش کمک کرده است .

وی ادامه داد: مردم عراق به حرف هایی که در خصوص دخالت قاسم سلیمانی گفته می‌شود می‌خندند زیرا ناپختگی در آنها هویدا است.

رئیس مجلس ادامه داد: من فکر می کنم دوستان سعودی در سال های اخیر در رفتارهای دیپلماتیک در منطقه ناپختگی از خود نشان داده اند .

وی با بیان اینکه موضع ما وفاق با کشورهای اسلامی است و رفتارهای نظامی گری را درست نمی دانیم افزود: رفتارهای کشور سعودی تندرو بوده از این رو مناسب کشور اسلامی نیست.

لاریجانی ادامه داد: سعودی ها باید صعه صدر در کارها داشته باشند در غیر این صورت این موضوع برای سعودی در دراز مدت مضر خواهد بود.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع حادثه منا گفت: حادثه منا از اشتباهات دیگری بود که سعودی ها مرتکب شدند.

وی ادامه داد: وضع ناهنجاری در سال گذشته بر حجاج حاکم بود و آنها می خواستند با پنهان کاری امنیت حجاج را زیر سوال ببرند اما تا زمانی که احترام و امنیت حجاج حفظ نشود حج برگزار نخواهد شد.

لاریجانی حادثه منا را نقطه سیاهی برای سعودی ها خواند و گفت: سعودی ها در برگزاری حج موفق نبودند ان شاءالله بتوانند در سال های بعد بهتر حاضر شوند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جنگ سوریه تا کجا ادامه خواهد داشت گفت: این جنگ زیاد طولانی شده و از ابتدا با یک توافق سیاسی قابل حل بود لکن دلایلی چون دخالت برخی کشورهای منطقه و کمک به تروریست ها این جنگ را طولانی کرده است.

آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه گرفتار حمایت از تروریست شده اند

وی با بیان اینکه آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه گرفتار حمایت از تروریست شده اند افزود: از تروریست ها به عنوان تاکتیک و ابزار استفاده شده است که این باعث رشد جریان تروریست در منطقه شده است.

وی تاکید کرد: علت طولانی شدن جنگ در سوریه کمک های کشورهای آمریکایی، اروپایی و سعودی به تروریست است.

وی با بیان اینکه جنگ سوریه به زودی حل می‌شود گفت: راه های سیاسی پیرامون مسئله حل شده است و روس ها هم نقش جدیدی برای خود قایل شده اند و من امیدوارم که در مذاکرات سیاسی با واقع بینی پیش برویم و باز به دنبال تحمیل چیزی نباشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر در مذاکرات سیاسی متناسب با تاریخ مجادلات سوریه مسائل مطرح شود مشکلات حل می شود گفت: اگر باز هم مذاکرات ماجراجویانه باشد جنگ خاتمه پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: در قضیه سوریه باید هم حاکمیت حفظ شود و هم کسانی که می خواهند در آینده این کشور نقش داشته باشند حضور پیدا کنند که این یعنی کمک کردن به غنی شدن دموکراسی در سوریه که البته امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در سوریه نباید کسی به دنبال حذف کسی باشد و باید تئوری وفاق ملی انتخاب شود.

آینده سوریه باید دموکراتیک باشد و همه جریان ها درآن حضور داشته باشند

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور بشار اسد با وجود مخالفت های کشورهای آمریکایی و اروپایی را چگونه ارزیابی می کنید گفت: خود این موضوع یعنی حذف بشاراسد یک نوع دیکتاتوری بین المللی است که کشورهایی برون از کشوری در خصوص حضور یا عدم حضور رئیس جمهور اظهار نظر کنند از این رو باید تمامی مسائل مشروعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: این نوع رفتارها دیکتاتور مآبانه است از این رو رئیس جمهور سوریه را باید مردم تعیین کنند و من این رفتار را قبول ندارم که کشوری دیگر در مورد سرنوشت سوریه تصمیم بگیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر مردم بشاراسد را نخواهند ما هم مشکلی نداریم و موضع ما آن است که مردم سوریه چه می گویند ما مخالف این هستیم که در جایی بنشینیم و بگوییم بشار اسد بماند یا برود.

وی ادامه داد: مسئله ما این نیست که روی یک فرد بحث کنیم ما روی یک قاعده بحث می کنیم و معتقدیم که آینده سوریه باید دموکراتیک باشد و همه جریان ها درآن حضور داشته باشند.

لاریجانی افزود: بحث بر این است که ظرف 18 ماه دولت وحدت اسلامی تشکیل شود و بعد انتخابات شکل بگیرد که در این صورت بشار اسد هم می تواند مانند بقیه کاندید شود.

وی با بیان اینکه حوادثی در منطقه در دو دهه اخیر رخ داده نشان می‌دهد که جریان تروریستی کاملا رشد یافته از نظر کمی و کیفی وجود دارد افزود: من فکر نمی کنم هر نوع تقسیم در منطقه بتواند مشکلی را حل کند و البته معتقدم بحران را تشدید خواهد کرد. شما تصور کنید در عراق چندین منطقه به وجود بیاید که به طور حتم معضلاتی را منجر خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه مشکل عراق امنیتی و از بیرون است تصریح کرد: مشکل امنیتی با تقسیم حل نخواهد شد و بحران های منطقه ای براساس این تصمیمات تشدید خواهند شد.

استراتژی جمهوری اسلامی روابط برادرانه با کشورهای منطقه و دنیاست

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما براساس گفتگو می خواهیم مشکلات را رفع کنیم افزود: با وجود اینکه امکانات نظامی خوبی داریم اما هیچگاه به قصد تعرض به کشوری برنیامده ایم و سیاست ما بر رکن گفتگو و رفتار برادرانه استوار است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که اختلافات منطقه ای با کشورهایی چون ترکیه و عربستان را با گفتگو حل کنیم حتی لازم باشد گام هایی برای اصلاح بر می داریم.

وی ادامه داد: استراتژی جمهوری اسلامی روابط برادرانه با کشورهای منطقه و دنیاست.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه بر اساس اقتدار در مقابل آمریکایی ها افزود: اگر ما با آمریکایی ها مذاکره کردیم تنها دلیل آن اقتدار ما بوده است در مذاکره همیشه قدرت داشتن نقش دارد و مسیر آینده ما هم براساس گفتگو است اما بنیه های خود را از بین نمی بریم.

ما هر روز قدرت خود راتقویت می کنیم اما بر علیه کسی استفاده نمی کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به قدرت های بینظیر ایران در زمینه های نظامی، اقتصادی و ... گفت : ما هر روزه قدرت خود راتقویت می کنیم اما بر علیه کسی استفاده نمی کنیم از این رو ما می خواهیم به کمک دیگران بشتابیم.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: