دو نگاه به مجادله پیش آمده بر سر نقد فراستی در "هفت"

چگونه "سینماگران طلبکار" فراستی را مجالی کردند برای تسویه حساب با افخمی؟

کمال تبریزی

در مثل مناقشه نیست؛ رفتار تبریزی در قبال نقد صورت گرفته توسط فراستی مانند این است که امیرحسین شریفی که تبریزی کاریکاتوری از او را در سریال "ابله" مصور کرده بود برای پاسخگویی به این کارگردان، موسسه رسانه های تصویری را تحریم کند و رایت هیچ کدام از محصولاتش را به شبکه خانگی ندهد.

گروه فرهنگی «نسیم آنلاین»، هادی صداقت نژاد - اینکه کمال تبریزی با نشستن جلوی فریدون جیرانی در برنامه ای اینترنتی به سخنان مسعود فراستی در «هفت» واکنش نشان می دهد می تواند رفتاری دموکراتیک قلمداد شود.

 

حتی اگر او فراستی را «شعبان بی مخ» بنامد باز هم چون گفتگویی میان طرفین شکل گرفته است و دومی در واکنش به اولی چنین گفته نمی توان به هیچ یک حرجی را وارد دانست اما اینکه کمال تبریزی در واکنش به فراستی از تعطیلی سریال «سرزمین کهن» سخن می گوید زیبنده نیست.

تبریزی می تواند از دست اندرکاران «هفت» درخواست کند تا وی به برنامه رفته و به همان اندازه که فراستی درباره فیلم «دونده زمین» حرف زده او نیز درباره ادبیات فراستی و توصیفی که وی از فیلمش داشته سخن گوید اما اینکه سریالی به نام «سرزمین کهن» که نه محصول شخصی وی که محصول رسانه ملی است را وجه المصالحه ای کند برای پاسخگویی، زیبنده نیست.

در مثل مناقشه نیست؛ رفتار تبریزی در قبال نقد صورت گرفته توسط فراستی مانند این است که امیرحسین شریفی که تبریزی کاریکاتوری از او را در سریال «ابله» مصور کرده بود برای پاسخگویی به این کارگردان، موسسه رسانه های تصویری را تحریم کند و رایت هیچ کدام از محصولاتش را به شبکه خانگی ندهد.

اینکه تبریزی گمان کند چون کارگردانی سریالی به نام «سرزمین کهن» توسط مدیران رسانه ملی به وی سپرده شده پس قادر است هر گونه که می خواهد در برابر یک نقد واکنش نشان دهد به شدت برخورنده است.

 تبریزی می تواند به دلیل مشکلات مالی که اخیرا بر سر تولید این پروژه به وجود آمده بود و البته نگرانی عوامل را هم موجب شده بود از ادامه کار انصراف دهد اما اینکه بدون سخن گفتن از مشکلات مالی، تعطیلی را در واکنش به سخنان فراستی بداند بیش از حد ساده انگارانه است.

از همه ناراحت کننده تر این است کارگردانی چنین اقدامی را انجام داده که در همه سالهای اخیر بارها و بارها به گلایه از مدیرانی پرداخته بود که به دلیل نقدهای صریح آثار وی به ممیزی آثارش دست زده بودند. همین "پاداش..." به چه دلیل چندین سال در توقیف به سر می برد؟ مگر نه اینکه تبریزی بارها گفته به دلیل نقدی که بر بخشی از بدنه مدیریتی کشور داشته این فیلم توقیف شده بود؟ و مگر نه اینکه به اعتقاد ایشان مدیران باید آستانه تحمل خود در برابر نقدها را بالا ببرند؟

حال چطور است که خود ایشان از یک انتقاد سینمایی در برنامه ای تلویزیونی این طور نگران و ناراحت هستند.

 

عصبانیت "فیلمسازان طلبکار" و کارمندان شان

فرض اول که تعطیلی سریال به دلیل بروز مشکلات مالی و ربط بی دلیلی که تبریزی میان این مشکلات و سخنان فراستی ایجاد کرده را که کنار بگذاریم می رسیم به گروکشی عجیب و غریبی که برخی از سینماگران اغلب وابسته به نهادهای دولتی بر سر این ماجرا با «هفت» و فراستی به راه انداخته اند.

این سینماگران و کارمندان‌شان که فراستی آنها را «منتقد-روابط عمومی» خوانده و در سالهای اخیر به واسطه راه‌اندازی گروههایی ایزوله مانند «هنروتجربه» و البته جدا کردن بین الملل از فجر آبشخور مالی خوبی داشته اند، در ماجرای «هفت» سعی زیادی کرده اند که شرایط را به سمت حذف افخمی و تیمش و البته فراستی از این برنامه ببرند.

شنیده شده این سینماگران حتی گزینه پیشنهادی برای اجرای این برنامه را نیز از طریق واسطه هایی به مدیران سیما اعلام کرده اند و در گپ و گفتهای خصوصی از توانایی خود برای تأمین هزینه های این برنامه سخن گفته اند!

این سینماگران که هسته مرکزی آنها همانهایی هستند که افخمی چندین بار آنها را "فیلمسازان طلبکاری توصیف کرده بود که خود را روشنفکر جازده‌اند و مرتب از دولت پول می گیرند و مرتب هم فیلمهای نفروش می سازند" به شدت از صراحتی که افخمی و تیمش به تأسی از برخی رسانه‌ها در نقد این گروه به کار برده‌اند احساس خطر کرده‌اند.

این گروه از سینماگران به واسطه سخنان صریح افخمی در هفته های اخیر برای روی غلتک انداختن پروژه‌های تازه خود دچار دست انداز شده‌اند و حتی شنیده شده یکی از موسسات مالی-اعتباری که بنا بوده شرایط تأمین مالی پروژه جدید یکی از این سینماگران را فراهم کند بعد از گفته های افخمی، تولید پروژه را عقب انداخته است.

به نظر می رسد این هجمه ها علیه فراستی، افخمی و «هفت»ی که افخمی روی آنتن می برد بیشتر از آن که به تیزی سخنان فراستی ربط داشته باشد به همین رویه افخمی برمی گردد که سعی کرده برای شفاف سازی بیشتر که نیاز رسانه های عصر جدید است به صراحت این گروه را خطاب قرار دهد.

به هر حال این گروه از "فیلمسازان طلبکار" سالهاست که بودجه های دولتی را خرج آثاری کرده اند که نه در جشنواره و نه در اکران عمومی توجهی را برنمی انگیزد و طبیعی است که امتداد افشاگری افخمی در ماههای آینده خواهد توانست ضربات مهلکی بر پیکره این روند فیلمسازی بی‌فایده با استفاده از بیت‌المال وارد سازد. پس چاره را در این دیده اند که همین واژه فراستی را مجالی کنند برای یک تسویه حساب با افخمی.

ارسال نظر

  • بهمن شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۱۵:۱۳
    پاسخ 0 |

    دیوث گفتن با نقد سینمایی تفاوت دارد، اگر در فیلمی به مسئولان عزیز و مطبوع و مطلوب شما این واژه را اتلاق می کردند وا اسلام ها به وسیله ی همفکران انصار حزب الهی تان سر نمی دادید و نمی ریختید سینما را ببندید و... بگذریم قسم عباس را باور کنیم از شما یا دم خروس را؟ همین فیلم پنج سال توقیف بوده، مارمولک را هم بعد از پنج روز اکران پایین کشیدید؛ انبوهب فیلنامه و فیلم همین حالا به دستور مسئولان عزیز شما توقیف است، بس کنید دروغگوها، شما لااقل حرفی از نقد به این مفهوم نزنید که دولت مطبوع قبلی تان را دیدم چه کرد، شما بفرمایید رسوایی را با بودجه میلیاردی و فروش به ضرب و زور صدا و سیما و خرید بلیط ها توسط فلان ارگان ببینید که بلکه به دو میلیارد برسد

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟
پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟
داستان عجیب از زندگانی شهید مدافع حرم
فیلم: از خالکوبی و قلیان تا شهادت
اهدای عواید حاصل از فروش بلیت و محصولات فرهنگی به هموطنان سیل‌زده
جشنواره جهانی فیلم فجر «سفیر مهربانی» هلال احمر شد
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو خبر داد
حضور مهمانان خارجی در جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا
۱۹ فروردین و حکاکی انگشتر؛
خرافه یا واقعیت؟ شرف الشمس چیست؟
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس:
مابه‌التفاوت هزینه سفر به عتبات به زائران بازگردانده می‌شود
شایعه است! / هرچه وزارت اطلاعات بگوید قبول دارم
توضیح ضرغامی درباره خروج آرشیو صداوسیما در دوران ریاستش
تحلیلی بر مهمترین نقاط قوت و ضعف سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر
صعود جوانان، سقوط پیشکسوت‌ها!
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین