با فشار افکار عمومی:

لغو حبس ۳۳ معترض مصری به توافق عربستان و مصر

کدخبر: 2037533

دادگاه استیناف مصر احکام حبس ۲ ساله برای ۳۳ معترض به توافق جنجالی ریاض و قاهره درباره واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان را لغو کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، تسنیم نوشت: نیروهای امنیتی مصر در روز 25 آوریل گذشته 33 معترض را که در تظاهرات اعتراض آمیز به توافق ریاض و قاهره و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی شرکت کرده بودند، بازداشت کردند.

بر اساس این گزارش، برگزاری این تظاهرات بهانه‌ای بود تا مردم اعتراضات خود نسبت به سرکوب معارضین و استمرار نابسامانی اوضاع اقتصادی را بیان کنند.

در همین راستا دادگاه مصر حکم حبس 2 ساله برای 33 تن از این معترضان صادر کرده بود که روز گذشته دادگاه استیناف رأی به لغو این حکم داد.

در سفر اخیر ملک سلمان به قاهره و دیدار وی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، دو طرف توافقنامه ای در خصوص ترسیم مرزهای دریایی عربستان و مصر امضا کردند که به موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی واگذار می شود که همین امر اعتراضات مردمی و احزاب مصری را به دنبال داشته است و در همین راستا اخیرا تظاهرات های گسترده در قاهره و چند استان مصر برگزار شد.

دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال 1967 بین اعراب و اسرائیل بود.

بر اساس توافق صلح امضا شده بین قاهره و تل آویو، آزادی دریانوردی اسرائیل در این مناطق بااهمیت برای دسترسی به اقیانوس هند و تجارت با آسیا تضمین شده است.

ارسال نظر: