دبیرکل اتحادیه عرب:

آمریکا مانع صدور بیانیه‌ قوی در نشست پاریس شد

کدخبر: 2037884

"نبیل العربی"دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که ایالات متحده تلاش کرد مانع صدور بیانیه‌ای قوی در نشست پایانی پاریس درباره پرونده فلسطین شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب بعد از برگزاری نشست پاریس برای بررسی پرونده فلسطین اعلام کرد، آمریکا اجازه نداد بیانیه قوی‌تری از در این نشست صادر شود و افزود: ما به نشستی اجرایی نیاز داریم نه دیدارهایی که نتیجه آن فقط به صدور بیانیه محدود می‌شود.

العربی در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط»، نشست پاریس را سودمند توصیف کرد و با این وجود گفت: باید به دنبال برگزاری نشستی اجرایی باشیم مانند نشستی که در سال 1974 در ژنو برگزار شد؛ زیرا اساس و اصول صلح آن گونه که ما می‌شناسیم در این نشست تدوین شده بود. وی تأکید کرد نشست پاریس نشستی نبوده که از آن بتوان به راه‌حلی رسید.

العربی گفت یکی از دیپلمات‌های پیشین فرانسه برای بررسی پرونده فلسطین هفته آتی عازم خاورمیانه می‌شود و افزود: از منابع فرانسوی مطلع شده‌ایم که قرار است چند مجموعه برای حل پرونده فلسطین تشکیل شود، از جمله مجموعه اقتصادی، مجموعه امنیت داخلی (کاهش خشونت و ایجاد اعتماد سازی) و مجموعه امنیت منطقه‌ای و تضمین‌های بین المللی.

وی تأکید کرد بدون شک گرایشی از جانب کشورهای غربی به ویژه آمریکا تحت فشار اسرائیل وجود دارد تا طرح صلح عربی برای پرونده فلسطین را دچار تحول بنیادی کنند.

العربی گفت اساس طرح عربی این است که اسرائیل گام‌هایی در راستای پایان دادن به اشغالگری اراضی فلسطینی بردارد و بعد از آن کشورهای عربی گام‌هایی در راستای حل پرونده بردارند اما آمریکا می‌خواهد کشورهای عربی گام‌هایی بردارند و در مقابل اسرائیل تصمیم گیری کند چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت اسرائیل از آنچه در جهان عرب رخ می‌دهد بسیار خوشحال است؛ این رژیم از هم گسیختگی کشورهای عربی سود می‌برد، نتانیاهو می‌خواهد وارد منطقه حاشیه خلیج فارس شود تا از سود سرشار اقتصادی آن استفاده کند.

در همین راستا پیش از این «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین اعلام کرد «بازیگران بزرگ» (کشورهای صاحب تاثیر) در راستای کاهش سطح انتظارها از نشست صلح پاریس فعالیت کرده‌اند.

وی گفته بود به نظر می‌رسد بهای حضور بازیگران بین‌ا‌لمللی در نشست پاریس را می‌پردازیم، اینها در راستایی کاهش انتظارها در بیانیه پایانی کار کردند به نحوی که در این بیانیه بسیاری از نکات اساسی که فکر می‌کنیم باید در آن درج شود، ذکر نشد.

ارسال نظر: