معاون اجتماعی قوه قضائیه خبر داد

احتمال برگزاری اولین جلسه شورای عالی پیشگیری در هفته قوه قضائیه

کدخبر: 2037948

معاون اجتماعی قوه قضائیه گفت: با توجه به هماهنگی صورت گرفته، امیدواریم اولین جلسه شورای عالی پیشگیری در هفته قوه قضائیه با حضور اعضا تشکیل شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: برنامه های امسال را در راستای تحقق احکام برنامه پنجم توسعه و سوم قوه قضاییه اجرا خواهیم کرد.

محمد باقر الفت افزود: این هدف به منظور پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده و در نهایت ارایه گزارش مطلوب از برنامه های پنج ساله است.

وی با بیان روند کاری این معاونت از دوسال پیش تاکنون، تصریح کرد: در سال 93 که وارد این معاونت شدم متوجه شدم که برنامه های این معاونت با تاخیر در این سال آغاز شده است.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تجربه تلخ 2سال گذشته این بود که یک دوم زمان سال های 93 و 94 را از دست دادیم، براین اساس عزم خود را جزم کردیم تا برنامه های سال 95 را در سال 94 تهیه و تدوین کنیم.

الفت توضیح داد: از شهریور سال گذشته به طور جدی راهبردی تعریف شد که طبق آن باید 70درصد برنامه ها توسط استان ها اعلام می شد و مابقی نیز توسط ادارات کل و ستاد. براین اساس، جلسه های متعددی برگزار شد و نظرات روسای کل دادگستری و دادستان های استان ها را جویا شدیم. همچنین معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها را به این معاونت دعوت کردیم، دو همایش نیز برپا شد و از همه مهمتر تغییراتی در نیروی انسانی دفتر برنامه ریزی این معاونت داشتیم که مجموع همه این اقدامات موجب شد تا در اسفند ماه 94 برنامه سال جاری تهیه و به استان ها ابلاغ شود. با این اتفاق می توانیم از تمامی ماه های امسال برای اجرای برنامه ها بهره ببریم و بتوانیم برنامه‌ها را به صورت 100درصد اجرا کنیم و اهداف از پیش تعیین شده را محقق سازیم.

این مقام مسئول در قوه قضاییه خاطرنشان کرد: با این توضیح، امسال برنامه ها را با اقتدار و با انگیزه بالا در سطح ملی شروع کردیم و تاکنون سه نشست ملی داشتیم از جمله همایشی با عنوان «داوری» که در استان اصفهان برگزار شد و از حیث علمی در سطح بالایی بود و افراد موثر و تصمیم گیرندگان اصلی در دستگاه های اجرایی و قضایی در آن حضور داشتند و از دیگر نکات مهم این همایش قرار گرفتن دانشگاهیان در کنار مسئولان بود. با این وضعیت توانستیم برنامه ها را عملیاتی تر از سال های گذشته انجام دهیم.

وی یادآور شد: این برنامه ها در سال های قبل جزء برنامه های معاونت بوده و اجرا شده که در این میان استان هایی همچون اراک، فارس، اصفهان و آذربایجان در این زمینه پیشرو بوده اند. البته مابقی استان ها نیز عملکرد مطلوبی داشته اند. این برنامه در سال جاری به صورت جدی دنبال می شود و مجموعه ها به اجرای آن مصمم هستند و ارجاع دعاوی به قضات خصوصی یا همان داوران می تواند گره هجوم دعاوی به دادگستری را باز کند و در واقع دادگاه های دولتی یا همان محاکم قضایی را تا حدود زیادی از فراوانی پرونده های متنوع نجات دهد.

الفت با بیان اینکه این اقدام برای جلب رضایت مردم است، افزود: این برنامه افزایش میزان رضایتمندی مراجعان را به دلیل دادرسی های سریع و صریح داوران دادگاه ها به دنبال خواهد داشت.

وی درخصوص دیگر برنامه هایی که از سوی این معاونت به مرحله اجرا رسیده است، اظهار کرد: بحث بررسی و ارزیابی عملکرد اجرای برنامه های 94 از جمله این برنامه هاست که این برنامه به همت دادگستری کل خراسان رضوی در این استان با حضور معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ها و نمایندگان آنها برگزار شد و نقاط قوت و ضعف برنامه های سال 94، مرور و مورد تصحیح قرار گرفت که گزارش های خوبی از سوی معاونت ها و راهکارهایی هم برای بخش های ضعیف برنامه ارایه شد.

وی گفت: جمع بندی حاصل از این برنامه موجب شد تا استان ها با دستی پر از برنامه به شهر خود بازگردند که امیدواریم با بررسی برنامه های سال گذشته در سال جاری با توان مضاعفی اجرا شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری همایش ملی پیشگیری از وقوع جرم قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: موضوع این همایش، مبحثی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و براساس فرمایشات ایشان فعال شدن برنامه های اقتصاد مقاومتی ملازمه با اجرای برنامه های پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز و مقابله جدی با آن دارد، به طوری که کالای خارجی که توان تولید داخلی را از بین می برد براساس فرمایشات ایشان نباید وارد کشور شود.

الفت تاکید کرد: با این نگاه و همکاری مطلوبی که با ستاد قاچاق کالا و ارز، مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و رییس کارگروه تبصره یک ماده چهار قانون مبارزه با قاچاق کالا داریم توانستیم همایش 2روزه و پرباری را در مشهد برگزار کنیم.

وی یادآور شد: در این همایش مقامات ستاد و گمرک کشور حضور داشتند و مطالبی از سوی همه مسئولان حوزه مبارزه با قاچاق کالا مطرح شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در توضیح بیشتر گفت: دو برنامه برای پیشگیری از قاچاق کالا در سال 95 داریم؛ یکی از آنها، راهبری، نظارت، هدایت و تهیه و اجرای سامانه های موضوع مواد پنج و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که این برنامه را به صورت ملی از مرکز اجرا می کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با این اقدام، سامانه هایی که قرار است ورود کالا از مرز و تمامی فرآیند تجارت را رصد کند و مورد پایش قرار دهد امسال راه اندازی شود؛ در این راستا این معاونت مطالبه گری و پرسشگری از دستگاه هایی که مرتبط و مسئول با این سامانه هستند را انجام خواهد داد. به گفته الفت، نهادهایی را که به طور کامل برای راه اندازی این سامانه اقدام نکرده اند را فعال خواهیم کرد تا به جایگاه دستگاه های موفق در اجرای این برنامه برسند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر، درصددیم برای سامانه تبصره 3 ماده پنج قانون که قرار است توسط وزارت اطلاعات اجرا شود و در نهایت از ورود قاچاق کالا ممانعت کند همکاری و هماهنگی لازم ایجاد شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهارامیدواری کرد: با این اقدام، پیوند مستحکم و منطقی میان دستگاه های مرتبط با راه اندازی این سامانه برقرار و هم افزایی و همراهی لازم ایجاد شود.

الفت درباره برنامه دیگری که امسال از سوی این معاونت پیگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: این برنامه مربوط به تشکیل کارگروه تبصره یک ماده چهار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. مطابق قانون وظیفه مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که این ستاد متشکل از 23 دستگاه قضایی و اجرایی است و سازمان های مختلفی در این ستاد فعالیت دارند. به گفته وی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانونی منحصر به فرد از جهت توجه ویژه به مبحث پیشگیری است زیرا فصل دوم شامل 17 بند به طور کامل به پیشگیری از وقوع جرم اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه به تصریح این قانون، وظیفه پیشگیری از جرایم قاچاق کالا و ارز بر عهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است، اظهار کرد: این کارگروه قرار است به ریاست این معاونت برگزار شود که در دو سال گذشته جلسه های متعددی برپا شده است. تلاش این معاونت این است که این کارگروه در استان ها نیز فعال شود.

الفت یادآور شد: برنامه ملی و استانی که قرار است برگزار شود به دنبال فعال کردن کارگروه ها در استان ها و تاکید بر اجرای برنامه ها در راستای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه توضیح داد: در ماه های پایانی سال 94، قانون پیشگیری که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده از سوی مجلس برای قوه مجریه ابلاغ شد و دستور انتشار این قانون در روزنامه رسمی داده شد، براین اساس پس از 15 روز از انتشار آن، اجرای قانون لازم الاجراست.

وی اظهار عنوان کرد: با توجه به هماهنگی صورت گرفته، امیدواریم اولین جلسه شورای عالی پیشگیری در هفته قوه قضاییه با حضور اعضا تشکیل و به این ترتیب فضای قانونی و هماهنگ کننده دستگاه های مرتبط با پیشگیری از وقوع جرم ایجاد شود تا ملزومات پیشگیری از بروز جرم فراهم شده و فعالیت ها تسریع یابد.

ارسال نظر: