جلیلی در مسجد رضویه ورامین:

دوگانه اسلام ناب-اسلام آمریکایی؛ از آخرین دغدغه‌های امام بود

کدخبر: 2038009

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: "اسلام ناب" آن چیزی بود که امام ما در یک سال آخر حیات‌شان بارها به آن تأکید می‌کرد و متقابلاً پرهیز می‌داد از آن چیزی که در مقابل اسلام ناب است؛ یعنی "اسلام آمریکایی"، اسلام مرفهین بی‌درد و اسلام زورمداران.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت ایام قیام 15 خرداد مردم ورامین در مسجد رضویه این شهرستان به سخنرانی پرداخت که مشروح این سخنرانی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

متن مشروح این سخنرانی به شرح زیر است:

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا.

خدا را شکر می‌کنم که توفیق پیدا کردم در این مسجد عزیز و مکان مقدس، در این ایام گران‌قدر در محضر صمیمی شما عزیزان حضور پیدا کنم. 53 سال است که به یُمن حرکت مبارکی که از این منطقه شکل گرفت، بذری کاشته شد که این بذر روز به روز رشد و نمو پیدا کرد، تبدیل به یک نهال بهجت‌بخش شد و امروز دنیا شاهد آن است بذری که 53 سال پیش کاشته شد، به یک درخت تنومند و پرثمر تبدیل شده است. «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ، تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا»(1)

ناتوانی 53 ساله دشمن برای فهم منشاء قدرت انقلاب اسلامی

53 سال است که دشمنانِ این نهال و این درخت تنومند انقلاب اسلامی، خوشبختانه هنوز نه‌تنها نتوانسته‌اند در مقابل انقلاب حرکت مؤثری داشته باشند، بلکه هنوز نتوانسته‌اند فهم و معرفت صحیح نسبت به آن پیدا کنند. آنها براساس همان مناسبات و محاسبات و تحلیل‌هایی که در دنیای خودشان دارند، مانده‌اند که چگونه می‌شود در برابر آنها قدرتی شکل و ظهور پیدا کند که علی‌رغم همه سعی و تلاشی که می‌کنند، نمی‌توانند در برابر این قدرت بایستند.

این قدرت چیست؟ خود آنها ادعا دارند که امروز اگر ادعای ابرقدرتی در دنیا داریم به‌خاطر این است که این میزان سلاح و تجهیزات و امکانات اقتصادی و سرمایه‌های سیاسی داریم. وقتی که بررسی می‌کنید می‌بینید حرف‌های بی‌پایه‌ای هم نیست، هر کدام از اینها فقط چند هزار کلاهک هسته‌ای دارند. هر یک از اینها زرادخانه‌های بزرگ نظامی دارند. ادعای هر یک از اینها این است که این میزان از ثروت دنیا را دارند. خودشان ادعا می‌کنند درست است اختلافات زیادی با هم داریم، اما در یک موضوع اختلاف نداریم، آن موضوع چیست؟ اینکه در برابر انقلاب اسلامی ایران بایستند.

پیروزی مردم ایران بر اراده دشمن در عرصه های مختلف

همه آنها می‌گفتند که شاه باید بماند، هیچ قدرتی نبود که در انقلاب اسلامی طرفدار ملت ایران باشد، همه تلاش خود را هم به‌کار بردند، ولی می‌گویند شاه رفت و نتوانستیم آن را نگه داریم! همه آنها با همه تلاش خود تمام آن چیزی که در اختیارشان بود به‌ کار گرفتند تا در جنگی که به ملت ایران تحمیل شد موفق شوند، خودشان بیان کردند، یکی سلاح شیمیایی می‌داد، یکی موشک و دیگری هواپیما می‌داد، از همه مهم‌تر همه این کشورها از عروسکی بنام صدام که در جنگ به سراغ ما فرستاده بودند پشتیبانی سیاسی می‌کردند. آن کشوری هم که این امکانات را نداشت، پول می‌داد. شاه سعودی فهد بعد از جنگ تحمیلی در رسانه اعلام کرد که فقط او و نظام سعودی در جنگ تحمیلی 28.7 میلیارد دلار به صدام کمک کرده است!

امروز افتخار عراق این است که "شارع امام خمینی" دارد!

این تازه ادعایی بود که در رسانه انجام شد و خودشان بیان کردند اما امروز صدام کجاست و ملت ما کجاست؟ امروز در همان عراق افتخارشان این است که اسم خیابان خود را شارع امام خمینی می‌گذارند! رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت گفت ما آنچه را توانستیم به‌کار بردیم، اگر چیزی را به کار نبردیم، یعنی اینکه نتوانستیم. 53 سال از این حرکت بزرگ می‌گذرد، چرا این حرکت و این درخت روز به روز تنومندتر و پربارتر می‌شود؟ «تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا»، این برای آنها اهمیت دارد که خودشان می‌گویند ما اگر چند قدرت بزرگ هستیم، حاضریم 18 روز همه کار خود را رها کرده و با ایران گفت‌وگو کنیم تا بتوانیم اهداف خود را محقق کنیم. برای چه چیزی می‌آیند؟ برای چند سانتریفیوژ می‌آیند این همه گفت‌وگو می‌کنند؟ آنها که هرکدام هزاران کلاهک هسته‌ای دارند؟ از چه چیزی می‌ترسند و چه چیز آنها را نگران کرده است؟ مگر نمی‌گویند ما مجهزترین سلاح‌های عالم را داریم، مجهزترین بمب‌ها را داریم، خود آنها می‌گویند این گفت‌وگویی که انجام می‌دهیم برای این است که شاید چند سال دیگر مثلاً اگر تعداد سانتریفیوژهای ایران این‌قدر شد و این‌قدر کار کرد به گمان باطل آنها شاید بتواند یک بمب بسازد. پس معلوم می‌شود آنها نگران یک بمبی که برخلاف واقعیتی که آنها ادعا می‌کنند آن‌هم چند سال دیگر نیستند، خود آنها چند هزار کلاهک هسته‌ای دارند. آنها از چه چیز این ملت می‌ترسند؟ چه چیزی است که آنها می‌گویند ما اراده کردیم یک چیز بشود، اما این ملت هر اراده‌ای خلاف اراده ما کرد موفق شد؟ چیست که آنها را این‌گونه سراسیمه کرده است؟

زرادخانه واقعی ایران در کوچه های ورامین و خیرآباد است

بیش از نیم قرن است تلاش می‌کنند، ولی هنوز آن را نمی‌فهمند و هنوز از درک آن عاجزند. هنوز آن زرادخانه قدرت ایران را تشخیص نمی‌‌دهند. بالاخره باید یک زرادخانه قدرتی باشد که او با همه توان خود پای کار می‌آید و بعد می‌بینید که او باید مغلوب شود. این زاردخانه قدرت کجاست و چیست؟ این زرادخانه قدرت چگونه عمل می‌کند؟ این زرادخانه قدرت در کوچه‌های ورامین و خیرآباد است.

دشمن این را نمی‌فهمد که این زرادخانه قدرت چیست و چگونه عمل می‌کند. دشمن نمی‌فهمد که چگونه می‌شود که تمام نیروهای خود را بسیج می‌کند و در عرصه منطقه مثلاً در جایی مثل سوریه می‌آورد ولی نتیجه نمی گیرد. الان پنج سال است می‌گوید من تمام توان خود را برای فلان هدف گذاشتم، ابایی هم ندارد و بیان هم می‌کند، هزینه هم می‌دهد ولی می‌بیند یک انقلاب و یک ملتی که الهام‌بخش منطقه است می‌گوید این غلط است و تو حق نداری برای ملت‌ها تصمیم بگیری.

هر آنچه که می‌تواند در اختیار تروریست‌ها می‌گذارد، پیاده نظام خود را در میدان می‌آورد، اما پنج‌سال می‌گذرد و می‌بیند که جوابی نمی‌گیرد. چرا نمی‌تواند؟ به لحاظ اسلحه کم دارد؟ به لحاظ پشتیبانی نظامی و اقتصادی کم دارد؟ همه اینها را که دارد، چرا جواب نمی‌گیرد؟ چون می‌بیند جوانی از خیرآباد ورامین بلند می‌شود به سوریه می‌رود و می‌گوید «کُلُّنا عَباسُکِ یا زِینَب». دشمن این را نمی‌فهمد یعنی چه؟ این جوان چگونه بلند می‌شود؟ در چه اندیشه‌ای رشد می‌کند؟ در چه بستری تربیت می‌شود؟ بستری که 53 سال پیش مردی از این مملکت قیام می‌کند و دعوت خدا و رسول او را اجابت می‌کند و مردم همین منطقه فریاد لبیک سر می‌دهند، دشمن این را نمی‌فهمد.

چرا دشمن نمی تواند رفتار و حرکت مردم ما را درست محاسبه کند؟

شاید امروز هم در محاسبات خود نتواند محاسبه کند و عاجز باشد. ورامین کجاست؟ باقرآباد کجاست؟ مگر چند نفر با هم از یک روستا حرکت کنند و در یک روز 27 کیلومتر راه بروند، کفن بپوشند، چقدر می‌تواند در مناسبات جهانی قدرت تأثیر داشته باشد؟ دشمن این را نمی‌تواند بفهمد. او با محاسبات خود می‌گوید ایران که جزیره ثبات ما است، در این جزیره ثبات چند نفر هم آمده‌اند و حرکتی هم کرده‌اند، ایران که ژاندارم ما در منطقه است! حالا چند نفر این حرکت را کرده‌اند. او از این موضوع درک ندارد. این موضوع چیست؟ چه حرکت و قدرتی شکل گرفت که هنوز نمی‌توانند آن را تحلیل کنند؟ «وَ جَاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِین، اتَّبِعُوا مَن لاَّ یَسْأَلُکُمْ أَجْراً وَهُم مُّهْتَدُونَ‏»(2)، او می‌بیندحرکت پیامبرگونه‌ای آغاز می‌شود، یک مرجع دینی حرکت بزرگی را شروع می‌کند، اما اینجا فقط اگر کسانی بلند می‌شوند، افراد معدودی نیستند. «جَاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِین»، این‌دفعه این‌طور نیست که یکی‌یکی پیامبران را به شهادت برسانند و هرکسی هم گفت از پیامبران پشتیبانی کنید او را هم به شهادت برسانند. این‌دفعه می‌بیند یک حرکتی از ورامین شروع می‌شود و آن دعوت الهی را اجابت می‌کند و به تمام دنیا اعلام می‌کند و بعد این حرکت فراگیر می‌شود و فقط ورامین نمی‌شود، همه ایران نمی‌شود، فقط هم در انقلاب ایران تأثیرگذار نیست، او می‌بیند که این حرکت روز به روز «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ، تُؤْتِی أُکُلَهَا» ثمره و نتیجه می‌دهد.

تکثیر مدل مقاومت، از خرمشهر تا جنوب لبنان

فقط این نیست که این حرکت خرمشهر را آزاد کند، خرمشهرها را آزاد می‌کند. فقط این نیست که در عرصه نظامی ملت‌ها را آزاد کند، در همه عرصه‌ها ملت‌ها را آزاد می‌کند. او می‌بیند وقتی خرمشهر آزاد می‌شود، به دنبال آن جنوب لبنان آزاد می‌شود، به دنبال آن پیروزی‌های جنگ 33 روزه و 22 روزه شکل می‌گیرد. این حرکت تکثیر می‌شود. این حرکت یک حرکت الهی است و یک حرکت معمولی نیست. او می‌بیند تمام توان خود را آورده و امروز جوانانی از همین ملت از همین مردم دو باره در هزاران کیلومتر دورتر می‌ایستند و به ندای خدا و پیامبر لبیک می‌گویند. دشمن این را می‌فهمد که این مدل قدرت از جنس قدرت‌های مدل خودش نیست که بتواند با افزایش توان نظامی خود آن را از سر راه خود بردارد. این از جنس مارکسیسم و شوروی نیست. این از جنس شجره خبیثه که «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الارْضِ مَالَهَا مِنْ قَرَارٍ»(3) نیست، این یک شجره طیبه است.

خداباوری و مردم باوری؛ فصل متمایز قدرت ایران با قدرت‌های جهان

عوامل شکل‌گیری آن چیست و چه چیز آن را شکل داده است؟ اولین آن امام و رهبری است که او می‌فهمد مختصاتی دارد که در رهبران جهان پیدا نمی‌شود. خداباوری و مردم‌باوری. ایمان به خدا و باور به مردم. او این را می‌فهمد که امروز با پدیده‌ای مواجه است که بیش از نیم‌قرن رهبری دارد این جریان را اداره می‌کند که مستظهر به پشتیبانی خدا و به باور مردم است. هم او مردم را باور دارد و هم مردم او را باور دارند. مردم این‌گونه نیست که فقط بگویند ما فقط یک رأی می‌دهیم تا وظیفه خود را انجام دهیم، این مردم را می‌بیند که چهار فرزندش از همین منطقه شهید می‌شود و به آن افتخار می‌کند. او می‌بیند یک پیوندی بین امام و امت، بین رهبری و مردم شکل می‌گیرد که او از درک آن عاجز است و نمی‌تواند چنین مدل‌ها و نمونه‌هایی را در سرزمین خود داشته و تجربه کند. او می‌بیند چنین مردمی و چنین رهبری مبتنی بر یک اندیشه ناب، اسلام ناب، حرکت را شکل می‌دهند. «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُم»(6)، رهبری ندای قرآن را فریاد می‌نهد که دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید تا یک حیات جدید بگیرید. این مردم اجابت می‌کنند و به یک حیات جدید می‌رسند. آن چیزی را که باور داشتند تجربه می‌کنند. امروز دیگر این ادعای ما نیست، ادعای دشمنان ما است، اظهارات رسمی آنهاست که انقلاب اسلامی ایران موجب یک حیات جدید برای ایران شد. اینکه امروز امنیت این کشور بی‌نظیر است آن هم در منطقه‌ای که ناامنی آن را فراگرفته است، حاصل چیست؟ اینکه خود آنها بیان می‌کنند بسیاری از مشکلات بدون ایران حل نمی‌شود حاصل چیست؟ این قدرت را چه کسی به‌وجود آورد و شکل داد؟ چه کسی مولد این قدرت است؟ شما مردم.

آن اندیشه‌ای که چنین فرزندانی تربیت کرد، آن اندیشه‌ای که بن‌بست‌ها را باز کرد، آن اندیشه‌ای که به مردم امید و فریاد ما می‌توانیم و می‌توان پیشرفت و به تعالی واقعی رسید را القا کرد، این اندیشه است. آن اندیشه‌ای که بر یک مبنای صحیح می‌گوید باید تلاش و جهاد کرد. او می‌فهمد این اندیشه مانع اوست. او می‌فهمد ملتی بلند شده است، اگر می‌گوید من به دعوت خدا و پیامبر لبیک می‌گویم، این لبیک چیست؟ ««فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا»(5) او یک جهاد بزرگ و کبیر را شروع می‌کند. بر چه مبنایی؟ بر مبنای دین و قرآن حرکت را شروع می‌کند. او دیگر پیرو اندیشه غرب نیست، پیرو اینکه فلان قدرت در فلان جای دنیا تصمیم گرفته است که تو چه بکنی یا نکنی نیست. فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ، چرا می‌تواند چنین کاری کند؟ چون یک شاخص بزرگ دارد. اگر جهاد کبیر می‌کند چون امام و رهبر او یک مجاهد کبیر است. (تکبیر حضار)

دشمن می خواهد انقلاب را در محدوده زمان و مکان خاصی خلاصه کند و بگوید تمام شد!

دشمن می‌فهمد امروز مجاهدانی در این کشور به صف ایستاده‌اند که یک مقتدای بزرگ دارند، یک مجاهد کبیر آنها را رهبری می‌کند. تمام تلاش او چیست؟ او می‌فهمد مؤلفه‌های این قدرت چیست. تمام تلاش او این است که این انقلاب و حرکت بزرگ را اگر می‌تواند از میان بردارد. تمام تلاش خود را هم انجام داد. اولین گزینه او گزینه نظامی بود، تحمیل هشت سال جنگ بر ملت ما بر این مبنا بود، اما موفق نشد. فشارهای اقتصادی خود را آورد. امروز می‌بیند کشور ما فقط مقاومت نکرده، پیشرفت هم کرده است. امروز باید در برابر این حرکت چه کند؟ لذا می‌بینید تمام تلاش او این است که یک ملتی را از حرکت و منصرف کند. چگونه؟ یک وقت می‌خواهد انقلاب را محدود کند. او نمی‌فهمد انقلاب محدود نمی‌شود، حرکت انقلابی یک حرکت مستمر و رو به پیشرفت است. او بدش نمی‌آید انقلاب را در یک محدوده زمانی و مکانی در یک افراد خاص خلاصه کند و بگوید تمام شد. امروز می‌بیند یک حرکت پوینده‌ای در برابر اوست که تمام نمی‌شود و محدود به 15 خرداد سال 42 و 22 بهمن 57 نیست و این حرکت روز به روز موفق‌تر می‌شود.

مراحل چندگانه استراتژی دشمن برای مهار انقلاب

او می‌فهمد این حرکت روز به روز به سرعت خود شتاب می‌دهد. حرکت غیر انقلابی چیست؟ او می‌خواهد اگر بتواند این حرکت را به عقب برگرداند و یک حرکت ارتجاعی شکل دهد و ملت را از انقلاب پشیمان و منصرف کند، اگر نمی‌تواند حداقل آن را کُند کند، اگر نمی‌تواند متوقف کند، اما حرکت انقلابی این نیست؛ حرکت انقلابی آن است که نه‌تنها متوقف و کند نمی‌شود، بلکه نگران فرصت‌ها است که از هر فرصتی هر روز بیشترین استفاده را در جهت رسیدن به آن کمال، پیشرفت و تعالی که در شأن این ملت است داشته باشد.

دشمن نگران این است. باید چه کند؟ اینکه شما می‌بینید تمام تلاش او این است که آنچه را که ملت ما در انقلاب به دست آورد بپوشاند. آن استقلال و آزادی که به‌دست آورد، آن مردم‌سالاری دینی که به دست آورد، آن پیشرفت‌های چشم‌گیری که به‌دست آورد برای چیست؟ دشمن می‌خواهد هزینه‌های حرکت ملت ایران را زیاد کند و یا زیاد نشان دهد تا ملتی را از حرکت خود منصرف کند. دشمن این را می‌فهمد که این حرکت هنوز 37 سال است که به این موقعیت رسیده است، دشمن می‌فهمد که این حرکت بزرگ در ادامه چه برکاتی خواهد داشت. راهش چیست؟ اینکه شما می‌بینید امروز بیش از 170 شبکه ماهواره‌ای فقط برای فضای ایران برنامه پخش می‌کند. آیا این برای این است که نگران اوقات فراغت ملت ایران هستند؟

ملتی که از دل مساجدش چنین قدرتی شکل بگیرد جلوی دشمن می ایستد

این برای آن است که آنها می‌فهمند ملتی که چنین فرهنگی در کوچه، پس‌کوچه‌هایش وجود دارد، او می‌فهد که چنین مسجدی وجود دارد که در آن چنین فرهنگی شکل می‌گیرد که چنین شهدای عزیزی را تربیت کند، قدرتی می‌شود که نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و باید این را عوض کند. شما می‌بینید که این نظام با همه امکانات مثلاً بیست شبکه تلویزیونی دارد، او می‌آید 170 شبکه ماهواره‌ای درست می‌کند. این برای این است که دلش به حال ملت ما می‌سوزد؟ او همین کسی است که می‌گوید باید علیه ملت ایران تحریم‌های فلج‌کننده را به ‌کار بگیریم. این همان کسی است که وقتی ملت ما برای بیش از سالانه 850 هزار بیمار خود احتیاج به داروهایی دارد که به سوخت بیست درصد نیاز داشت، می‌گفت من این سوخت را در اختیار شما قرار نمی‌دهم. حالا چه شده که 170 شبکه ماهواره‌ای درست می‌کند؟ برای چیست که امروز تمام توان خود را بسیج کرده است تا یک ملتی را از آن آرمان والایی که دارد و از آن حرکت بزرگی که شروع کرده منصرف کند؟ دشمن می‌فهمد که این حرکت یک حرکت پویا و رو به جلوست، یک حرکتی است که برای ملت پیشرفت دارد، یک حرکتی است که امروز یک ملتی را در عرصه جهانی در همه ابعاد نمونه کرده است.

دوگانه اسلام ناب _ اسلام امریکایی؛ از آخرین دغدغه های امام بود

خود او می‌گوید که ما همه تلاش خود را به کار بردیم که ایران پیشرفت نکند، اما ایران پیشرفت کرد. این آن حرکت است. چه چیز بین مردم و رهبری چنین پیوند وثیقی ایجاد کرد؟ آن اندیشه اسلام ناب. آن چیزی که امام ما در یک سال آخر حیات‌شان بارها به آن تأکید می‌کرد و متقابلاً پرهیز می‌داد از آن چیزی که در مقابل اسلام ناب است؛ «اسلام آمریکایی»، اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام زورمداران؛ امام می‌گفت توجه داشته باشید، آن چیزی که شما را از این گردنه‌ها سخت عبور می‌دهد این حرکت و اندیشه است. آن چیزی که خیر دنیا و آخرت را برای شما رقم خواهد زد این است. این چیست؟ «الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ»، او می‌فهمد که ملت ما امروز متمسک به کشتی نجاتی شده است که این یک کشتی ثابت نیست، حرکت می‌کند، «الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ». این صلوات شعبانیه را که ما هر روز می‌خوانیم و در این ایام مبارک تکرار می‌کنیم فقط این نیست که بگوید بر این خاندان مطهر درود بفرست، به ما درس می‌دهد که شما اگر به قرآن و اهل بیت متمسک شدید یک کشتی است که حرکت می‌کند و شما را ثابت نگه نمی‌دارد، آن هم نه در یک محیط و دریای آرام، شما را از موج‌های سهمگین عبور خواهد داد «فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ».

ملت ما این صلوات را تجربه کرد. تجربه کرد که هر چقدر به کشتی متمسک شد عبور کرد و جلو رفت. گردنه‌های سهمگین را پشت سر گذشت. موج‌های طوفانی سهمگینی را که دشمنان برای ملت به بهانه‌های مختلف ایجاد کردند پشت سر گذاشت. شما در همین چند سال اخیر در همین منطقه شاهد بودید هریک از این موج‌ها یکی از این حرکاتی که دراین منطقه شکل گرفت را خاموش کرد. اما چرا در ایران نشد؟ شما دیدید که همین حرکت در مصر صورت گرفت و ملتی قیام کرد که اسلام را می‌خواست، ولی آن را سرکوب کردند، اما همه این تلاش‌ها را علیه ملت ما به کار بردند و ما فقط در دو سه سال اول انقلاب، قبل از جنگ و طی جنگ فقط 17 هزار شهید داریم که توسط ترویست‌ها ترور شدند.

17000 شهید، بهای سنگین پیشرفت و امنیت کشور

این‌طور نیست که این امنیت و آرامش و این پیشرفت آسان به دست آمده باشد. ما فقط 17 هزار شهید ترور داریم که یکی از آنها رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و وزرا و نمایندگان و رئیس قوه قضائیه ما است تا مردم عادی کوچه و بازار، اما می‌بینند که این درخت ایستاد، «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ». هشت سال جنگ را تحمیل کردند. خود آنها می‌دانند روزی که جنگ را شروع کردند می‌گفتند سه استان را اشغال می‌کنیم و این فشارها را می‌آوریم و تمام می‌شود. تمام تلاش‌هایی که کردند از کودتا و اختلافات داخلی و ترور، همه فشارهایی که برای تحریم آورند، مگر کم بود؟ اما دیدند چه شد.

خود آنها می‌گویند ما اولین تحریم‌ها را از مسائل نظامی ایران شروع کردیم، بعد از صنایع هسته‌ای شروع کردیم، می‌دیدند از همان‌جایی که فشار گذاشتند و اتفاقاً تحریم‌ها را از همان‌جا شروع کردند، بزرگ‌ترین پیشرفت‌های ملت به دست آمد. با یک چنین ملتی مواجه هستند. او می‌بیند که امروز یک حرکتی شکل گرفته که به امید خدا و به فضل پروردگار بر مبنای همین پیمان و رابطه محکم بین امام و امت، رهبری و مردم شکل گرفته است. آنها می‌بینند این حرکت ان‌شاءالله روز به روز با قدرت و قوت بیشتر باز هم پیش خواهد رفت. آنها می‌دانند که چه آینده درخشانی در انتظار این کشور است. آنها می‌دانند ایران، کشوری است که مردم آن خودشان انتخاب می‌کنند، خود آنها هستند که در باره سرنوشت خود، تصمیم‌گیری می‌کنند. این تبدیل به یک الگو و یک مدل در صحنه جهانی شده است. مردم‌سالاری دینی که مردم خودشان انتخاب می‌کنند.

دشمن در محاسبات خود در این مسئله گیر کرده است. دشمن این را نمی‌فهمد که چگونه می‌شود از یک مسجد این میزان شهید تقدیم اسلام شود. دشمن این را نمی‌فهمد که محاسبات این ملت یک محاسبات دیگر است. به خاطر همین است که قرآن می‌گوید به خون‌هایی که در راه خد کشته می‌شوند تنها نگو که اینها مرده هستند، می‌گوید «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا»(6) این‌گونه حساب نکن، محاسبات دیگر داشته باش. او اگر سال‌ها در محاسبات خود داشته است که «حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا» همین است که ما این‌گونه محاسبه می‌کردیم، می‌بیند یک ملتی وارد می‌شود که نه‌تنها وقتی دشمن می‌آید نمی‌ترسد، بلکه ایمانش بیشتر می‌شود و می‌گوید «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» و یک محاسبه جدید را وارد می‌کند.

مردم خیرآباد که حماسه 15 خرداد را رقم زدند، نمی توانند در عرصه اقتصاد هم حماسه آفرینی کنند؟

آیا این ملت و این پیوند عمیق رهبری و مردم در این نظام که به این خوبی کارآمدی خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده و موفق شده است، در عرصه‌های دیگر نمی‌تواند حماسه‌های بزرگ را خلق کند؟ آیا اگر جوانان شما از همین ورامین و قرچک و خیرآباد رفتند و آن حماسه‌های بزرگ را چه در 15 خرداد و چه در جنگ تحمیلی خلق کردند در عرصه اقتصاد نمی‌توانند؟ آیا در عرصه صنعت و کشاورزی نمی‌توانند؟ این همان ملت است. این است که امام می‌گوید ما مدیون این ملت هستیم. تمام تلاش این نظام باید این باشد که قدردان این ملت باشد و عرصه‌ها را برای آنها فراهم کند تا حماسه‌های بزرگی را که در عرصه دفاع ایفا و ایجاد کردند امروز هم در عرصه اقتصاد ایجاد کنند. امروز همین جوانان ما که این قدرت بزرگ را خلق می‌کنند و تمام قدرت‌های بزرگ منطقه در سوریه و عراق می‌بینند جوانانی از همین ملت در برابر آنها می‌ایستند و آنها را ناکام می‌گذارند حتماً می‌توانند در عرصه اقتصادی هم تلاش‌های آنها را تحت عنوان تحریم و فشارهای اقتصادی ناکام بگذارند. اقتصاد مقاومتی یعنی این، ملتی را باور کردن، توان‌مندی‌های او را شناختن و این امکان را برای او فراهم کردن تا ان‌شاءالله آن حماسه‌های بزرگ در این عرصه‌ها هم رقم بخورد.

ان‌شاءالله همه ما بتوانیم این مسیر و حرکت بزرگی را که برای ما به یادگار مانده و میراث‌دار آن هستیم، بزرگ‌تر و قوی‌تر و توفنده‌تر از قبل پیش ببریم.

ارسال نظر: