فرحناز رافع در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین» تشریح کرد:

طرح رمضانی "همای رحمت" اشتراک گذاری مهربانی در ماه رحمت

کدخبر: 2038022

فرحناز رافع رئیس سازمان داوطلبان به تبیین و تشریح شیوه‌های حمایتی از افراد نیازمند در برنامه همای رحمت در ماه مبارک رمضان پرداخت.

گروه جامعه «نسیم آنلاین»: نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بهانه خوبی برای برخی افراد است تا اقدامات خیرخواهانه انجام دهند. در این میان عده‌ای کاملاً می‌دانند قصد کمک به چه کسانی رادارند و قرار است چه نوع کمک‌هایی به آن‌ها بکنند، اما برخی نمی‌دانند که چه کسانی باید در اولویت باشند. به نظر شما چه کسانی باید جزو جامعه هدف ما برای نیکوکاری قرار بگیرند؟

قبل از بیان هر راهکاری باید معنی واقعی نیکوکاری را روشن کرد. نیکوکاری یک معنای عام دارد و یک معنای خاص. معنای عامش این است که در هرکجا و به هر شکل، چه با دادن پول و چه بامحبت و دستگیری، به افراد کمک کنیم. نیکوکاری در معنای خاص هم به شکل برپایی مراسم در زمان‌ها و مناسبت‌های ویژه است که در آن کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود و درنهایت به دست افراد موردنظر می‌رسد. یک تعریف دیگر هم برای نیکوکاری وجود دارد که واسطه‌هایی مثل سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای دولتی دارد که البته فقط به گروهی خاص از افراد که شرایطشان با معیارها و ملاک‌های موردنظر این نهادها تطابق داشته باشد، خدمت ارائه می‌دهند و طبیعی است که همه خانواده‌ها به خدمات آن‌ها دسترسی ندارند.

طرح "همای رحمت" (ویژه توزیع بسته‌های غذایی میان نیازمندان روزه‌دار)که امسال برای 13 امین سال متوالی از سوی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در این روزها برگزار می‌شود، یکی از این برنامه‌های ملی است که سال‌به‌سال استقبال مردم نیکوکار از آن و همچنین آیین سفره‌های مهربانی به جهت ترویج فرهنگ خدمت‌رسانی بی‌منت و خیر جمعی و ابداع و توسعه روش‌های متفاوت برای حمایت پایدارتر از طیف بیشتری از نیازمندان بیشتر و بیشتر می‌شود.

به همین بهانه گفتگویی داشتیم با دکتر فرحناز رافع رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر درباره نوآوری‌ها و رویکردهای جدید این برنامه در سال جاری:

سرکار خانم رافع! شیوه‌های حمایتی از افراد نیازمند در برنامه همای رحمت به چه شکلی تعریف‌شده است؟

قبل از شروع ماه مبارک رمضان، نیازمندان واجد شرایط از سوی مددکاران داوطلب شناسایی می‌شوند. سپس با استفاده از نقطه نظرات پزشکان متخصص داوطلب و تعیین میزان کالری موردنیاز هر فرد طی یک ماه ، سبدهای غذایی بر اساس معیارهای علمی، استانداردسازی شده و در سطوح بیماران صعب‌العلاج، زنان سرپرست خانوار یا خانواده‌های بی‌سرپرست، مادران باردار نیازمند، ایتام و خانواده‌های کم برخوردار حاشیه شهرها و روستاهای دورافتاده، معلولین، سالمندان و از کار افتادگان و خانواده‌های زندانیان و محرومان با حفظ اصل کرامت انسانی توزیع می‌شود .

به‌هرحال موضوع این است که ما باید به مرحله‌ای برسیم که بدانیم نیکوکاری فقط دادن مال نیست و هرکسی که پول ندارد از انجام کار خیر مبراست، چون نیکوکاری دادن هر نوع آرامش و تسکین به نیازمندان است، کارهایی مثل ملاقات از یک بیمار که از درد و هزینه‌های درمانش کم نمی‌کند، اما سبب آرامشش می‌شود، بنابراین اهدای خون در شب‌های احیاء، برپایی چادر سلامت با مشارکت پزشکان و پیراپزشکان داوطلب، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و اختصاص مبلغی از حقوق کارکنان جمعیت هلال‌احمر به برنامه نیز در جرگه خدمات حمایتی همای رحمت است.

برنامه اجرایی شما برای نیل به این اهداف چیست؟

با توجه به تبلیغات گسترده که از طرق مختلف مانند جراید، رسانه‌های ارتباط‌جمعی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغاتی شهرها، اطلاع‌رسانی به خیرین و نیکوکاران، هماهنگی با مسئولین دفاتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه، ستاد نماز جمعه جهت جذب مشارکت آحاد مردم، دعوت از داوطلبان حامی(اشخاص حقوقی)مانند کارخانه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات مالی،تجاری، اصناف و...جهت مشارکت در طرح مشارکت ویژه در برنامه با رویکرد روز کار داوطلبی، هماهنگی لازم با سینماهای شهر (خصوصی و نیمه‌خصوصی)در راستای نمایش فیلم‌های ویژه و اختصاص بخشی از عواید فروش فیلم به این مهم در ایام ماه معظم شعبان، هماهنگی و تعامل با گروه‌های مطرح هنری برای برپایی جنگ‌های شادی-نمایشنامه و یا کنسرت‌های مجاز و اختصاص بخشی از عواید حاصله به طرح در عید نیمه شعب، برگزاری جلسات با مسئولین و مقامات استان جهت مشارکت، حمایت و شرکت در برنامه، فراخوان عمومی و اختصاصی و نشست هم‌اندیشی با خیرین، نیکوکاران و حامیان برای مشارکت آنان در برنامه، اجرای برنامه همایش باران مهربانی با حضور خیرین در قالب گرامیداشت نیمه شعب، برپایی چادر و استقرار صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در ایام پنجشنبه و جمعه در مزار شهدا و مسیر نمازگزاران نماز جمعه از ابتدای فراخوان، هماهنگی و تعامل با ورزشکاران، تیم‌های ورزشی و... جهت برپایی مسابقات و اختصاص عواید ناشی از آن به طرح، برگزاری بازارچه خیریه و جشنواره‌های محصولات استانی( غذا ، شیرینی و صنایع‌دستی و..) در راستای تأمین سبدهای غذایی(اختصاص بخشی از محصولات غرفه‌ها و درآمد غرفه داران به این امر)، جذب کمک‌های نقدی خیرین و عامه مردم از طریق واریز وجوهات نقدی به حساب‌های اختصاصی "امور خیریه "جمعیت هلال‌احمر استان، جذب کمک‌های غیر نقدی خیرین شامل مواد غذایی سالم دارای تاریخ‌مصرف معتبر در محل خانه‌های داوطلب ،جذب کمک‌های نقدی از طریق سامانه تلفن همراه کد # USSD *733*5151 و یا واریز به‌حساب شماره 15/000/000/42 بانک ملت می‌گیرد، بسته‌های غذایی تهیه و شبانه به درب منازل نیازمندان برده می‌شود.

البته دوست دارم این نکته را هم بگویم که بین برخی گروه‌های اجتماعی مدتی است که انجام دادن کار خیر رنگ و لعاب چشم‌وهم‌چشمی پیداکرده یعنی عده‌ای وقتی می‌بینند دیگران دورهم جمع می‌شوند و تشکیلاتی دارند، آن‌ها نیز همین کار را تقلید می‌کنند. عده‌ای نیز برای این‌که چندساعتی را در یک محیط خوب بگذرانند به این جمع‌های خیریه می‌روند و خریدی می‌کنند به این امید که منافع حاصل از آن صرف امور خیریه شود. این قبیل کارها از انواع بذل و بخشش‌های مادی است که اگرچه من نام چشم‌وهم‌چشمی را رویش می‌گذارم، اما درمجموع کار خوبی است.

شما به موضوع چشم‌وهم‌چشمی اشاره کردید که در امور خیریه نه‌تنها کار بدی نیست، بلکه باعث ترویج نیکوکاری نیز می‌شود، اما به نظر می‌رسد این مسئله با تمایل ایرانی‌ها برای انجام دادن پنهانی کارهای خیر در تناقض است. به نظر شما ضروری است که ما کارهای خیر را مخفیانه انجام دهیم؟

این‌که می‌گویند کارهای خیر باید مخفیانه باشد، به نظر من در حوزه دستگیری از فقراست چون در هر جامعه‌ای محرومان و مسکینان به‌اندازه کافی زیر فشار هستند و گاهی به این باور می‌رسند کرده‌اند که شهروند درجه‌دو محسوب می‌شوند، پس ما نباید طوری به آن‌ها کمک کنیم که از این بابت هم احساس تحقیر شدن بکنند .

ما برای کمک به نیازمندان چندراه پیشرو داریم. اول این‌که به‌صورت مستقیم به سراغ فرد برویم و نیازهای مالی‌شان را برطرف کنیم، البته این روش ممکن است باعث رنجش فرد بشود به همین علت می‌توان به نحوی مبلغ موردنظر را به‌حساب او واریز کرد . آیین سفره‌های مهربانی هم یکی از بخش‌های برنامه همای رحمت است که سعی در ترویج فرهنگ اکرام و احسان افراد محروم دارد.

این موضوع البته فقط به کمک‌های مالی مربوط می‌شود، چون کمک‌های معنوی مثل مهربانی کردن به افراد و دستگیری از آن‌ها اتفاقاً باید علنی باشد تا هم افراد به سایر مردم محبت کنند و هم طوری رفتار کنند که مورد محبت دیگران قرار بگیرند. پس به همین دلیل دلجویی از خانواده‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست و نیازمند هم برای شاد کردن آن‌ها لحاظ شده است؛ از طرفی دل‌مشغولی‌های این برنامه درگذر زمان بزرگ و بزرگ‌تر شده است . قطعاً آن‌ها چند صباحی با این ابراز محبت‌ها شاد می‌شود و دل‌تنگی‌هایش برطرف می‌شود اما نیاز آینده‌شان تنها دست نوازش بر سر نیست.چراکه تا آخر زمان حیاتشان نیازمند حمایت هستند. بنابراین داوطلبان و خیرین جمعیت هلال‌احمر برای حمایت از آن‌ها که نیازمند کمک در انتخاب شغل و گذران دوران تحصیل و ازدواج و اعتماد بر توانمندی‌هایشان است، راه‌ها را برایشان هموار می‌سازند.

امسال چه تغییرات و تفاوت‌هایی در اجرای این برنامه نسبت به سال‌های گذشته ایجادشده است؟

امسال برای نخستین بار طرح "یک‌صد هزار لبخند" در قالب برنامه‌های روز کار داوطلبی با مشارکت یکی از تولیدکنندگان چای کشور به اجرا درمی‌آید که طی آن تمامی عواید فروش یک‌صد هزار بسته چای بهاره تولیدکننده مذکور به نیازمندان اختصاص‌یافته و به‌علاوه بسته‌های چای به فروش رسیده که دارای بارکد خاصی است در حضور نیکوکار خریدار، با درج نام و نیتشان برچسب زده می‌شود و درنهایت برای توزیع در برنامه ملی همای رحمت در اختیار خانه‌های داوطلب قرار می‌گیرد .

ارسال نظر: