چندنکته در باب آمارهایی که وزیر کشور از آسیب‌های اجتماعی در مجلس ارائه داد

آقای وزیر ارائه آمار بدون داشتن برنامه چه دردی دوا می‌کند؟

کدخبر: 2038172

آسیب‌های اجتماعی چندی است که به یکی از دغدغه‌ها و مطالبه‌های اصلی مسئولین نظام و مردم تبدیل شده است این در حالی است که متولیان امر همچنان به ارائه آمار اکتفا می‌کنند.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: منتخبان مردم در اولین روزهای کاری خود در مجلس دهم پای صحبت‌های محمدرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نشستند و به ‌آمارهای وی در خصوص "آسیب‌های اجتماعی" گوش دادند. آمارهایی که کم و بیش هر ازچندگاهی با وقوع حادثه‌ای داخراش مسئولان را تحریک می‌کند تا به بیان آنها بپردازند. رحمانی فضلی از حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، بیکاری و فقر به عنوان پنج‌گانه مهم آسیب‌های اجتماعی کشور نام برد و آمارهایی در این خصوص ارائه کرد.

١١ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور

وزیر کشور در گزارش خود درباره آخرین وضعیت حاشیه‌نشینی در کشور گفت: حدود ١١ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور داریم که ٣ میلیون نفر از این افراد در حاشیه‌های شهرهای تهران، اهواز و مشهد سکونت دارند و دو هزار و ٧٠٠ محله حاشیه‌نشین هم نیازمند مراقبت، کنترل و حمایت هستند.

٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بیکار

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مجلس، ضمن هشدار درباره وجود ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بیکار در کشور یادآور شد که توزیع این بیکاری در سطح کشور نرمال نیست و در بسیاری مناطق، بیکاری بالای ٦٠ درصد است .

یک و نیم میلیون نفر معتاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آخرین وضعیت اعتیاد به آمارهای رسمی و برآوردهای مبتنی بر شاخص‌های سازمان ملل استنناد کرد و گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر معتاد در کشور زندگی می‌کنند که اعتیاد آنها از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی و پرخطر رفته و اگر این یک و نیم میلیون نفر را در بعد خانوار یعنی چهار نفر ضرب کنیم چیزی حدود پنج تا پنج و نیم میلیون نفر گرفتار این آسیب هستند .

اعتیاد علت ٥٠ درصد از طلاق‌ها

وی علت ٥٠ درصد از طلاق‌ها و ٤٦ درصد سرقت‌ها را اعتیاد عنوان کرد و افزود: ما سال ٩٤ حدود ٥٦٠ الی ٥٧٠ تن مواد مخدر کشف کردیم که ١٥ درصد افزایش کشفیات داشتیم و در حوزه پیشگیری و درمان نیز در سال ٩٤ به میزان ١٠ درصد موفقیت حاصل شده است .

وزیر کشور در ادامه گزارش خود درباره طلاق، نارضایتی خود را در این خصوص نتوانست پنهان کند و از آن به عنوان یکی از اولویت‌های قابل پیگیری در بحث آسیب‌های اجتماعی صحبت به میان می‌آورد و گفت: با اینکه در سال‌های ٩٣ و ٩٤ نرخ طلاق کمتر شده اما در بعضی از محلات تا ٣٦ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر شده و تعداد کسانی که در سال‌های اول زندگی طلاق گرفته‌اند قابل توجه است .

ورود سالانه ٦٠٠ هزار نفر به زندان‌های کشور

گردش زندان‌ها از دیگر جزییات گزارش رحمانی فضلی بود و وی با ابراز تاسف از ورودی سالانه ٦٠٠ هزار نفر به زندان‌های کشور و رسوب ٢٠٠ هزار نفر از این تعداد به عنوان جمعیت ثابت زندان‌ها عنوان کرد .

نکته قابل تاملی که در این بین وجود دارد این است که یک روز قبل از اینکه وزیر کشور آمارهای خود را در مجلس ارائه کند رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس به یکی از موارد مهم گزارش رحمانی فضلی اشاره کردند و فرمودند :

«مسئله‌ی اشتغال، که وابسته‌ی به همین مسئله‌ی تولید داخلی و مانند اینها است، خیلی مهم است. همین‌طور مدام همه‌ی ما می‌گوییم؛ دولتی می‌گوید، مجلسی می‌گوید، اقتصاددانِ آزادِ روزنامه‌ای می‌گوید، که فلان‌درصد از کارخانه‌ها تعطیل‌اند یا مثلاً کمتر از نصف ظرفیّت کار می‌کنند. خب بالاخره چه می‌شود؟ بالاخره باید اینها راه بیفتد، باید کار بکند؛ اگر کار کرد، اشتغال به وجود خواهد آمد. این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان، از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است؛ این را شما بدانید. بنده خودم وقتی‌که به فکر این جوان بیکار می‌افتم [شرمنده میشوم‌]. در بعضی از شهرستان‌ها بیکاری بالا است. البتّه ما نرخ یا به‌اصطلاح درصد بیکاری را یک‌مقداری معیّن می‌کنیم؛ حالا دوازده درصد یا ده درصد -همین‌که حالا گفته می‌شود- لکن این میانگین است. وقتی انسان این را می‌بیند شرمنده می‌شود؛ یعنی شرمندگی بنده‌ی حقیر از ملاحظه‌ی این آمار و مطالعه‌ی این حقیقت، از شرمندگی آن جوانی که بیکار می‌رود خانه و دستش چیزی نیست، کمتر نیست، بلکه بیشتر است؛ این را باید برطرف بکنیم . »

چرا رهبر معظم انقلاب درباره درصد بالای بیکاری در کشور تعبیر به "شرمندگی" می‌کنند اما مسئولان کشور فقط در نشست‌های خبری و در مقابل دوربین‌ها و جراید تنها آمار ارائه می‌کنند؟ خوب چه کسی باید در کشور معضل بیکاری که زمینه‌ساز اعتیاد، فساد اخلاقی، بالارفتن سن ازدواج، طلاق و ده‌ها آسیب دیگر می‌شود را حل کند؟

در این میان بهتر است وزیر کشور به عنوان قائم مقام شورای اجتماعی کشور به این سوال پاسخ دهد که چرا از 7 بهمن 93 تا کنون شورای اجتماعی کشور تنها 10 بار تشکیل جلسه داده است؟! در حالی که بنابر اعلام میرباقری (قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی) بنابه دستور مقام معظم رهبری از دو جلسه قبل، شورای اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود و وزیر کشور به عنوان قائم مقام، جلسات این شورا را اداره می‌کند و خود اهمیت مسئله را نشان می‌دهد.

اخباری که از آخرین جلسه این شورا رسانه‌ای شده از مصوب شدن 400 میلیارد تومان بودجه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی کشور خبر می‌دهد. به اذعان کارشناسان شیوه‌ای که مسئولین امر درخصوص برخورد با آسیب‌های اجتماعی پیش گرفته‌اند، نمی‌تواند جامعه را از این طوفان‌های سهمگین به سلامت عبور دهد. آیا وقت آن نرسیده که شما هم کمی احساس شرمندگی کرده و به فکر راه چاره‌ای باشید؟ آقایان محترم امروز بیش از هر زمان دیگر مردم منتظر اقدام و عمل شما هستند نه ارائه آمار !

ارسال نظر: